اجرای پروژه‌های زیرساختی به بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهر اصفهان کمک می‌کند

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان گفت: اجرای پروژه‌های زیرساختی همچون احداث کمربندی غرب اصفهان، اتصال آزادراه ذوب‌آهن به گردنه آبنیل، بازگشایی کندرو شرقی بزرگراه شهید دستجردی و تأمین روشنایی استاندارد در معابر شهری می‌تواند به بهبود وضعیت حمل‌ونقل در اصفهان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جمشید لقایی امروز _ دوشنبه بیستم اسفند_ در یکصدوشصتمین نشست کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در بررسی چالش‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهر اصفهان، مشکلات متعددی مشاهده می‌شود که نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای راهکارهای عملی است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین معضلات، کمبود نیروی انسانی متخصص در ادارات مناطق شهرداری است که موجب کندی در اجرای پروژه‌ها و کاهش کیفیت نظارت بر امور ترافیکی شده است؛ در بعضی از این ادارات تنها یک کارشناس وجود دارد و در بعضی دیگر حتی یک کارشناس نیز مستقر نیست.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: هماهنگی بین‌بخشی در اجرای پروژه‌های عمرانی و ترافیکی با چالش‌های متعددی روبه‌رو است؛ به‌عنوان مثال بعضی از کاربری‌های عمده شهری بدون ملاحظات ترافیکی و بدون انجام مطالعات لازم در خصوص تأثیرات آن‌ها بر معابر صادر می‌شود؛ این موضوع در مناطقی همچون شهرک شهید کشوری مشهود است که بدون در نظر گرفتن ظرفیت شبکه حمل‌ونقل شهری به‌طور پیوسته رشد داشته است، همچنین تورم شدید در هزینه تجهیزات ترافیکی بدون رشد متناسب بودجه سطح عملکرد مدیریت شهری را تحت تأثیر قرار داده است.

لقایی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات قطع شدن چراغ‌های راهنمایی رانندگی در بعضی معابر است که البته با خرید و نصب UPS، اقداماتی برای رفع آن انجام شده است، همچنین نبود فضای کافی برای پارک خودرو در مجاورت ایستگاه‌های مترو، افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها و کمبود ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی از دیگر دغدغه‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل شهری است.

وی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی گفت: برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر، راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده است؛ یکی از این پیشنهادات استفاده از حیاط مدارس به‌عنوان پارکینگ در ساعات غیر آموزشی است که می‌تواند تا حدی مشکل کمبود پارکینگ را کاهش دهد، همچنین اجرای طرح ضربتی مقابله با پارک دوبل و تمرکز بر رویت‌پذیری خطوط راهنمایی در خیابان‌ها از اقدامات دیگری است که می‌تواند به بهبود شرایط ترافیکی کمک کند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: در حوزه مدیریت پارکینگ، پیشنهاد شده است که جریمه کسر پارکینگ در یک حساب متمرکز قرار گیرد و تحت نظارت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هزینه شود تا بتوان با این منابع اقداماتی در جهت توسعه ظرفیت‌های پارکینگ انجام داد، همچنین امکان عقد قراردادهای بلندمدت با بخش خصوصی برای توسعه پارکینگ‌های عمومی مطرح شده است.

لقایی عنوان کرد: در سطح کلان برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های حمل‌ونقل بین شهری نیز ضروری است؛ یکی از موارد مهم رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان است که به‌ویژه در غرب شهر، ارتباط ترافیکی با سه شهر دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: رفع مشکلات مربوط به زمین‌های ارتش که برای توسعه معابر نیاز به آزادسازی دارد، یکی دیگر از موضوعاتی است که به همکاری میان شهرداری و نهادهای نظامی نیاز دارد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم اقدامات جدی در کاهش تصادفات گفت: در کنار مشکلات زیرساختی، کاهش تصادفات رانندگی نیز باید به‌عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود؛ پیشنهاد تشکیل کمیته پایش و ارزیابی تصادفات و افزایش هماهنگی بین پلیس راهور، پزشکی قانونی و شهرداری برای تحلیل داده‌های مربوط به حوادث رانندگی می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد، از سوی دیگر برخورد جدی با رانندگی تهاجمی و اعمال مجازات‌هایی همچون توقیف خودرو، ابطال کارت سوخت یا مجوز تردد برای رانندگان متخلف از دیگر پیشنهادات مطرح‌شده است.

لقایی خاطرنشان کرد: بهبود خدمات بیمارستانی برای رسیدگی به حوادث ترافیکی به‌ویژه با توجه به این واقعیت که بیش از ۷۰ درصد متوفیان ناشی از تصادفات در مراحل بعد از حادثه جان خود را از دست می‌دهند، یکی از مسائل مهمی است که نیاز به توجه ویژه دارد.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه‌های زیرساختی همچون احداث کمربندی غرب اصفهان، اتصال آزادراه ذوب‌آهن به گردنه آبنیل، بازگشایی کندرو شرقی بزرگراه شهید دستجردی و تأمین روشنایی استاندارد در معابر شهری می‌تواند به بهبود وضعیت حمل‌ونقل در اصفهان کمک کند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به چالش‌های موجود، در نظر گرفتن رویکردی جامع و فرایندمحور در مدیریت هزینه‌ها و اجرای پروژه‌ها ضروری به نظر می‌رسد؛ امیدواریم که با همکاری تمام نهادهای مرتبط، گام‌های مؤثری در جهت بهبود وضعیت ترافیکی این شهر تاریخی برداشته شود.

کد خبر 847757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد جعفر یوسف زاده IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۲۰
    0 0
    کمبود متخصص درست نیست اما بطور کلی شهرداری اصفهان پرچمدار حل مشکلات بوده است لذا با باند نظری و طرح مشکل و جایزه حل مشکل میتوانید بر مشکلات غلبه کنید در شهرداری اعم از پیمانکار مشاور و کارمند خوب و بد چندان فرقی ندارد