به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، نمایشگاه «سرزمین من» به عنوان یکی از رویدادهای برجسته هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تالار فرهنگ و هنر کرمان در حال برگزاری است؛ رویداد متفاوت و متنوعی که فرصت مناسبی را برای هنرمندان معاصر و علاقهمندان به هنر فراهم آورد.
این نمایشگاه ترکیبی از هنر مدرن و فرهنگ بومی را در قالب آثار متنوع هنری به عرضه گذاشته و با هدف ایجاد تعامل و تبادل نظر بین هنرمندان و مخاطبان، فضایی پویا و زنده را ایجاد کرده و در کنار ارائه آثار، به بررسی چالشهای هنری و اجتماعی معاصر نیز پرداخته است تا تلاشی برای ارتقای آگاهیهای فرهنگی و هنری در جامعه باشد.
حضور هنرمندان و اساتید برجسته در این رویداد هنری، فضای نمایشگاهی را به عرصهای برای نمایش رویکردهای نوین در هنر معاصر و تبادل اندیشهها تبدیل کرده است و هنرمندان در قالبهای متنوع و با دیدگاههای گوناگون در دو بخش اصلی و جنبی به ارائه اثر در نمایشگاه اقدام کردهاند.

تجسم هنر، رویکرد کیوریتوری و اهمیت زمان
مسعود زندهروح کرمانی، دبیر سابق جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره رویداد «سرزمین من» در کرمان، افزودن بخش استانها به جشنواره را مثبت ارزیابی میکند و میگوید: پیشتر استانها به عنوان شرکتکننده در رویداد حاضر میشدند و بخشهایی از جشنواره فجر که قابلیت تکثیر داشت، به استانها ارسال و از هنرمندان استان نیز کارهایی به مجموعه اضافه میشد.
وی با اشاره به تغییر نام «تجسم هنر» به «سرزمین من» در این دوره از جشنواره ادامه میدهد: تنها تغییری که در مجموعه تجسم هنر دادهاند، این است که روش را به شکل کیوریتوری جلو میبرند و انتخابشدگان به عنوان کیوریتور در استانها، همتراز با مدیر هنری اصلی هستند و روش اجرا متفاوت شده است.
زندهروح کرمانی با بیان اینکه این دوره از نمایشگاه کرمان نسبت به سال گذشته بسیار متفاوت است، بیان میکند: در این دوره، نمایشگاه کانسپت دارد و کارها به شکل هنر معاصر و چیدمان هستند که نشان میدهد تغییراتی که سال گذشته میخواستند اجرا کنند، در سالجاری نتیجه داده است.
وی افزودن بخش جنبی و در کنار هم قرار دادن آثار هنرمندان جوان را از دیگر بخشهای مهم و جذاب رویداد میداند و اضافه میکند: انتخاب بهترین اثر براساس آرای مردمی در کرمان نیز کار بسیار خوبی است که نشان میدهد در جامعه چند چندیم و آیا خیلی با سلیقه مردم فاصله داریم یا خیلی نزدیکیم.

هنر اینستالیشن و ارتباط با مخاطب
سعید کارآمد از هنرمندان حاضر در بخش اصلی به تشریح رویکردهای جدید و نوین در هنر معاصر پرداخته و با قدردانی از مدیر هنری برای فراهم کردن فرصت مطلوب برای هنرمندان نسل جدید کرمانی، میگوید: آثار ارائه شده در این رویداد با رویکرد هنر جدید انتخاب شدهاند و شامل چیدمانها (اینستالیشن) و ویدئوآرتها هستند.
وی در توضیح چیدمان خود با اشاره به استفاده از مواد حاضر آماده برای ایجاد معنای جدید و تأثیرگذاری بر ذهن مخاطب ادامه میدهد: هدف از اینستالیشن ایجاد یک تفکر خاص است که میتواند به تحریک حس و تفکر مخاطب منجر شود و ارتباطی عمیق و نوین بین هنرمند و مخاطب ایجاد کند.
کارآمد با بیان اینکه درک یک اثر چیدمان، نیازمند حضور فیزیکی مخاطب در فضا و تعامل با اثر است، بر اهمیت تسهیل ارتباط هنرمند با مخاطب تاکید کرده و میگوید: اثر من در نمایشگاه مربوط به یک حادثه و تأثیرات آن روی مخاطب است و مخاطب باید آن را لمس و حتی بو کند تا بتواند به درک عمیقتری از مفهوم اثر برسد.

