به گزارش خبرگزاری ایمنا، حامد اسماعیلی امروز _پنجشنبه دوم اسفند_ در نشست کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت ترافیک شهر اصفهان با اشاره به اجرای پروژهای گسترده با هدف بررسی و بهبود کیفیت دادههای مرتبط با حملونقل شهری اظهار کرد: این پروژه از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و با عنوان «صحیحسازی اطلاعات حملونقل» تعریف شده است.
وی افزود: هدف اصلی این پروژه، بررسی کیفیت، دسترسپذیری و جامعیت دادهها در حوزه حملونقل و ترافیک شهری است که با همکاری واحد مطالعات شهرداری به اجرا درآمده است.
مسئول دادهها و نرمافزار مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان تاکید کرد: این سامانهها دادههای مختلفی از جمله اطلاعات پایش هوا، پارکینگهای سطح شهر، مترو، اتوبوسرانی، پایانههای مسافربری و سامانههای مرتبط با نظارت بر تردد وسایل نقلیه را پردازش میکنند.
اسماعیلی گفت: پایانههای سطح شهر همچون کاوه و صفه که تحت نظارت شهرداری فعالیت میکنند، به همراه سامانههای نرمافزاری نظارت بر سفرهای بینشهری، نقش مهمی در این فرایند دارند و یکی از قابلیتهای این سامانهها، نظارت بر تعرفه پنج درصدی سفرهای بینشهری و دسترسی به اطلاعات مرتبط با سازمان بار، بارنامهها و سامانه باریاری است.
وی ادامه داد: در شهر اصفهان تمام خودروهای باری که در محدوده شهری تردد دارند، موظف به دریافت بارنامه هستند و سامانههای مربوطه نیز اطلاعات مجوزها و بارنامهها را پردازش و نظارت میکنند، علاوه بر این موضوع معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین و سبک، مدیریت تقاطعهای هوشمند و تجمیع اطلاعات مرتبط با ترافیک نیز از طریق این سامانهها مورد پایش قرار میگیرد.
مسئول دادهها و نرمافزار مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این پروژه در تعامل مستقیم با دانشگاه اصفهان تعریف شده است و تیم تحقیقاتی این دانشگاه در ارزیابی کیفیت دادهها همکاری دارند.
اسماعیلی گفت: بر اساس مطالعات انجامشده، بررسی کیفیت دادهها به صورت دقیق صورت گرفته و یک مستند ۵۰۰ صفحهای شامل شاخصهای کیفی اطلاعات حملونقل شهری تهیه شده است، همچنین یک مدل دادهای جامع تدوین شده و پایگاههای داده مختلف برای تحلیل کیفیت دادهها ایجاد شده است.
وی افزود: در مجموع ۱۶۰ شاخص مرتبط با دادههای حملونقل شهری استخراج شده که به تفکیک حوزههای مختلف قابل استفاده است و این شاخصها شامل مواردی نظیر میانگین تأخیر در تردد و فرمولهای محاسباتی مرتبط با دادههای حملونقل میشود و این اطلاعات در قالب داشبوردهای مدیریتی و به صورت دادههای آفلاین پردازش شده و در اختیار مدیران شهری قرار گرفته است.
مسئول دادهها و نرمافزار مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان تاکید کرد: سامانههای موجود قابلیت دریافت اطلاعات از انواع مختلف تخلفات ترافیکی از جمله سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تخلفات مربوط به محدوده طرح ترافیک و بیآرتی را دارند و اطلاعات مرتبط با پلاکخوانی وسایل نقلیه نیز در این سامانهها ذخیره و امکان بررسی تردد خودروها در سطح شهر فراهم شده است.
اسماعیلی گفت: تمام ترددها در سطح شهر بهوسیله دوربینهای ثبت تخلف ضبط میشود و برای هر تردد یک تصویر اختصاصی ثبت میشود و بعضی سامانهها همچون رادارهای سرعتسنج فاقد قابلیت ثبت تصویر هستند، اما اطلاعات آنها بهصورت دیجیتالی ذخیره و تحلیل میشود.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود، تصاویر ترددهای بدون تخلف به مدت یک ماه و تصاویر مربوط به تخلفات به مدت شش ماه در سامانهها نگهداری میشود؛ این اطلاعات در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفته است و برای بررسیهای امنیتی و کنترل جرایم شهری مورداستفاده قرار میگیرد و علاوه بر این، سامانههای هوشمند نظارتی این قابلیت را دارند که در صورت وقوع تخلف، پیامک هشدار به رانندگان ارسال شود.
مسئول دادهها و نرمافزار مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از حوزههای مهم این پروژه، مدیریت هوشمند تقاطعها است که در حال حاضر ۶۴ تقاطع به این سیستم مجهز شده است.
اسماعیلی گفت: دادههای مربوط به تصاویر دوربینهای نظارتی در سامانههای جننتیک ثبت شده و اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز در این سامانهها ذخیرهسازی میشود.
وی اضافه کرد: سامانههای سولار با همکاری فاوا شهرداری، تمام سیستمهای ترافیکی را از طریق آدرسهای آیپی مدیریت و پایش میکند و این سامانهها اطلاعات مربوط به انسدادها، تصادفات و رویدادهای ترافیکی را بهصورت آنلاین ذخیره کرده و در اختیار مراکز مدیریت شهری قرار میدهند.
مسئول دادهها و نرمافزار مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان با اشاره به حجم بالای دادههای ذخیرهشده در سامانههای شهرداری تصریح کرد: سامانه تجمیع اطلاعات این مرکز دارای حدود ۲۰۰ ترابایت ظرفیت است و روزانه دو میلیون تصویر مربوط به تردد خودروها در آن ذخیرهسازی میشود و تصاویر ثبتشده از تخلفات ترافیکی دارای کیفیت مطلوبی هستند و اطلاعات دقیق مربوط به صحنههای ثبت تخلف در آنها وجود دارد.
اسماعیلی گفت: سامانه جننتیک که یکی از بزرگترین سامانههای ذخیرهسازی اطلاعات شهرداری اصفهان محسوب میشود، ظرفیت حدود یک پتابایت دارد و تصاویر ثبتشده از دوربینهای نظارت تصویری به مدت یک ماه در آن ذخیره میشوند.
وی افزود: بهدلیل محدودیتهای موجود در فضای ذخیرهسازی، کیفیت آرشیو بعضی دادهها کاهش یافته و در بعضی موارد تنها امکان دسترسی به تصاویر زنده فراهم است که با توجه به اهمیت این اطلاعات در تحلیلهای ترافیکی و امنیتی، توسعه ظرفیتهای ذخیرهسازی یکی از برنامههای آتی این مرکز خواهد بود.
مسئول دادهها و نرمافزار مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان تاکید کرد: این پروژه که بهمنظور تجمیع و ارتقای کیفیت دادههای حملونقل شهری در اصفهان راهاندازی شده است، نقش مهمی در بهبود مدیریت ترافیکی و افزایش بهرهوری سامانههای هوشمند شهری دارد و با ادامه توسعه این سامانهها و گسترش ظرفیت ذخیرهسازی دادهها، پیشبینی میشود که در آینده نزدیک، دقت و کارایی مدیریت حملونقل شهری به میزان قابلتوجهی افزایش پیدا کند.



نظر شما