بودجه ۱۴۰۴ شهرداری از مسیر «اصفهان ۱۴۱۰» می‌گذرد؟

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با توجه به اهداف و شعارهای خود و در راستای تحقق آن‌ها برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ را با افق هفت‌ساله تهیه و تدوین کرد؛ ۱۴۰۴ دومین سالی است که این برنامه راهبردی می‌توانست در آن اجرا شود، بنابراین این موضوع مورد توجه برنامه‌ریزان این کلان‌شهر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر اقدام است و حوزه برنامه‌ریزی شهرداری نیز به‌عنوان تصمیم‌ساز مدیریت شهری فعالیت می‌کند.

تدوین طرح‌های شهری یکی از اقدامات حوزه برنامه‌ریزی است که همواره مشخص‌کننده مسیر راه و توسعه شهر بوده است؛ این موارد نیز همچون سایر طرح‌ها شامل زمان‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

برنامه‌های راهبردی شهرداری اصفهان از اواسط دهه ۱۳۸۰ آغاز و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی همچون اصفهان ۱۴۰۰ و اصفهان ۱۴۰۵ تدوین شد. برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با توجه به تغییر دوره مدیریت شهری دچار تغییراتی از نظر سیاست‌ها، شاخص‌ها، اهداف و راهبردها شد.

دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با توجه به اهداف و شعارهای خود و در راستای تحقق آن‌ها، برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ را با افق هفت‌ساله طی کمتر از دو سال تهیه و تدوین کرد؛ این برنامه برای تحقق، نیازمند تقطیع و تقسیم در قالب برنامه‌های عملیاتی دو تا سه ساله است تا بتوان آن را برای شهروندان ملموس و محقق کرد.

نخستین سال پس از تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰، سال ۱۴۰۳ است که بودجه پیشنهادی شهرداری اصفهان برای آن، توسط شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شد.

شهرداری اصفهان در تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ نیز برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ را به‌عنوان نقشه راه خود قرار داده است و این برنامه با هدف دستیابی به شهری اسلامی، مردم‌محور، خلاق، زیبا، پیشرفته، توسعه‌یافته و سرآمد طراحی شده است که در این راستا، بودجه سال ۱۴۰۴ با تأکید بر شفافیت، مشارکت و اولویت‌های شهری در مراحل آخر تصویب قرار دارد.

بودجه ۱۴۰۴ شهرداری از مسیر «اصفهان ۱۴۱۰» می‌گذرد؟

برنامه راهبردی شهر اصفهان تا افق ۱۴۱۰ تنظیم شده است

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در دوره اول شورای اسلامی شهر اصفهان، برنامه‌های بلندمدت شهری برای سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۱۴ تدوین شد و مصوبات مربوط به این برنامه‌ها نیز به تصویب رسید.

وی ادامه می‌دهد: آن زمان معاونت برنامه‌ریزی در شهرداری اصفهان وجود نداشت، اما در دوره دوم شورای اسلامی شهر، این معاونت به‌صورت پایدار ایجاد شد و هم‌اکنون ساختاری منسجم دارد که هر سال برنامه‌های راهبردی را بر اساس دورنمای تعیین‌شده تدوین می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی استراتژیک شهری تاکید می‌کند: برنامه راهبردی شهر اصفهان تا افق ۱۴۱۰ تنظیم شده و حتی بودجه سال ۱۴۰۵ شهرداری نیز در چارچوب همین برنامه تدوین شده است.

حاج‌رسولی‌ها گفت: این مدل برنامه‌ریزی نوین که در اصفهان پایه‌گذاری شده، هم‌اکنون به الگویی برای دولت و مجلس نیز تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه سال جاری برای نخستین‌بار بودجه شهرداری اصفهان برای دو سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ تدوین شده است، اضافه می‌کند: اگرچه قانون کنونی تنها اجازه تصویب یک‌ساله بودجه را می‌دهد، اما ما این بودجه را به‌طور غیررسمی و در کنار مصوبات رسمی لحاظ کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در بحث توسعه و عمران شهری نیز شاهد آن هستیم که این رویکرد جدید به‌تدریج در حال پذیرش و اجرا است، هرچند هنوز در سطح کشوری به‌طور کامل جا نیفتاده است.

