مساجد و بناهای موقوفی شهر اصفهان مدیریت یکپارچه و جامع نیاز دارد

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: وضعیت بناهایی همچون مسجد جامع خوب نیست، بیشتر این بناها مدیریت یکپارچه و جامعی ندارند و هر گروهی برای خود مدیریت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسول میرباقری امروز _یکشنبه نوزدهم اسفند_ در نطق میان دستور صدوشصت‌وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت ماه مبارک رمضان اظهار کرد: هفته‌ای که گذشت جلسه‌ای پیرامون وضعیت مسجد جامع برگزار شد. وضعیت بناهایی همچون مسجد جامع، مسجد آقانور، امامزاده اسماعیل و دیگر بناهای موقوفی خوب نیست، اکثر این بناها مدیریت یکپارچه و جامعی ندارند و هر گروهی برای خود مدیریت می‌کند.

وی با بیان اینکه این اماکن نیازمند مدیریت پاسخگو و بهره‌بردار است؛ بعضی از عزیزان فقط از این اماکن استفاده می‌کنند، اما در مرمت هیچ اقدامی نمی‌کنند، افزود: هیئت امنای انتخاب شده باید برای مدیریت صحیح از این مساجد و اماکن باید ظرفیت‌سنجی شوند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رطوبت دیواره‌های خارجی مسجد جامع را در آستانه ریزش قرار داده است و خارج از مسجد سرویس بهداشتی مناسب نیست؛ از سردرهای ورودی مسجد حفاظت نشده، پارکینگ مناسب وجود ندارد و کتیبه‌های شبستان‌ها وضعیت نامناسبی دارند.

میرباقری گفت: فرونشست مسجد جامع را تهدید می‌کند و به بهداشت این مسجد رسیدگی درستی نمی‌شود؛ تعداد خادمان این مسجد به سه نفر رسیده است و اداره مسجد به خوبی انجام نمی‌شود.

وی افزود: نبود موانع در ورودی مسجد، نبود پاکیزگی، عدم کف سازی گذرهای اطراف، نبود تطبیق تکلیف خانه‌های تاریخی متروکه، تعیین تکلیف‌نشدن طرح‌های مصوب پیرامون، استفاده دیواره شمالی توسط کسبه و دوره گرده‌ها، نبود دسترسی مناسب خودروهای امدادی، عدم امنیت مسجد به علت دسترسی پذیری از اطراف، فقدان امنیت اجتماعی، نبود دوربین‌های نظارتی، آشفتگی منظر و اغتشاشات شدید بصری، نبود تابلوهای راهنما، فقدان تابلوهای راهنمایی داخل، آزادسازی نشدن پست شرقی مسجد گوشه‌ای از مواردی است که در حوزه مسجد جامع شناسایی شده است.

میرباقری خاطرنشان کرد: درخواست من این است که متولیان بافت تاریخی نسبت به این مشکلات توجه کنند و دست به دست هم دهند تا این موارد برطرف شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در آستانه نوروز هستیم، مناطق شلوغ و شرایط سختی برای مردم برای دریافت پروانه وجود دارد؛ در حال حاضر اکنون یک انبوه‌ساز باید یک سال بدود تا یک پروانه ساختمانی بگیرد، البته آسیب‌ها را رصد کردیم و مشخص شد که سیستم خطا دارد، سرعت پایین است و موازی کاری وجود دارد، هزینه‌هایی خارج از معمول گرفته می‌شود و کارکنان به سامانه آشنا نیستند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قرار بود مشکلات مردم در حوزه دریافت الکترونیکی پروانه ساختمانی توسط میز خدمت و کارشناسی که تعیین شده است، برطرف شود، اما افرادی که در این جایگاه قرار گرفته‌اند، آموزش صحیح ندیده‌اند و اطلاعات کافی ندارند و آنچه درباره «در خانه پروانه بگیرید» مورد انتظار بود، انجام نشد، بلکه بر مشکلات و زمان دریافت پروانه نیز افزوده شده است.

وی بیان کرد: لازم است مدیریت لازم از سوی حوزه شهرسازی و مالی انجام شود و نیروهایی را از ستاد به مراکز شلوغ اعزام کنند تا در شب عید به مشکلات مردم در مناطق رسیدگی شود.

کد خبر 847289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.