به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از رسوم کهن مردم کشور خرید سال نو است که این رسم از طبیعت الهام گرفته شده است، در این راستا مردم به بازار و مراکز شهر میروند و از آنجا که بازارها و مراکز خرید بیشتر در مراکز شهرها قرار دارد، بهطور عمده تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر در شب عید بیشتر از مواقع دیگر سال است.
شور و شوق و هیجان خرید لباس نو و دیگر ملزومات نوروزی پیش از آنکه جشن تحویل سال فرابرسد، با گرههای گور ترافیکی درهم آمیخته میشود و شاید یکی از دلایل آن، هجوم بدون هدف و بدون برنامهریزی مشخص به مراکز خرید است، بسیاری وقتها شهروندان اطلاعات درستی از محل فروش کالاهای مورد نیاز شب عید خود ندارند و همین امر موجب افزایش ترافیک میشود.
در روزهای پایانی سال جاری با مصادف شدن ایام مبارک نیمه شعبان و ماه مهمانی خدا سفرهای درونشهری شهروندان نسبت به قبل افزایش یافته است و در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت و شهرنشینی، همچنین رشد تولید خودروها و تردد آنها در خیابانها بهویژه در ایام منتهی به سال نو و ماه مبارک، موجب ایجاد ترافیک در شهر شده است.
ترافیک روزهای آخر سال اگرچه در شهر اصفهان به امری طبیعی تبدیل شده، اما افزایش میزان خودروها آن را تشدید کرده است؛ این وضعیت در کنار محدود بودن فضا برای پارک خودروها اطراف مراکز خرید، بسیاری از شهروندان را چنان به مرحله عصیان میکشاند که حاضر هستند قید خرید شب عید را به کلی بزنند یا آنکه با اعصابی درهمریخته، خرید خود را به خانه ببرند.
با توجه به مشکلات ترافیکی در شهرها و گذر از این مشکل نیاز است با همکاری بیشتر مردم با مسئولان از مشکل ترافیکی گذر کرد؛ کارشناسان حملونقل معتقدند ترافیک معضلی دامنهدار و پرحاشیه است که رفع آن نیازمند استراتژیها و تاکتیکهای علمی و کاربردی است و برطرفکردن آن نیاز به زیرساختهای اساسی دارد.
در حال حاضر ترافیک در شهر اصفهان صبحها و بعدازظهرها به اشباع رسیده است و به این ترتیب، روزهای جشن و شادی آغاز سال نو پیش از فرارسیدن خود، دشواریهای بسیاری را برای شهروندان و کلانشهرهایی همچون اصفهان به همراه آورده و وسایل نقلیه که برای رفاه انسان تولید شده است، به بلای آرامش او تبدیل میشود.

بهکارگیری تدابیر شهرداری اصفهان برای کاهش ترافیک نوروزی در اصفهان؛ آمادهباش مترو و تاکسیها
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نزدیک شدن نوروز و افزایش حجم ترافیک در کلانشهر اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: در بعضی ساعات و روزهای خاص، این افزایش حجم ترافیک میتواند مشکلات جدی برای شهروندان ایجاد کند.
وی با اشاره به روند افزایشی تعداد خودروها و میزان ترددهای شهری ادامه میدهد: در حال حاضر، شهر اصفهان روزانه شاهد بیش از یک میلیون تردد شهری است، درحالیکه جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری حدود دو میلیون نفر برآورد شده است و بهعبارتی، حدود نیمی از جمعیت شهر دارای خودرو شخصی هستند و این حجم تردد، زیرساختهای موجود را به چالش میکشد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید میکند: در روزهای پایانی سال و ایام اوج سفرهای نوروزی، این تعداد تردد حتی به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد در روز افزایش پیدا میکند که میتواند موجب افزایش ازدحام و کندی حرکت در معابر اصلی شود.
قربانی ضمن تشویق شهروندان به استفاده از مسیرهای کوتاهتر و بهرهگیری از وسایل حملونقل عمومی و حتی وسایل غیرموتوری برای مسیرهای کوتاه میگوید: برای مسیرهای طولانی نیز باید برنامهریزی مناسبی برای کاهش ترافیک و تسهیل تردد انجام شود.