حاج‌رسولی‌ها می‌گوید: ما هم‌اکنون توانسته‌ایم بودجه را به‌صورت دوساله تنظیم کنیم، به این معنا که حتی اگر شورای بعدی روی کار بیاید، این بودجه کنار گذاشته نمی‌شود و همچنان به‌عنوان یک برنامه راهبردی ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: این اقدام یک ابتکار جدید است که می‌تواند موجب کاهش اتلاف وقت در فرایندهای اجرایی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: دولت نیز باید به این سمت حرکت کند که بودجه‌ریزی را به‌صورت دوساله انجام دهد و مجلس نیز می‌تواند با همکاری سازمان برنامه و بودجه این طرح را پیش ببرد تا زمان رسیدگی به بودجه در نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری کاهش پیدا کند.

حاج‌رسولی‌ها می‌گوید: این شورا با تفسیر دقیق از برنامه‌ریزی شهری، تلاش کرده است شهرداری را به یک نهاد منسجم و واحد تبدیل کند و همان‌طور که دولت دارای سازمان برنامه و بودجه است، ما نیز در مدیریت شهری باید چنین ساختاری داشته باشیم.

وی اضافه می‌کند: این امر موجب می‌شود تمام نهادهای مرتبط از جمله مدارس، آموزش و پرورش، بهزیستی، نهادهای فرهنگی، میراث فرهنگی، محیط‌زیست و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی، در هماهنگی کامل با مدیریت شهری فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: یکی از پیشنهادهای مهم ما این است که مدیریت راهنمایی و رانندگی به شهرداری‌ها واگذار شود، زیرا این امر می‌تواند سازوکارهای اجرایی را تقویت و مشکلات مربوط به ترافیک شهری را بهتر مدیریت کند و اگر این وظیفه همچنان برعهده دولت بماند، امکان اجرای بسیاری از طرح‌ها در حوزه ترافیک به‌دلیل محدودیت‌های اجرایی دولت فراهم نخواهد شد.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به سیاست‌های جدید دولت یادآور می‌شود: به‌تازگی دولت چهاردهم اعلام کرده است که رئیس‌جمهور قصد دارد نقش استانداران را در مدیریت شهری پررنگ‌تر کند که در صورت تحقق، این اقدام می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سیاست‌های اجرایی در سطح استان‌ها داشته باشد، اما همچنان نیازمند بررسی و اجرای سازوکارهای مناسب برای افزایش بهره‌وری در مدیریت شهری است.

بودجه ۱۴۰۴ شهرداری هم‌سو با برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ حرکت می‌کند

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهرداری اصفهان در طراحی بودجه سال ۱۴۰۴ به‌طور کامل هم‌سو با برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ حرکت کرده است و این برنامه که برای تحقق چشم‌اندازهای کلان شهر تدوین شده، به برنامه‌های عملیاتی دو تا سه‌ساله تقسیم شده است.

وی اضافه می‌کند: بر این اساس بودجه سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به‌عنوان برشی دوساله از برنامه کلی، بر پایه اهداف کلان، اهداف خرد و راهبردهای اولویت‌بندی‌شده طراحی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تاکید می‌کند: در این برنامه، اهداف خرد به‌صورت دقیق و مشخص تعیین و برنامه‌های عملیاتی ذیل آن تدوین شده است و به‌منظور سنجش این برنامه‌ها، ۱۵۰ شاخص کمی شناسایی شده که تمام آن‌ها با اهداف راهبردی و پروژه‌های اجرایی مرتبط است.

