به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جذب انسان به ناشناختهها موضوعی همیشگی است که ریشه در کنجکاوی و تمایل به گسترش مرزها، کشف رازها و گشودن درهای جدید به جهان دارد. آنچه زمانی با سفرهای دریایی و کشف جزایر و قارههای جدید نشان داده میشد، اکنون در گستره جهان دنبال میشود، در حالی که انسان بهدنبال پاسخ سوالات خود است، سوالات جدیدی را مطرح میکند و درهای بینهایت امکانات را میگشاید. این تمایل، الهامبخش آثار ادبی و سینمایی بیشماری بوده و اکتشاف بینستارهای را از یک مفهوم علمیتخیلی به یک رؤیای روزمره تبدیل کرده است.
پروژه هایپریون یکی از پروژههای بینظیر حاصل از علاقه به کشف ناشناختههاست که توسط ابتکار مطالعات بینستارهای (i۴is) هدایت میشود. این پروژه با برگزاری یک رقابت طراحی، از متخصصان و علاقهمندان دعوت میکند تا راهکارهای عملی را برای سفرهای بینستارهای ارائه دهند. ایده اصلی این پروژه، طراحی «کشتیهای نسل» است؛ زیستگاههای عظیم و خودپایداری که قادر هستند از جوامع چندنسلی در سفرهایی طولانی پشتیبانی کنند که ممکن است قرنها به طول انجامد.
این پروژه نهتنها مرزهای فناوری را به چالش میکشد، بلکه با وادار کردن انسان به تفکر در مورد چگونگی زندگی و تعامل در جوامع فضایی، نوآوریهای اجتماعی را نیز تشویق میکند و ظرفیت تخیل جمعی را وسعت میبخشد.
اکتشاف فضا که در طول جنگ سرد با نمونههایی همچون پرتاب اسپوتنیک در سال ۱۹۵۷ و فرود آپولو ۱۱ روی ماه در سال ۱۹۶۹ آغاز شد، پیشرفتهای زیادی در علم، فناوری و ژئوپلیتیک ایجاد کرده است. از آن زمان به بعد، تلاشهای مداوم همچون ایستگاه فضایی بینالمللی (ISS) که در سال ۱۹۹۸ پرتاب شد، بسترهایی برای آزمایشهای میکروگرانشی فراهم کردهاند که برای تحقیقات در زیستپزشکی و فیزیک، همچنین آمادهسازی برای مأموریتهای ماه و مریخ ضروری هستند، در عین حال، فضاپیماها از مأموریتهای مداری به اکتشاف بینسیارهای و بهتازگی گردشگری فضایی با وسایل نقلیهای همچون اژدهای شرکت اسپیسایکس و شپرد جدید شرکت بلو اوریجین پیشرفت کردهاند.
چالش اکتشاف بینستارهای و سفرهایی فراتر از سامانه خورشیدی به ستارههای دوردست، دارای پیچیدگیهای بسیار بیشتری است و نیاز به بازاندیشی در فناوری فضایی دارد. یک فضاپیمای بینستارهای فقط یک نسخه بزرگشده از فضاپیماهای امروزی نیست، بلکه سازهای است که میتواند مسافتهای عظیم را بپیماید و سفرهایی را تحمل کند که قرنها به طول میانجامد. این کشتیها برای تحمل چنین سفرهای طولانی، باید خودپایدار باشند و با سیستمهای پشتیبانی از زندگی بسته، تولید غذا و بازیافت منابع، محیطی ایجاد کنند که در آن افراد متولد میشوند، زندگی میکنند و میمیرند.
افزون بر چالشهای فناوری، موانع اجتماعی و روانی نیز برای سفرهای طولانی در فضا وجود دارد. کشتیهای این چنینی نهتنها باید یک ماشین با کارایی بالا باشد، بلکه باید زیستگاهی قابل سکونت برای زندگی، کار و پرورش جامعه در طول نسلها فراهم کنند. این فرایند نیاز به بازاندیشی در چگونگی سازماندهی همزیستی، روابط اجتماعی و تنشهای قدرت در یک محیط منزوی و محدود دارد.