وی اضافه میکند: مدیریت شهری برنامههای ویژهای برای این ایام در نظر گرفته است که از جمله این اقدامات، افزایش تعداد ناوگان حملونقل عمومی بوده که در اختیار مردم قرار گرفته است، همچنین در بخش مترو، چند رام قطار جدید به ناوگان قطار شهری اضافه شده است تا خدماترسانی به شهروندان بهبود پیدا کند.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برنامهریزی سازمان تاکسیرانی برای فعالسازی حداکثری ناوگان تاکسیرانی خاطرنشان میکند: برنامهریزیهای لازم انجام شده است تا در روزهای پایانی سال تمام تاکسیها بهصورت فعال در خدمت شهروندان باشند.
قربانی میگوید: هماهنگیهای گستردهای با پلیس راهور بهعنوان نهاد اصلی مدیریت ترافیک انجام شده است.
وی ادامه میدهد: سطح هماهنگی بین پلیس راهور و شهرداری در حال حاضر بسیار مطلوب بوده و تلاش شده است ابزارهای نظارتی و اجرایی مورد نیاز پلیس برای کنترل بهینه ترافیک در اختیار این نهاد قرار گیرد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت نقش شهروندان در کاهش مشکلات ترافیکی تأکید میکند: همکاری و همراهی مردم با برنامههای مدیریت شهری میتواند تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک داشته باشد.
قربانی میگوید: با وجود پارکینگهای عمومی و امکان استفاده از پارک حاشیهای در فواصل مناسب، شهروندان میتوانند با برنامهریزی بهتر از پارک خودرو در مسیرهای پرتردد خودداری و از ایجاد راهبندان جلوگیری کنند.
وی با اشاره به بهرهگیری از دوربینهای نظارتی در نقاط مختلف شهر برای کنترل بهتر ترافیک میافزاید: اگرچه این دوربینها بخش قابل توجهی از ترافیک را تحت کنترل قرار میدهد، اما نمیتوان تمام مشکلات را تنها با اتکا به این ابزارها برطرف کرد، بنابراین همراهی مردم نقش کلیدی در بهبود وضعیت ترافیک خواهد داشت.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح میکند: مدیریت شهری در تلاش است با اجرای برنامههای مدون و همکاری نزدیک با پلیس راهور، شرایط بهتری را برای عبور و مرور شهروندان در روزهای پایانی سال فراهم کند.
قربانی با اشاره به مطالبهگری مردم از پلیس راهور میگوید: با توجه به شرایط موجود، انتظار میرود که اقدامات کنترلی و تسهیلکننده بیشتری صورت گیرد تا شهروندان در ایام نوروز بتوانند با کمترین مشکل ترافیکی در سطح شهر تردد کنند.

همکاری ویژه پلیس راهور و شهرداری اصفهان برای کنترل ترافیک و روانسازی معابر در ایام نوروز
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: با نزدیکشدن به روزهای پایانی سال، اقدامات ویژهای از سوی این معاونت و سازمانهای مرتبط در حال اجرا است تا خدمات حملونقل به شکل تعریفشده و مناسب و ترافیک معابر بهصورت ویژه در مناطق مرکزی شهر، مدیریت و کنترل شود.
وی با اشاره به لغو اشتراک پارکینگهای عمومی ادامه میدهد: در این راستا ۹۰۰ اشتراک پارکینگ عمومی لغو شده است تا ظرفیت این پارکینگها، که بیشتر در مناطق مرکزی شهر واقع شدهاند، به استفاده عمومی اختصاص پیدا کند؛ این اقدام بهطور مستقیم در افزایش ظرفیت پارکینگها و کاهش ازدحام خیابانها مؤثر خواهد بود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ایجاد پارکینگ در حیاط مدارس تاکید میکند: مذاکراتی با آموزش و پرورش در حال انجام است تا حیاط هفت مدرسه در محدوده خیابانهای شمسآبادی و مطهری به پارکینگ موقت تبدیل شود.
ساکت میگوید: این طرح میتواند تأثیر چشمگیری در کاهش بار ترافیکی این مناطق داشته باشد و به موازات این اقدام، مذاکرات مشابهی در سایر نقاط شهر نیز در حال پیگیری است.
