لزوم توجه به هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر ترافیک شهرها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت عملکردی و بهره‌وری سامانه its را افزایش دهد، نیاز به اپراتور انسانی را کاهش دهد و امکانات قابل ملاحظه‌ای را برای پیش‌بینی شاخص‌ها متغیرهای ترافیکی فراهم کند، از این‌رو باید به ابعاد موضوع هوش مصنوعی توجه داشته باشیم.

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سی‌وششمین نشست معاونین حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای ایران به میزبانی شهرداری اراک برگزار شد و در این نشست معاونان حمل‌ونقل ترافیک کلان‌شهرهای ایران حضور داشتند و موضوعات مختلف مورد بحث، بررسی، نقد و نظر قرار گرفت.

وی افزود: موضوعاتی که مورد توجه بود استفاده از ظرفیت‌های کلان‌شهرها برای موضوع انعقاد قرارداد درباره خودروهای برقی و موضوع هوش مصنوعی در حوزه حمل‌ونقل و تجربیات جهانی بود، همچنین بررسی تشکیل شرکت مشترک خدمات پشتیبانی حمل‌ونقل مورد بررسی گرفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: موضوع تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تجربیات کلان‌شهرها به‌ویژه در حوزه تأمین منابع مالی مورد بحث قرار گرفت و آئین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس و تجربیات کلان‌شهرها در این زمینه مورد نقد، نظر و ارزیابی قرار گرفت و موضوعات بررسی چالش‌ها و راهکارها و دستور عمل‌های اجرایی حمل‌ونقل موضوع اسقاط نوسازی و معاینه فنی نیز جز مواردی که مورد توجه قرار گرفت.

ساکت گفت: ابعاد برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل شخصی و همگانی و در حقیقت ترکیب ناهمگن ناوگان خودروهای برقی و معمولی را به‌عنوان یکی از نکاتی که باید درباره ارزیابی و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بحثی که باید مورد توجه قرار داده شود، الگوی شتاب‌گیری خودروهای برقی با خودروهای معمولی یکسان نیست و از این جهت باید برای افق میان‌مدت تا بلندمدت جریان ترافیکی شهر مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در راستای حرکت شتاب‌گیری، ترمز و توقف باید قبول کنیم که این خودروهای برقی و خودروهای بنزینی شرایط یکسانی ندارند و برای مثل شتاب خودروهای برقی در حدود ۳.۴ متر بر مجذور ثانیه است، این در حالیست که در خودروهای عادی این عدد در حد ۲.۲ متر بر مجذور ثانیه است و این تفاوت شتاب لزوم توجه به ابعاد ایمنی را به ما یادآوری می‌کند.

ساکت گفت: ابعاد مختلف موضوع برقی‌سازی باید در کنار مباحثی همچون زیرساخت، فست‌شارژها، نحوه تأمین مالی اصول و اسلوب نیز مورد توجه قرار گیرد، همچنین شهرداری اصفهان و این معاونت باید مدل‌سازی‌های خرد مسائل ترافیکی درباره استفاده از ظرفیت‌خودروهای برقی مورد توجه قرار گیرد و شبیه‌سازی خرد ترافیکی مبنای تصمیم‌گیری‌های مطالعاتی باشد.

وی افزود: توجه به توپولوژی شبکه معابر، هندسه و شیب و جانمایی ایستگاه‌های شارژ برنامه‌ریزی قرار بگیرد و ملاحظات ایمنی خودروها با عابرپیاده با توجه به ایجاد نویز کمتر و فرکانس صوتی پایین‌تری که این خودروها دارند باید مورد توجه جدی باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: موضوعی که مورد توجه قرار گرفت این بود که تعیین استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی شارژ خودروهای برقی نیز از جمله مواردی بود که به‌علت تازگی موضوع و ارتباط آن با ذی‌نفعان مختلف شامل پیچیدگی‌هایی است که حتماً باید به آن توجه کرد.