ابراهیمی می‌گوید: هدف‌گذاری سالانه انجام و پروژه‌ها متناسب با این اهداف به یکدیگر متصل شده است، به‌عنوان مثال اگر قرار باشد روان‌سازی عبور و مرور در شهر ۵ درصد افزایش پیدا کند، توسعه شبکه معابر، افزایش ناوگان حمل‌ونقل و بهبود طول عمر ناوگان به‌طور کامل در راستای این هدف برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه می‌دهد: برنامه عملیاتی سال جاری نیز تجربه موفقی برای مدیریت شهری اصفهان به‌همراه داشته است و این برنامه با اجزای شفاف، مشخص و شاخص‌های کمی دقیق تعریف شده و تمام پروژه‌ها و اقدامات در سطوح مختلف به این شاخص‌ها متصل است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: امکان پایش دقیق از پایین‌ترین سطح (پروژه‌ها و اقدامات) تا بالاترین سطح (اهداف کلان برنامه) فراهم شده است و مدیریت شهری می‌تواند میزان تحقق اهداف یا فاصله از آن‌ها را به‌طور دقیق ارزیابی کند.

بودجه ۱۴۰۴ شهرداری از مسیر «اصفهان ۱۴۱۰» می‌گذرد؟

تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» با برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰

سید مصطفی اعتصامی، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: یکی از اصول برنامه اصفهان ۱۴۱۰، ارزش‌های کلیدی تدوین‌شده در این برنامه است که مبنای تدوین اهداف و راهبردهای این برنامه بوده است و تمام راهبردها، برنامه‌های اجرایی و اقدام‌ها باید با رعایت این ارزش‌های کلیدی تنظیم و اجرا شوند.

وی با اشاره به ارزش‌های برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰، خاطرنشان می‌کند: کرامت انسانی، شفافیت و فساد ستیزی، امانت‌داری، پاسداشت هویت تاریخی و دینی، نیکنامی، عدالت‌محوری، مسئولیت‌پذیری و تلاش جهادی این موارد را شامل می‌شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: از دیگر ارکان مهم برنامه راهبردی نیز سیاست‌ها است که داده‌محوری، کربن‌زدایی، فراگیری، مشارکت‌محوری و نوآوری را شامل می‌شود.

اعتصامی تصریح می‌کند: تحقق شعار «اصفهان من شهر زندگی» مستلزم برنامه‌ای بود تا بتواند مفهوم این شعار را پوشش دهد؛ در این راستا برنامه اصفهان ۱۴۱۰ با مشارکت تمام ذی‌نفعان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی از جمله کارشناسان، متخصصان و شهروندان تنظیم شد و در نهایت به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

وی خاطرنشان می‌کند: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ با توجه به اسناد فرادست موجود و با هدف شناسایی و ارائه راهکارها با دو رویکرد هم‌زمان هدف‌محور و مسئله‌محور، مضامین اصلی را استخراج کرد که مهم‌ترین مشکلات و راهکارهای مربوط به این مضامین طی جلسات کمیته‌های کارشناسی در سطوح مختلف و در قالب روش تحلیل علی‌لایه‌ای که از ویژگی‌های بارز این برنامه بوده است، تکمیل شد.

به گزارش ایمنا، بهره‌گیری از برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری امری الزامی است و باید حوزه برنامه‌ریزی شهرداری‌ها نسبت به شهرداری‌ها استفاده از این روش‌ها اهتمام لازم را داشته باشد.

اقدام شهرداری اصفهان در راستای بهره‌گیری از برنامه‌های جامع قابل تحسین است، اما اهمیت موضوع آنجا مشخص می‌شود که شهروندان نیز با این موارد درگیر شوند و خروجی آن برای مردم ملموس و محسوس باشد؛ فعالیت‌های حوزه برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان همواره در راستای اعتلای خدمات مدیریت شهری بوده است، اما گاهی ملموس نبودن این خدمات و فعالیت‌ها برای شهروندان بازخورد مثبتی از سوی آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 838597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.