وی با اشاره به افزایش شیفتهای عصر در مرکز کنترل ترافیک اضافه میکند: بهمنظور نظارت دقیقتر بر جریان ترافیک، تعداد شیفتهای عصر در مرکز کنترل ترافیک افزایش یافته است، در این راستا چراغهای راهنمایی با دقت و نظارت بیشتری بررسی میشود تا از ایجاد ترافیک در نقاط خاص جلوگیری شود.
ساعت کاری اتوبوسها از ابتدای اسفند افزایش پیدا میکند
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به طرح ویژه برای برخورد با پارکهای دوبل خاطرنشان میکند: با همکاری پلیس راهور، طرحی ضربتی برای خودروهای ثبت تخلف ۲۰۶ تعریف شده است که این خودروها در مناطق پرتردد، بهویژه خیابانهایی که پارک دوبل مشکلساز شده است، بهصورت همزمان در چند مسیر تردد و اقدام به پاکسازی معابر از خودروهای متوقفشده غیرمجاز میکنند.
ساکت با اشاره به استقرار نیروهای راهور در مرکز کنترل ترافیک میگوید: نیروهای راهور بهطور مستقیم در مرکز کنترل ترافیک مستقر شدهاند و با استفاده از دوربینهای نظارتی، تخلفات ترافیکی را بهصورت برخط رصد و اعمال قانون میکنند که این اقدام به بهینهسازی ظرفیت معابر و تسهیل عبور و مرور خودروها کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به ممنوعیت حفاری و محدودیت تردد کامیونهای حمل بتن ادامه میدهد: از پانزدهم اسفند صدور مجوزهای حفاری متوقف خواهد شد و مجوز تردد کامیونهای حمل بتن نیز در ساعات اوج ترافیک صادر نخواهد شد تا از افزایش بار ترافیکی جلوگیری شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به افزایش ساعت کاری ناوگان حملونقل عمومی خاطرنشان میکند: در راستای تسهیل تردد شهروندان، ساعت کاری اتوبوسها از ابتدای اسفند افزایش مییابد و اتوبوسرانی با حداکثر ظرفیت ممکن در خدمت شهروندان است.
وی میافزاید: تمام این اقدامات با هدف مدیریت هوشمند ترافیک، کاهش ازدحام معابر، تسهیل در جابهجایی شهروندان و استفاده بهینه از ظرفیتهای حملونقل عمومی برنامهریزی شده است و نظارت مداوم بر اجرای آنها ادامه خواهد داشت.

استفاده از روشهای مختلف برای مدیریت ترافیک در ایام پایانی سال
امین همدانی، کارشناس ارشد حملونقل و ترافیک به خبرنگار ایمنا میگوید: یکی از مشکلات خودروهای شخصی معضل جای پارک است، در این راستا باید مدیریت پارکینگ داشته باشیم که در آن ظرفیت و هزینه پارک خودرو با توجه به نیاز سطح شهر، متغیر و شناور باشد.
وی با بیان اینکه در شهر نگاهی ویژه به حملونقل عمومی بهویژه در مراکز شهر شده است، میگوید: زمانی که شهروندان از خودروی شخصی استفاده میکنند، بهتبع باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنند.
کارشناس ارشد حملونقل و ترافیک با اشاره به نقش پلیس راهور در اجرای قوانین اضافه میکند: اعمال قانون خودروهای متخلف باید انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد، همچنین با سیستم مدیریت هوشمند چراغهای راهنمایی و رانندگی میتوان برای کنترل ترافیک شهر اقدام کرد.
همدانی با اشاره به یکطرفه کردن و محدود کردن خیابانها اضافه میکند: یکطرفه کردن خیابانها تکنیکی برای کنترل عرضه و تقاضا است، در این راستا باید نقاط ترافیکی شناسایی و لوپ حرکتی حملونقل و سرویسدهی مترو یا بیآرتی در کنار هم مطالعه شود تا به یک تصمیم صحیح رسید.
وی با تاکید بر اینکه باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم، بیان میکند: از دادههای ترافیکی نیز میتوان برای مدیریت ترددها استفاده کرد در این راستا میتوان با استفاده از نرمافزارها و اپهای موبایل بهصورت آنلاین ترافیک یا تردد اتوبوسها را اطلاعرسانی کرد.
کارشناس ارشد حملونقل و ترافیک خاطرنشان میکند: برای کنترل ترافیک شب عید یا آغاز سال تحصیلی به یک برنامه ویژه نیاز است؛ در واقع باید مدیریت جامعی در سطح شهر داشته باشیم در غیر این صورت با مشکلات فراوانی روبهرو خواهیم شد.
