نقشه راه سند تحول بنیادین باید ضمانت اجرایی داشته باشد/ ایمنی محل آموزش خط قرمز است

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: نقشه راه سند تحول بنیادین باید ضمانت اجرایی داشته باشد و در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کار صورت گیرد تا تفویض اختیار به مدیران مدارس انجام شود و سند تحول بنیادین در کشور اسلامی تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، تحول بنیادین در نظام آموزش‌وپرورش بر پایه آرمان‌های بلند نظام اسلامی است و باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق ۱۴۰۴، ترسیمگر ایرانی توسعه یافته با جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و هویت اسلامی انقلابی، الهام‌بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین‌المللی است.

تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی و احراز عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساخت‌های تعالی پیشرفت همه‌جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است.

تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت‌ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسان‌های عالم متقی و آزاده و اخلاقی است.

تعلیم و تربیتی که تحقق‌بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد، در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را پیدا می‌کند و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال خواهد رسید.

در این زمینه گفت‌وگویی با احمد محمود زاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

نقشه راه سند تحول بنیادین باید ضمانت اجرایی داشته باشد/ایمنی محل آموزش خط قرمز است

سرمایه انسانی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه کشور به شمار می‌رود

ایمنا: برنامه دولت برای تحقق سند تحول جامع آموزشی چیست؟

محمودزاده: تعلیم و تربیت و آموزش که از مأموریت‌های حساس وزارت آموزش و پرورش است کار مهم و پیچیده‌ای است و به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید؛ مسئولیت پیچیده، حساس مهم و سنگین تربیت ۱۶ میلیون نیروی انسانی و جمعیت دانش‌آموزی در سطح کشور کار آسانی نیست.

در قانون شورای آموزش و پرورش اشاره شده است که ۱۶ دستگاه باید کمک‌کار آموزش و پرورش باشند، از شهرداری‌ها و مجموعه دستگاه‌های دولتی گرفته تا نهادهای انقلابی، نهادهای فرهنگی، تکالیف آن‌ها هم مشخص است که چه اقداماتی باید انجام دهند.

آموزش و پرورش وظیفه تنظیم‌گری و تسهیلگری را بر عهده دارد، باید کمک کنیم که همه آنچه که برنامه‌ریزی شده است برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادی تحقق پیدا کند.

تا به امروز ما هنوز درگیر حوزه سخت‌افزار آموزش و پرورش هستیم و به شایستگی به مأموریت اصلی خود که حوزه نرم آموزش و پرورش یعنی آموزش و برنامه‌ریزی در حوزه مسائل تربیتی، فرهنگی پرورشی است، نپرداخته‌ایم.

در دولت قبل نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش وجود داشت که موجب شد نقشه راه آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دریافت کند و دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور نیز نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش دارند.

۱۵ جلسه در مدت زمان خیلی کوتاه از عمر این دولت با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که نویددهنده توجه ویژه ریاست جمهوری و دولت وفاق ملی به مقوله آموزش پرورش است.

سرمایه انسانی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه کشور به شمار می‌رود و اقداماتی که در قالب‌های مختلف در نقشه راه سند تحول بنیادین در دولت چهاردهم در نظر گرفته شده مدارس در تراز الگوی مفهومی در تراز انقلاب اسلامی و تربیت دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی است.

نقشه راه سند تحول بنیادین باید ضمانت اجرایی داشته باشد و در حوزه سخت‌افزاری و حوزه نرم‌افزاری تقسیم کار صورت گیرد تا تفویض اختیار به مدیران مدارس انجام شود و سند تحول بنیادین در کشور اسلامی تحقق پیدا کند.

بخشی از این موضوع در سند تحول تربیت در قالب مدارس غیردولتی در نظر گرفته شده و مجموعه آموزش و پرورش در سطح کشور به احداث و راه‌اندازی مدارس غیردولتی ورود کرده است.