پویایی هنر معاصر و دغدغههای اجتماعی
شیوا فرهنگ، عکاس و مدرس عکاسی نیز با ابراز خرسندی از برپایی نمایشگاه و مشاهده پویایی و جدیت بیشتر فضای هنری، حضور مدیر هنری رویداد را در تحول هنر کرمان و گردهمایی هنرمندان جوان مؤثر میداند و میگوید: وجه معاصریت آثار از بخشهای قابل توجه نمایشگاه است.
وی دغدغههای هنرمندان را دغدغههایی از جنس تجربه زیسته و روزمره توصیف کرده و تنوع مدیومها (چیدمان، عکس، ویدئو آرت) را از نقاط قوت نمایشگاه میداند و ادامه میدهد: بخش جنبی دانشجویی نمایشگاه «سرزمین من» بسیار خوب بوده است.
این مدرس عکاسی با اشاره به اثر خود در نمایشگاه، اضافه میکند: مجموعه عکس «شب پیش از نمایش با نگاهی به شب پیش از انتخابات کشور، دغدغههای اجتماعی را به تصویر میکشد و این مجموعه را به دلیل ارتباط موضوعی با انتخابات، در قالب رسانه تلویزیون و با استفاده از ویدئو پروژکتور ارائه کردهام تا مخاطب با اثر تعامل داشته باشد.
وی هدف از این کار را ارجاع به زیست شهری و ریخت شهری عنوان کرده و امیدوار است با استفاده از ویدئو و ترکیب رسانهای، اثری تعاملی و همافزا برای مخاطب خلق کرده باشد و میگوید: این اثر بستری را برای مردم و انتخابات از طریق مشارکتی که قرار است اتفاق بیفتد، فراهم میکند و یک نگاه انتقادی به این موضوع دارد.

روایتی از درختان بلوار جمهوری
رسول حسینینژاد دیگر هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه نیز با اشاره به اینکه ایده عکاسی از درختان بلوار جمهوری به سال ۱۳۹۵ و بارش برف سنگین در کرمان برمیگردد، بیان میکند: آن زمان متوجه فرم درختان شدم و همواره ذهنم درگیر بود تا اینکه در سالهای ۹۶ و ۹۷ چندین نوبت از درختان عکاسی کردم.
وی درختان را به فیگورهایی از اجزای بدن انسان تشبیه کرده و این موضوع را نقطه آغازین شکلگیری ایده اصلی اثر خود میداند و با اشاره به آزمون و خطاهای مختلف در فرآیند پرداختن به سوژه، میگوید: عکسهای ارائه شده در نمایشگاه، در چهار بخش دستهبندی و برای حفظ حالت چوب، از قابهای متناسب با آن استفاده شده است.
حسینینژاد همچنین با اشاره به اهمیت بلوار جمهوری به عنوان یک عنصر شهری و القای حس باغ شهری، چالشهای رخ داده در سالیان اخیر به خصوص قطع درختان نارون به دلیل ابتلای آنها به آفات و بهدنبال آن، واکنش روزنامهنگاران و فعالان اجتماعی را یکی از دغدغههای خود و انگیزهای برای پرداختن به این سوژه دانست.

نمایشگاه «سرزمین من» در کرمان، با گردآوری آثار متنوع و دیدگاههای هنرمندان مختلف، فرصتی برای بروز و ظهور هنرمندان نسل جدید را فراهم کرده و به عنوان رویدادی مهم در عرصه هنر معاصر کرمان، به خوبی توانسته است دغدغههای اجتماعی، تجربیات زیسته و رویکردهای نوآورانه را به تصویر بکشد.
این رویداد هنری همزمان با ۳۱ استان کشور از بیستوپنجم بهمن در کرمان دایر شده و همه روزه با برگزاری نشستهای تخصصی، نقد و بررسی فیلمهای مستند هنرمندان حوزه تجسمی و هم چنین گفتوگو با مجموعهداران، پذیرای هنرمندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی است تا بیش از پیش توجه عموم را به هنرهای تجسمی جلب کند.





نظر شما