هوش مصنوعی در آموزش ریاضی؛ پشتیبانی شخصی برای دانش‌آموزان

پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ (TUM) و دانشگاه کلن، سامانه‌ای بر پایه هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که با ردیابی حرکات چشم دانش‌آموزان از طریق وبکم، نقاط قوت و ضعف آن‌ها در ریاضی را شناسایی می‌کند و بر این اساس پیشنهادهای متناسب برای حل مسائل ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) به همراه همکاران دانشگاه کلن موفق به طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌ای بر پایه هوش مصنوعی شدند که با ردیابی حرکات چشم دانش‌آموزان، نقاط قوت و ضعف آن‌ها در ریاضی را تشخیص می‌دهد. این سیستم تنها با استفاده از یک کامپیوتر مجهز به کارت گرافیک مناسب و یک وبکم استاندارد قادر است الگوهای حرکتی چشم دانش‌آموزان را ثبت و تحلیل کند. بر اساس این داده‌ها، نرم‌افزار به صورت خودکار و هوشمند، ویدئوها و تمرینات آموزشی متناسب با نیاز هر دانش‌آموز را انتخاب می‌کند.

اصول کار سیستم به این صورت است که وبکم حرکات چشم دانش‌آموزان را ثبت می‌کند و با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی، الگوهای حرکتی را به صورت نقشه حرارتی (heatmap) نمایش می‌دهد، به‌طوری که رنگ‌های قرمز نشان‌دهنده مناطقی هستند که دانش‌آموز بیشتر به آن‌ها توجه می‌کند و رنگ‌های سبز مناطقی را که نگاه کوتاه‌مدت دارد، به تصویر می‌کشد. این داده‌ها به معلمان کمک می‌کند تا از نقاط ضعف و قوت هر دانش‌آموز آگاه شوند و برنامه‌های آموزشی متناسب را تدوین کنند.

آخییم لیلی‌انتال، متخصص رباتیک در TUM تأکید می‌کند: استفاده از یک وبکم استاندارد به همراه هوش مصنوعی، روشی ساده ولی کارآمد برای تشخیص استراتژی‌های یادگیری دانش‌آموزان فراهم کرده است. این سیستم، برخلاف دستگاه‌های پیشرفته و گران‌قیمت ردیابی چشم، امکان استفاده گسترده در مدارس را به شکلی مقرون‌به‌صرفه فراهم می‌کند.

مایک شایندلر، استاد ریاضیات در زمینه آموزش فراگیر و تحصیلات ویژه در دانشگاه کلن که در پروژه KI-ALF همکاری داشته است، افزود: این روش نوین که از داده‌های حرکتی چشم برای ارائه پشتیبانی شخصی استفاده می‌کند، توانسته است شکاف آموزشی موجود در زمینه ریاضی را کاهش دهد و به معلمان کمک کند تا به‌طور هم‌زمان از چندین دانش‌آموز حمایت کنند. با این فناوری، حتی در زمان کمبود معلم، تعداد دانش‌آموزانی که می‌توانند بهبود پیدا کنند، به‌طور چشمگیری افزایش خواهد پیدا کرد.

این سیستم در نخستین مدرسه‌ای که از آن استفاده می‌کند، مدرسه جامع وولفن در دورستن، شمال راین-وستفال، به کار گرفته شده است. آزمایش‌های اولیه نشان داده‌اند که استفاده از این سامانه آموزشی می‌تواند به بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان کمک کند و پتانسیل بالایی برای گسترش آن در مدارس دیگر دارد.

در مجموع، این دستاورد گامی مهم در راستای بهبود فرایند یادگیری ریاضی و ارتقای کیفی آموزش است و انتظار می‌رود در آینده نزدیک با بهره‌گیری از چنین فناوری‌های نوین، حمایت فردی از دانش‌آموزان به سطحی بالاتر ارتقا پیدا کند.

کد خبر 851565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.