نقشه راه سند تحول بنیادین باید ضمانت اجرایی داشته باشد/ایمنی محل آموزش خط قرمز است

۱۵ درصد از دانش آموزان در بخش غیر دولتی تحصیل می‌کنند

ایمنا: چه تعداد از دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند؟

محمود زاده: حدود ۱۵ درصد از دانش‌آموزان در کشور در بخش غیردولتی حضور دارند و نزدیک به ۲۰ هزار مدرسه در سطح کشور غیر دولتی هستند.

با توجه به فضای عمومی که در کشور وجود دارد احساس می‌شود که این‌ها مدارس خاص هستند در حالی که به این صورت نیست و بخشی از جریان تربیت و جریان آموزش با حکمرانی دولت در قالب این مدارس غیر دولتی انجام می‌شود.

برای فعالان عرصه نظام تربیتی در بخش غیر دولتی این بخش حوزه سوددهی نیست یا اگر هم سودده باشد، دیر بازده است.

مجموعه آموزش و پرورش نتوانسته است حمایت‌های جدی از مدارس غیردولتی داشته باشد و درگیر مشکلاتی است که امیدواریم تاب‌آوری مردم بیشتر شود و کمک کنند تا این مهم با افزایش شهریه‌ها در سطح کشور انجام شود.

باید تلاش‌ها برای حفظ این ظرفیت آموزشی نتیجه‌بخش باشد تا مؤسسان اختیارات و امکاناتی را که دارند مدیریت کنند و شاهد تحقق مأموریت سنگین آموزش و پرورش در بخش غیردولتی باشیم.

نقشه راه سند تحول بنیادین باید ضمانت اجرایی داشته باشد/ایمنی محل آموزش خط قرمز است

خط قرمز نظام آموزشی موضوع ایمنی ساختمان و محل آموزش است

ایمنا: آخرین وضعیت مراکز آموزشی غیردولتی در کشور چگونه است و چه تعداد از این مراکز دارای ساختمان با کاربری آموزشی هستند؟

محمودزاده: ۲۰ درصد از مدارس مراکز غیردولتی با ساختمان متناسب آموزشی احداث شده‌اند و ۸۰ درصد از مدارس آموزشی مراکز غیردولتی در فضاهایی به جز فضاهای کاربری آموزشی در حال فعالیت هستند.

قانون‌گذار این مجوز را به آموزش و پرورش داده است تا در سال جاری مجوز فعالیت تا پنج سال به مراکز غیردولتی داده شود، اما ساختمان باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

خط قرمز نظام آموزشی موضوع ایمنی ساختمان و محل آموزش است، یعنی اجازه نمی‌دهیم هیچ دانش‌آموزی در فضایی که استحکام و ایمنی لازم را ندارد، حضور پیدا کند، در موضوع پذیرش بعضی از سرانه‌های آموزشی در محل‌هایی با کاربری مختلف به دلیل تنوعی که در بحث سند تحول بنیادین وجود دارد، تنوع محیط یادگیری مورد پذیرش قرار گرفته است.

دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی در هر فضایی و با هر کاربری تحصیل می‌کنند، مطمئن باشند که این فضا ایمن است و مجوز دارد.

همه این مراکز مجوز آموزشی و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس را دارند و این مجوزها هر ساله با همکاری مشاوران در این حوزه صادر و مجوزهای چهار و شش ساله متناسب با فضای ساختمانی و در بعضی موارد مجوزهای ۱۰ ساله صادر می‌شود.

نقشه راه سند تحول بنیادین باید ضمانت اجرایی داشته باشد/ایمنی محل آموزش خط قرمز است

دولت در موضوع آموزش مدیریت چند وجهی دارد

ایمنا: مبنای محاسبه شهریه مدارس غیردولتی در کشور چیست؟

محمودزاده: آموزش و پرورش در این زمینه باید مدیریت سختی را انجام دهد، لازم است چند مقوله را در این بخش مدیریت کنیم؛ هم تاب‌آوری مردم باید ملاک باشد و هم مؤسسان تا آن‌ها نیز بتوانند هزینه‌ها را پرداخت کنند، از سویی معلمان و مربیان نیز باید مدنظر باشند.

سیاست‌های دولت و برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است، یک مدیریت چند وجهی دارد و باید رضایتمندی از همه بخش‌ها و طرف‌ها را داشته باشیم.

کد خبر 832001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.