همدانی با بیان اینکه پلیس راهور یکی از مهمترین بخشها در کنترل ترافیک محسوب میشود، ادامه میدهد: بهمنظور اجرای قانون برای برخورد با تخلفات رانندگی همچون پارک دوبل و تخلفات رانندگی باید تمهیداتی اندیشیده شود، چراکه پارک دوبل ترافیک زیادی را در معابر ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه برای حملونقل باید به مدیریت یکپارچه برسیم، زیرا یک سیستم وقتی کارایی دارد که تمام اجزای آن با یکدیگر هماهنگ باشد، میگوید: پلیس راهور، شهرداری، اتوبوسرانی و تمام سازمانهای مربوط باید مدیریت واحد داشته باشند تا بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.
کارشناس ارشد حملونقل و ترافیک خاطرنشان میکند: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان هنگام افطار مردم نیاز دارند سریعتر به خانه برسند و کمتر در ترافیک قرار گیرند، باید خدماترسانی حملونقل عمومی از جمله ساعات کاری، و تعداد اتوبوسها و واگنهای مترو تقویت شود تا شهروندان تمایل بیشتری نسبت به استفاده از حملونقل عمومی پیدا کنند.
همدانی با اشاره به فرهنگسازی و احترام شهروندان به رعایت حقوق یکدیگر در ترافیک میگوید: رانندگان باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و از تخلفات رانندگی بپرهیزند.
وی ادامه میدهد: بهطور مثال اگر مرکز شهر مراجعات بیشتری داشته باشد و بتواند ظرفیت کمتر خودروها را تأمین کند، لازم است ظرفیت پارکینگها را محدود کنیم تا مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند و در بعضی مواقع نیز پارکینگها با تمام ظرفیت کار کنند.
کارشناس ارشد حملونقل و ترافیک با بیان اینکه خیابانهای شهر ظرفیت محدودی دارند که با افزایش تقاضا گره ترافیکی ایجاد میشود، ادامه میدهد: این گره ترافیکی را به چند روش میتوان برنامهریزی کرد، یکی از روشها کنترل تردد خودروهای شهری و حملونقل عمومی است.
وی خاطرنشان میکند: بهتر است هزینههای پارکینگ را شناور کنیم، بهطور مثال برای یک ساعت مبلغی دریافت شود و مازاد بر آن به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند؛ این اقدام موجب میشود تا افرادی که از خودروهای شخصی خود استفاده میکند، مدیریت زمان داشته باشند.
همدانی ادامه میدهد: با توجه به اینکه تردد در مرکز شهر زیاد، اما ظرفیت محدود است، طرح ترافیک اجرا میشود؛ بهطور مثال امکان توسعه معابر شهر اصفهان بهعنوان یک شهر توریستی وجود ندارد، از اینرو باید با متغیر کردن هزینههای تردد خودروهای شهری، ترافیک شهر را کنترل کرد، البته اجرای طرح ترافیک در شهر اصفهان الزامی است و این طرح باید به صورت کامل اجرا شود.
کارشناس حملونقل اظهار میکند: شهرداری در این بازه زمانی باید سطح دسترسی حملونقل عمومی را افزایش دهد تا از نارضایتی شهروندان جلوگیری شود، بهطور مثال در خطوط تندرو باید هر سه تا پنج دقیقه اتوبوس در مسیر حرکت کند تا شهروندان به استفاده از وسایل حملونقل عمومی ترغیب شوند.
همدانی با بیان اینکه بخش خصوصی باید وارد حملونقل عمومی شود و کیفیت خدماترسانی را افزایش دهد، تصریح میکند: هرجا رقابت باشد، کیفیت خدمات افزایش پیدا خواهد کرد.
به گزارش ایمنا، ترافیک شب عید همیشه بهعنوان یک دغدغه مطرح بوده است و سال جاری با مصادف شدن این ایام با اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان بیشتر شده است؛ در این راستا پلیس راهور و شهرداری باید با هماهنگی و مدیریت یکپارچه این معضل را کنترل کنند.
بیشک مدیریت ترافیک نیازمند اراده جدی مدیریت شهری و شهروندان و آموزشهای شهروندی در قالب فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی است.


نظر شما