رقابت طراحی پروژه هایپریون موضوعات فوق را به چالش میکشد. این رقابت از معماران، مهندسان و دانشمندان مسائل اجتماعی میخواهد تا به یکی از چالشهای بزرگ زمان بپردازند: طراحی یک کشتی نسل فرضی برای سفرهای بینستارهای که میتواند انسانها را در سفری ۲۵۰ ساله پشتیبانی کند. این فضاپیما باید بقا، انطباقپذیری و تداوم فرهنگی را در زیستگاهی مناسب برای ۱۰۰۰ ± ۵۰۰ نفر تضمین کند، آن هم در شرایطی که بین ستارههای مختلف سفر میکند.
طرحهای ارائهشده باید شامل سیستمهای پشتیبانی از زندگی پیشرفته، گرانش شبیه به زمین و مکانیسمهایی برای حفظ دانش و فرهنگ در طول نسلها باشد. مقصد کشتی نسل فرضی، یک سیاره سنگی است که با یک اکوسیستم مصنوعی آماده شده است و نیازی به انطباق زیستی قابلتوجهی برای بقای انسان ندارد. این کشتی باید حفاظت قوی در برابر پرتوهای کیهانی و زبالههای بینستارهای را فراهم کند تا سلامت و ایمنی ساکنان آن تضمین شود.
برای تضمین بقا و شکوفایی زندگی در فضاپیما، سیستمهای حیاتی باید با بهرهگیری از فناوریهای نوین، محیطی قابل سکونت و پایدار ایجاد کنند. این سیستمها باید قادر باشند تا هوای پاک، آب آشامیدنی، غذای کافی، مدیریت کارآمد پسماند و گرانشی مشابه زمین را بهطور مصنوعی تولید کنند، علاوه بر این، معماری فضاپیما باید انعطافپذیر و سازگار با نیازهای متغیر نسلهای متمادی ساکن در آن باشد.
پایداری فرهنگی جامعه فضایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که از طریق ترویج ارزشهای مشترک، استقرار نظام حکمرانی مؤثر و حفظ دانش و تخصصهای ضروری قابل دستیابی است. کتابخانهها، سیستمهای رباتیک و برنامههای آموزشی باید بهمنظور انتقال دانش و مهارتهای کلیدی به نسلهای آینده، بهکار گرفته شوند تا امکان استقرار موفقیتآمیز در مقصد فراهم شود. تمام فناوریهای مورد استفاده در فضاپیما باید از سطح آمادگی فنی قابل قبول برخوردار باشند و با اولویتبخشی به قابلیت اطمینان، ماژولار بودن، تکرارپذیری، انعطافپذیری و کاهش وزن، عملکرد بیوقفه و پایدار فضاپیما را تضمین کنند.
دستیابی به این هدف نیازمند همکاری چندرشتهای است. هر تیم باید حداقل شامل یک طراح معماری، یک مهندس و یک کارشناس اجتماعی باشد تا رویکرد چندوجهی و ابعاد فنی، فرهنگی و زیباییشناسی سفرهای طولانیمدت در فضا را در نظر بگیرد. این موضوع، اهمیت تعادل بین امکانپذیری فنی با نوآوری اجتماعی و معماری را برای پشتیبانی از زندگی و پرورش انعطافپذیری در طول نسلها نشان میدهد.
رقابت طراحی هایپریون، مرزهای اکتشاف فضایی و همکاری بینرشتهای را به چالش میکشد. شرکتکنندگان با تصور فضاپیمایی که میتواند زندگی انسان را برای قرنها پشتیبانی کند، به گفتوگوی در حال پیشرفت در مورد آینده انسان در فضا کمک میکنند. این رقابت، کنجکاوی عمیقی نسبت به ناشناختهها را با فناوریهای پیشرفته ترکیب میکند و آیندهای را به تصویر میکشاند که در آن جوامع میتوانند در انزوای فضایی بینستارهای شکوفا شوند.
ایدههای نوآورانه، حتی اگر در قلمروی فرضیه باقی بماند، راهحلهای ملموسی را ارائه میدهد که میتواند بهطور مستقیم بر سیاره ما تأثیر بگذارد و چگونگی طراحی شهرها، زیستگاههای خودپایدار و سیستمهای اجتماعی منصفانهتر و کارآمدتر را تحت تأثیر قرار دهد. رقابت هایپریون نهتنها به ستارهها اشاره میکند، بلکه افراد را به تفکر در مورد پتانسیل انسان برای ساخت یک آینده مشترک، پایدار و نوآورانه روی زمین و حتی فراتر از آن تشویق میکند.
نظر شما