به گزارش خبرگزاری ایمنا، دانشگاه فرهنگیان بهعنوان یکی از نهادهای مهم آموزشی و تربیتی در ایران، نقش محوری در تربیت و تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد برای نظام آموزشوپرورش کشور ایفا میکند، این دانشگاه با هدف ارتقای کیفیت آموزشوپرورش و تربیت معلمان کارآمد، خلاق و مسئولیتپذیر، در سالهای اخیر بهعنوان یکی از ارکان اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت شناخته شده است.
دانشگاه فرهنگیان با بهرهگیری از اساتید مجرب، برنامههای درسی پویا و محیط آموزشی مناسب، تلاش میکند تا دانشجومعلمان را به گونهای تربیت کند که نهتنها از نظر علمی توانمند باشند، بلکه از لحاظ اخلاقی و تربیتی نیز الگوهای مناسبی برای نسل آینده باشند. این دانشگاه با تأکید بر ارزشهای اسلامی و ملی، درصدد است تا معلمانی متعهد و دلسوز پرورش دهد که بتوانند در جهت رشد و تعالی جامعه گام بردارند.
دانشگاه فرهنگیان با ایجاد بستری مناسب برای یادگیری و پژوهش، فرصتهای فراوانی را در اختیار دانشجومعلمان قرار میدهد تا بتوانند در کنار کسب دانش تخصصی، مهارتهای عملی و تربیتی لازم را نیز فراگیرند. این دانشگاه با برگزاری کارگاههای آموزشی، دورههای عملی و بازدیدهای علمی، سعی در تقویت توانمندیهای دانشجویان دارد تا آنان را برای رویارویی با چالشهای واقعی در محیطهای آموزشی آماده کند، همچنین با توجه به اهمیت نقش معلم در شکلگیری شخصیت و آینده دانشآموزان، دانشگاه فرهنگیان بر پرورش معلمانی تأکید دارد که بتوانند بهعنوان الگوهای اخلاقی و علمی، تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند.
دانشگاه فرهنگیان با ایجاد شبکهای گسترده از مراکز آموزشی در سراسر کشور، امکان دسترسی به آموزشهای با کیفیت را برای دانشجویان از مناطق مختلف فراهم میکند. این امر نهتنها به عدالت آموزشی کمک میکند، بلکه موجب میشود تا دانشجو-معلمان با فرهنگها و نیازهای متنوع مناطق مختلف آشنا شوند و بتوانند در آینده بهعنوان معلمانی آگاه و دلسوز به بهترین شکل به دانشآموزان خدمت کنند، در نهایت، دانشگاه فرهنگیان بهعنوان خانه دوم دانشجو-معلمان فضایی را فراهم میکند تا آنان بتوانند با کسب دانش، مهارتها و تجربیات لازم، آیندهای روشن را برای خود و جامعه رقم بزنند.

محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور
علی اکبر کجباف، رئیس دانشگاه فرهنگیان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: با توجه به نقش بنیادی و حیاتی دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت کشور بهویژه در حوزه تربیت معلمان و دانشجومعلمان با عنایت به تأکیدات مکرر و راهبردی مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۰، دانشگاه فرهنگیان شکل و ساختار جدیدی به خود گرفته است.
وی افزود: میتوان گفت همه دستگاهها و نهادهای مرتبط مکلف شدهاند تا موانع و چالشهای پیش روی توسعه این دانشگاه را برطرف کنند، این موضوع شامل سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانهها و سایر نهادهایی میشود که بهنوعی با نظام تعلیم و تربیت در ارتباط هستند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: در سطح کشور، دانشگاه فرهنگیان میزبان حدود ۱۱۰ هزار دانشجو و دارای ۱۲۰۰ عضو هیئت علمی است، در استان اصفهان نیز نزدیک به ۸۵۰۰ دانشجومعلم در پنج دانشکده و شش مرکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
کجباف گفت: یکی از مسائل مهم و چالشبرانگیز دانشگاه فرهنگیان، مسئله پراکندگی جغرافیایی و ساختاری آن است، این دانشگاه بهعنوان یک دانشگاه مأموریتگرا، موظف است نیازهای آموزشوپرورش را در سه مقطع تحصیلی دانشجومعلمان برطرف کند.
وی ادامه داد: هر ساله کمبودهای نیروی انسانی آموزشوپرورش در استانهای مختلف باید از طریق این دانشگاه تأمین شود. بهعنوان مثال استان اصفهان با کمبود ۱۷ هزار معلم روبهرو است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: از سال ۱۴۰۱ تاکنون، ظرفیت پذیرش دانشجومعلمان در این استان از ۴۵۰۰ نفر به ۸۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است، علاوهبر این مهارتآموزانی که توسط آموزشوپرورش استخدام میشوند، موظف هستند دورهای آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند، این امر موجب شده تا آمار کلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در استان اصفهان به حدود ۱۱ هزار نفر برسد.
کجباف اظهار کرد: چند نکته کلیدی و ضروری وجود دارد که عباس مقتدایی لازم است در مجلس شورای اسلامی و از طریق دولت پیگیری کند، نخست ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان که در هیئت دولت مطرح شده و در انتظار تصویب و نیازمند اختصاص ردیفهای استخدامی برای ۸۰۰۰ پست هیئت علمی و کارکنان است.
وی توضیح داد: این موضوع در لیست مصوبات هیئت دولت قرار دارد و امیدواریم با تلاشها و پیگیریهای این ساختار جدید به صحن هیئت دولت راه پیدا کند و به تصویب نهایی برسد، تصویب این ساختار میتواند دانشگاه فرهنگیان را به یک دانشگاه جامع و پیشرو تبدیل کند و رسالت اصلی آن را در راستای تأمین نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای آموزش و پرورش محقق سازد.
به گزارش ایمنا، دانشگاه فرهنگیان بهعنوان نهادی پیشرو در تربیت معلمان متخصص و متعهد، نقش بیبدیلی در تحول نظام آموزشوپرورش ایران ایفا میکند، این دانشگاه با تأکید بر ارزشهای اسلامی، ملی و اخلاقی، تلاش میکند تا معلمانی توانمند، خلاق و مسئولیتپذیر پرورش دهد که بتوانند در جهت رشد و تعالی جامعه گام بردارند، با بهرهگیری از اساتید مجرب، برنامههای درسی پویا و محیط آموزشی مناسب، دانشگاه فرهنگیان بستری ایدهآل برای یادگیری و پژوهش فراهم کرده است، دانشجومعلمان در این دانشگاه نهتنها از نظر علمی تقویت میشوند، بلکه مهارتهای عملی و تربیتی لازم را نیز کسب میکنند تا بتوانند به بهترین شکل با چالشهای واقعی در محیطهای آموزشی روبهرو شوند.
دانشگاه فرهنگیان با گسترش مراکز آموزشی در سراسر کشور، به عدالت آموزشی کمک کرده است و امکان دسترسی به آموزشهای با کیفیت را برای دانشجویان از مناطق مختلف فراهم میکند، این امر موجب میشود تا دانشجومعلمان با فرهنگها و نیازهای متنوع آشنا شوند و در آینده بهعنوان معلمانی آگاه و دلسوز خدمترسانی کنند، دانشگاه فرهنگیان با تربیت معلمانی متعهد و توانمند، نهتنها به ارتقای کیفیت آموزشوپرورش کمک میکند، بلکه نقش مهمی در ساختن آیندهای روشن برای جامعه دارد.


نظر شما