سازمان خدمات موتوری؛ پشتیبان خدمات حیاتی شهرها

سازمان خدمات موتوری شهرداری‌ها یکی از نهادهای کلیدی در مدیریت شهری برای ارائه خدمات عمومی به شهروندان است؛ این سازمان با هدف بهبود کیفیت زندگی شهری و تسهیل در ارائه خدمات مختلف، نقش مهمی در توسعه پایدار شهرها ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در حالی که برخی شهروندان حتی نام «سازمان خدمات موتوری شهرداری» را نشنیده‌اند، این نهاد به‌طور شبانه‌روزی در حال پشتیبانی از خدمات حیاتی شهر است؛ از جمع‌آوری پسماندها و پشتیبانی از پروژه‌های عمرانی تا امدادرسانی در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه نظیر آب‌گرفتگی، نظافت معابر عریض و کم‌عرض و بزرگراه‌ها، خدمات مکانیزه در سطح مناطق، شست‌وشوی جداول و نظافت و پاک‌سازی بستر زاینده‌رود در زمان خشکسالی و پرآبی بخشی از مسئولیت‌های روزمره این سازمان است؛ با این حال فرسودگی ناوگان و چالش‌های زیرساختی آینده، این خدمات را به دغدغه‌ای جدی برای مدیریت شهری تبدیل کرده است.

سازمان خدمات موتوری به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی شهرداری اصفهان و زیرمجموعه‌ای حیاتی اما کمتر شناخته‌شده از ساختار مدیریت شهری است؛ این نهاد با در اختیار داشتن بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک، خدمات پشتیبانی متنوعی را به مناطق و زیرمجموعه‌های شهرداری ارائه می‌دهد.

در سال‌های اخیر فرسودگی بخشی از ماشین‌آلات این سازمان موجب کاهش بهره‌وری، افزایش هزینه‌های نگهداری و بروز مشکلات عملیاتی شده است، به‌عنوان مثال بعضی خودروهای حمل پسماند به‌دلیل فرسودگی دچار ریزش شیرابه می‌شود که نه‌تنها سلامت رانندگان، کارکنان و شهروندان را تهدید می‌کند، بلکه از منظر بهداشت شهری نیز نگران‌کننده است؛ این فرسودگی‌ها نتیجه سال‌ها استفاده مداوم و نبود برنامه‌ریزی برای نوسازی منظم ناوگان است.

طبق گزارش‌ها عمر متوسط ناوگان این سازمان در حوزه عمرانی به بیش از ۲۰ سال رسیده که فراتر از استانداردهای مطلوب بهره‌برداری از تجهیزات شهری است؛ مدیریت سازمان به این نتیجه رسیده است که ادامه این روند کارایی ماشین‌آلات و کیفیت خدمت‌رسانی را به‌شدت کاهش خواهد داد.

در پاسخ به این چالش طرحی جامع برای نوسازی ناوگان سازمان تدوین شده است؛ هدف این برنامه کاهش میانگین عمر ماشین‌آلات به حدود پنج سال است؛ رقمی که نه‌تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نیز به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داد. این نوسازی شامل جایگزینی ماشین‌آلات حمل پسماند، خودروهای جدول‌شوی، ماشین‌های نظافت معابر و تجهیزات عمرانی است.

برآوردهای مالی در سال ۱۴۰۳ نشان می‌داد که اجرای کامل این طرح نیازمند اختصاص اعتباری بالغ‌بر ۸۰۰ میلیارد تومان است؛ این بودجه باید صرف خرید ماشین‌آلات جدید، حذف تجهیزات فرسوده و تجهیز سازمان به فناوری‌های نوین شود، البته اولویت نوسازی با ماشین‌آلات خدمات شهری خواهد بود و پس از آن به‌تدریج ماشین‌آلات حوزه عمرانی نیز وارد فاز نوسازی می‌شوند.

هم‌زمان با تلاش برای تأمین منابع مالی، سازمان خدمات موتوری در حال بررسی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی، مشارکت‌های بین‌بخشی، همچنین فناوری‌های نوین در حوزه ماشین‌آلات شهری است؛ بخشی از بودجه سالانه این سازمان به تحقیق، شناسایی و خرید تکنولوژی‌های جدید اختصاص پیدا می‌کند تا ضمن ارتقای کیفیت خدمات، ایمنی و بهره‌وری نیز بهبود داده شود.

