کتاب‌های درسی، ابزاری کلیدی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت میان دانش‌آموزان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تبیین چگونگی نقش‌آفرینی کتاب‌های درسی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و گفت: کتاب‌های درسی، یکی از ابزارهای شکل‌دهنده شخصیت و بینش نسل کودک و نوجوان است و نوع محتوایی که در آن ارائه می‌شود، در نهادینه کردن مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است.

علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به تبیین چگونگی نقش‌آفرینی کتاب‌های درسی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت و اظهار کرد: کتاب‌های درسی تنها منابع آموزشی نیستند، بلکه یکی از ابزارهای شکل‌دهنده شخصیت و بینش نسل کودک و نوجوان هستند و نوع محتوایی که در آن‌ها ارائه می‌شود، در نهادینه کردن مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است.

وی افزود: در دوره ابتدایی، به‌طور معمول با استفاده از داستان‌ها و خاطرات جالب و جذاب درباره دفاع مقدس و مفاهیمی همچون ایثار و شهادت یا ارائه برخی اطلاعات مهم و ضروری مرتبط با رویدادهای دفاع مقدس در کتاب‌های مختلف درسی، علاوه‌بر اینکه به تثبیت مضمون‌های مرتبط با شهادت و ایثار به شیوه‌ای قابل فهم برای کودکان پرداخته می‌شود، سعی شده است ارزشمندی رفتار فداکارانه به منزله یک رفتار انسانی متعالی در زندگی روزمره نیز برجسته شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش به اهمیت پرداختن به موضوعات ایثار و شهادت در دوره‌های متوسطه اشاره کرده و ادامه داد: در این دوره تحصیلی، در کتاب‌های درسی سعی شده است با استفاده از مستندات تاریخی، زندگی‌نامه شهدا و آثار ادبی دفاع مقدس، دانش‌آموزان با تاریخ سرزمین‌شان و داستان‌های واقعی فداکاری این قهرمانان ملی آشنا شوند.

لطیفی با تاکید بر اینکه شهدای ما منحصر به شهدایی که در راه مبارزه نظامی یا در دوره هشت سال جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند، نیستند، بلکه شامل شهدای انقلاب اسلامی، شهدای امنیت، شهدای مدافع حرم و به‌ویژه شهدای ترور نیز می‌شوند و در میان این مفاخر ملی، شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز داریم، عنوان کرد: معرفی این شهدا و از خودگذشتگی‌های آن‌ها نه‌تنها موجب ایجاد حس همبستگی در دانش‌آموزان می‌شود، بلکه آن‌ها را به تفکر در مورد مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز فرا می‌خواند، همچنین در کتاب‌های درسی، نمونه‌هایی از نقل وصیت‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها و نیایش‌های شهدای نوجوان و جوان یا شهدایی همانند شهید چمران و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داریم که می‌تواند دانش‌آموز را در حال و هوای روحی این شخصیت‌ها قرار دهد.

کتاب‌های «استان‌شناسی»، ظرفیتی ویژه برای آگاهی دانش‌آموزان از فداکاری‌های شهدای هر استان

وی پرداختن به ابتکارها و خلاقیت‌های فنی و مهندسی دوران دفاع مقدس در کتاب‌های درسی را به‌عنوان یکی از اقدام‌های ویژه در کتاب‌های درسی دانست و اضافه کرد: در تعدادی از کتاب‌های رشته‌های فنی و حرفه‌ای و به تناسب همان رشته، به تعدادی از ابتکارات جالب دوره دفاع مقدس همانند ساخت انواع پل‌ها، سازه‌ها، وسایل نقلیه خاص، موشک، پهپاد و مانند آن‌ها نیز پرداخته شده است تا حس افتخار به این ابتکارهای ملی و اعتماد به نفس دانش‌آموزان زنده شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش یکی دیگر از فعالیت‌های مؤثر را پرداختن به شهدای شاخص انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم مربوط به هر استان در کتاب‌های استان‌شناسی برشمرد و خاطرنشان کرد: در محتوای کتاب‌های استان‌شناسی نیز برخی شهدا به تناسب نقاط مختلف جغرافیایی و تحصیلی دانش‌آموزان معرفی شده‌اند تا دانش‌آموزان از فداکاری‌های شهدای استان خود نیز آگاه شوند.

لطیفی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در راستای معرفی مفاخر ملی و شهدا به دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت‌هایی غیر از کتاب‌های درسی افزود: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال‌های اخیر، در قالب مجله‌های رشد دانش‌آموزی و محتواهای چندرسانه‌ای همچون فیلم و پویانمایی در قالب رمزینه‌های پاسخ سریع نیز به این موضوع پرداخته است و بر آن اهتمام ورزیده است.

وی شخصیت‌هایی همچون شهید حسین خرازی، شهید علی جهان‌آرا، شهید محمد حسین فهمیده، شهیدان بابایی، شیرودی و دوران، شهید دریاقلی سورانی و فداکاری او در دفاع از خرمشهر، شهید چمران، شهید باکری، شهید صیاد شیرازی، شهید قاسم سلیمانی، شهید محمدولی قرنی، شهید سید مرتضی آوینی، شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر و شهدای انقلاب اسلامی، شهدای انرژی هسته‌ای و تعدادی از شهدای شاخص مدافع حرم همانند شهید محسن حججی را به‌عنوان تعدادی از شهدای معرفی شده در کتاب‌های درسی سال‌های مختلف تحصیلی نام برد.

کد خبر 838299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.