ساکت گفت: موضوع برقی‌سازی و هوشمندسازی جزو برنامه‌های چهارگانه حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در دوره جاری است.

وی ادامه داد: در این اجلاس بر این موضوع نیز تاکید شد که برقی و هوشمندسازی به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود و روی ریل یعنی در حوزه حمل‌ونقل ریلی و روی راه و جاده به‌عنوان جایگزین کردن خودروهای برقی با بنزینی یا استفاده از موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی و اسکوتر برقی جزو مدهای پذیرفته شده است و باید از آن‌ها حمایت کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان درباره موضوع هوش مصنوعی در حوزه حمل‌ونقل و تجربیات جهانی مباحثی را در این جلسه مطرح کرد و بحث تعدد رویکردها و راهبردهای مشترک با موضوعات هوشمندسازی از جمله شهر هوشمند، شهر الکترونیک، شهر تاب‌آور، شهر زیست‌پذیر، شهر دوستدار سالمند و دوستدار کودک را مورد توجه قرار داد.

ساکت گفت: موضوع هوشمند مصنوعی باید همه رویکردها و راهبردهای مشترک را مورد توجه قرار دهد و یکی از موضوعاتی که در هوش مصنوعی باید مورد توجه قرار داد، این است که شاهد یک نبود یکپارچگی در مدیریت داده‌ها هستیم و این موضوع باید مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد: استفاده نکردن کارآمد از داده‌ها در فرایندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یکی از چالش‌هایی است که باید در جنبه‌های توجه به هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد و نباید این موضوع را فراموش کرد، در موضوع هوش مصنوعی نباید با شتاب‌زدگی عمل کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که هوش مصنوعی نمی‌تواند مشکلات فرایندی ساختاری و بوروکراتیک را رفع کند، هوش مصنوعی نمی‌تواند بلوغ ناگهانی و یک‌مرتبه‌ای ایجاد کند، نمی‌تواند جایگزین تفکر و عقلانیت در سیستم‌ها باشد و بدون ملاحظه ریسک‌ها و چالش‌ها نمی‌تواند مورد ارزیابی و استفاده قرار گیرد.

ساکت گفت: هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت عملکردی و بهره‌وری سامانه its را افزایش دهد، نیاز به اپراتور انسانی را کاهش دهد و امکانات قابل ملاحظه‌ای را برای پیش‌بینی شاخص‌ها متغیرهای ترافیکی فراهم کند، از این‌رو باید به ابعاد موضوع هوش مصنوعی توجه داشته باشیم.

وی افزود: یکی از دیگر موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت، تشکیل شرکت مشترک خدمات پشتیبانی حمل‌ونقل بود که معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان پیشنهاد داد تا خریدهای خارجی عمده که نیاز به تأمین ارز و ترددهای وزارتخانه‌ای دارد، در چارچوب شرکت مشترک خدمات و پشتیانی حمل‌ونقل مورد توجه قرار گیرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: موضوع راه‌اندازی سامانه‌های مشترک its که از پرداخت هزینه‌های موازی و جداگانه به‌دلیل لایسنس نرم‌افزارها کم می‌کند و امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها را فراهم می‌کند، می‌تواند در ردیف شرح خدمات قرار گیرد.

ساکت گفت: ارائه خدمات مشاوره در بستن قراردادهای ویژه همچون خرید و نگهداری تجهیزات مترو و مواردی از این دست می‌تواند مورد تاکید باشد و در صورت ایجاد التزام کلان‌شهرها برای خرید یا تأمین تجهیزات باید آن را مورد توجه قرار دهیم؛ وجود چنین شرکتی نباید موجب کندی امور و ایجاد چالش شود و در اصل باید موجب چابکی اجرا در سیستم شهرداری‌ها شود، البته این موضوعی است که باید مورد توجه و دقت ویژه‌تری قرار بگیرد و ارزیابی‌های عمیق‌تری برای این موضوع داشته باشیم.

کد خبر 839727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.