در کنار نوسازی ناوگان، موضوع آموزش نیروی انسانی نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ استفاده از تجهیزات جدید بدون آموزش تخصصی بهره‌وری لازم را نخواهد داشت، بنابراین دوره‌های آموزشی و تخصصی برای کارکنان فنی و رانندگان باید در دستور کار قرار گیرد.

سازمان خدمات موتوری؛  پشتیبان خدمات حیاتی شهرها

ماشین‌های ۱۰ تنی پسماند وارد مناطق پرتراکم می‌شود

هادی اسحاقیان، مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان با تاکید بر اهمیت نوسازی ناوگان این سازمان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حال حاضر بعضی خودروهای این سازمان در حوزه خدمات شهری عمر بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال دارد و به‌طور میانگین سن ناوگان به حدود ۱۲ سال می‌رسد، این در حالی است که استاندارد جهانی برای عمر مفید این حوزه حدود هشت سال در نظر گرفته شده است که این اختلاف محسوس، کاهش کیفیت خدمات‌رسانی را به همراه دارد.

وی می‌افزاید: خودروهای فرسوده در حال حاضر به‌دلیل مشکلاتی همچون ریزش شیرابه امکان ارائه خدمات مناسب به شهروندان را ندارد، با این حال از سال گذشته اقدامات مؤثری آغاز و هم‌اکنون وارد مرحله عملیاتی شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قراردادهای منعقدشده، پرداخت‌های مالی و خرید شاسی خودروها اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه آینده چهار دستگاه زباله‌کش شش‌تُنی، ۱۲ دستگاه جاروب نظافت خیابانی و دو دستگاه جدول‌شوی به ناوگان اضافه شود.

اسحاقیان خاطرنشان می‌کند: نوآوری‌هایی که طی دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، منجر به طراحی و ساخت ماشین‌های جمع‌آوری پسماند با ظرفیت ۱۰ تن شده است؛ این خودرو به‌طور ویژه برای جمع‌آوری پسماند در مناطق مسکونی آپارتمانی و شهرک‌هایی نظیر شهرک کوثر و سپاهان‌شهر طراحی شده است؛ مناطقی با تراکم جمعیتی بالا و معابری که امکان تردد ماشین‌های بزرگ‌تر را دارند.

وی بیان می‌کند: یک نمونه آزمایشی از این نوع خودرو به‌کار گرفته شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است، هم‌اکنون نیز ساخت پنج نمونه دیگر از این دستگاه‌ها با شاسی جدید در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط اردیبهشت وارد چرخه خدمات شهری شود. این اقدام می‌تواند با آغاز فصل گرما و افزایش مشکلات مربوط به شیرابه، دغدغه‌های مدیریت شهری و شهروندان در این زمینه را کاهش دهد.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: درباره دستگاه‌های جاروب نیز باید گفت با ورود ۱۲ دستگاه جدید، میانگین سنی ناوگان جاروب شهری به‌طور محسوسی کاهش خواهد یافت.

اسحاقیان با بیان اینکه یک نمونه جاروب جدید با عنوان «الویتوری» خریداری شده است که مکانیزم پیشرفته‌ای در جمع‌آوری خاک و سازگاری بالایی با اقلیم اصفهان دارد و شش دستگاه از این نمونه نیز طی دو ماه آینده به ناوگان اضافه خواهد شد، می‌افزاید: ورود این دستگاه‌ها نوآوری قابل توجهی در حوزه نظافت شهری ایجاد خواهد کرد و وضعیت نظافت بزرگراه‌ها را به شکل محسوسی بهبود خواهد داد.

سازمان خدمات موتوری؛  پشتیبان خدمات حیاتی شهرها

به گزارش ایمنا، با وجود نقش کلیدی سازمان خدمات موتوری در حفظ کیفیت زندگی شهری، نبود شناخت عمومی نسبت به آن یکی از موانع تقویت جایگاه این نهاد در افکار عمومی است؛ معرفی فعالیت‌ها و عملکردهای این سازمان می‌تواند موجب افزایش اعتماد شهروندان به مجموعه مدیریت شهری شود و مشارکت عمومی در نگهداری از تجهیزات و امکانات را ارتقا دهد.

نوسازی ناوگان نه‌تنها یک ضرورت لجستیکی، بلکه گامی مهم در مسیر بهبود پایدار خدمات شهری و ارتقای استانداردهای زندگی در کلان‌شهر اصفهان است.

کد خبر 855219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.