۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
تفاوت رابیتس و کناف

یکی از پراستفاده ترین مصالح برای استفاده درساختمان کناف و رابیتس است. این مصالح در ساخت و همچنین زیباسازی سقف کاربرد دارد. استفاده از رابیتس و کناف برای ساخت سقف های کاذب بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دلیل اصلی محبوبیت آن افزایش سرعت اجرای سقف و همچنین دسترسی بهتر به تاسیسات می باشد؛ در صورتی که استفاده نکردن از سقف کاذب برای هر بار دسترسی به تاسیسات نیاز به تخریب گسترده و هزینه بسیار زیاد خواهد بود.

در ادامه به تفاوت کناف و رابیتس می پردازیم.

تفاوت ساختاری رابیتس و کناف

رابیتس از جنس فولاد است که در طی مراحلی روی ورق گالوانیزه فولادی ساخته می شود. از جمله این مراحل می توان به کشش برش و پرس اشاره کرد. بر روی بدنه رابیتس یک توری که از نبشی و میلگرد ساخته شده اند، قرار گرفته است. رابیتس نسبت به کناف قدمت بیشتری دارد و متخصصین این زمینه بیشتر با رابیتس نسبت به کناف آشنا هستند.

همانند رابیتس، کناف نیز از فولاد ساخته می شود و روی آن یک لایه از جنس گچ و یا سیمان قرار د ارد. این تکنولوژی توسط دو برادر به همین نام در کشور آلمان ابداع شده است. بر روی کناف روکشی از کاغذ و یا رنگ قرار داده می شود.

به صورت کلی کناف به صورت پیش ساخته توسط شرکت‌های تولید کننده ساخته می شود. استفاده کناف برای ساخت سقف‎های کاذب است. این تکنولوژی نسبت به رابیتس جدید تر بوده و نسبت به رابیتس کمتر در صنعت ساختمان جا افتاده است.

در مقابل رابیتس از ساختاری خاص ساخته شده است. رابیتس از دو جز چشمه و ستون تشکیل شده است. چشمه در این سازه فولادی میزان جذب انرژی را مشخص می کند که برای بحث چسبندگی گچ بسیار اهمیت دارد. به صورت کلی هر چه تعداد چشمه ها بیشتر باشد، کوچک تر شده و انرژی کمتری هدر خواهد رفت. رابیتس در شکل های مختلف ساخته می شود.

تفاوت از نظر وزن رابتیس و کناف

یکی از عوامل خیلی مهم در بحث ساخت سقف کاذب و تفاوت کناف و رابیتس، وزن آن است. اگر وزن سقف خیلی زیاد باشد، می تواند تهدیدی برای استحکام کل بنا باشد.

ساخت سقف کاغذ با رابیتس وزن زیادی خواهد داشت. این موضوع به این دلیل است که داخل رابیتس باید به طور کامل با مقدار خیلی زیادی از گچ پر شود. از طرفی دیگر به دلیل وزن زیاد رابیتس استفاه از آن برای مساحت های زیاد خیلی سخت و در برخی از موارد غیر ممکن است.

از طرفی دیگر وزن زیاد باعث پایداری خیلی کمتر نسبت به بلایای طبیعی مثل زلزله و سیل می شود. به صورت کلی به همین دلیل استفاده از کناف نسبت به رابیتس از نظر وزن و پایداری بهتر است.

تفاوت در زمان اجرا رابتیس و کناف

تفاوت رابیتس و کناف


زمان اجرای در پروژه های ساختمانی اهمیت خیلی زیادی دارد. در این بخش به راحتی می توان گفت کناف نسبت به رابیتس خیلی بهتر است. همان طور که گفتیم کناف به صورت آماده در قالب های مختلف ساخته می شود. از طرفی دیگر کناف به جوشکاری و گچ کاری به مانند رابیتس نیاز ندارد و اجرای آن سریع تر است.

تفاوت قیمت رابیتس و کناف

رابیتس نسبت کناف هزینه اجرای خیلی بیشتری دارد. رابیتس حجم زیادی گچ برای ساخته شدن نیاز دارد و همچنین نیاز به جوشکاری و کار بیشتر نیروی کار دارد. یکی دیگر از دلایل گرانی رابیتس، استفاده از میلگرد در ساخت آن است. در کل کناف نسبت به رابیتس هزینه کمتری روی دست کارفرما می گذارد.

تفاوت مقاومت رابیتس و کناف

یکی از نکات مهم در اجرای سقف کاذب بحث مقاومت آن است. سقف کاذب باید مقاومت بالای از خود در برابر عواملی مثل زلزله، ظربه و آتش سوزی از خود نشان دهد.

از طرف دیگر وجود میلگرد در رابیتس و مقدار زیاد گچ استفاده شده در ساختار آن، می تواند مقاومت خوبی دارد. همچنین رابیتس نسبت به کناف می تواند مقاومت خیلی خوبی از خود در مقابل با تغییرات دما، آتش و ضربه از خود نشان دهد. این در حالی است که کناف در زمان آتش سوزی به راحتی از بین می رود و همچنین مقاومت چندانی در برابر ضربه ندارد. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد، روی به خرید رابیتس بیاورند.

تفاوت در کیفیت ساخت رابیتس و کناف

تفاوت رابیتس و کناف

به صورت کلی کیفیت به عوامل گسترده ای بستگی دارد. کناف توسط شرکت های مختلف و با کیفیت های متفاوت ساخته می شود. به همین دلیل برای خرید کناف باید از شرکت های مطمئن خرید خود را انجام دهید. از طرف دیگر مهارت کناف کار و کیفیت کار انجام شده نیز بسیار اهمیت دارد.

همانند کناف، در رابیتس نیز بحث اجرای درست و ماهر بودن اجرا کننده کلیدی است. همان طور که گفتیم برای اجرای رابیتس نیاز به گچ کاری گسترده، جوشکاری است. اجرای درست هر کدام از این عوامل در کیفیت نهایی تاثیر چشم گیری دارد. همچنین نوع میلگرد و شبکه های فلزی استفاده شده نیز بسیار اهمیت دارد.

تفاوت در ترمیم پذیری رابیتس و کناف

کناف با پیچ مهره به سقف متصل می شود. همین موضوع بحث ترمیم پذیری آن را خیلی بالا می برد. برعکس کناف، رابیتس به سقف به طور کامل جوش داده می شود که این موضوع ترمیم آن را بسیار دشوار می کند. همچنین اجرای رابیتس به دلیل پیچیدگی های زیاد، ترمیم پذیری آن را بسیار سخت می کند.

سوالات متداول

اجرای سقف کاذب با رابتیس بهتر است یا کناف؟

کناف نسبت به رابیتس هزینه کمتر و اجرای راحت تری دارد. البته درمقابل میتوان گفت مقاومت رابیتس بهتر است. به صورت کلی انتخاب بین این به پروژه شما بستگی دارد.

هزینه کدام بیشتر است؟

هزینه رابیتس نسبت کناف به دلیل مصالح و مراحل سخت اجرای آن بیشتر است.

کدام سنگین تر است؟

رابیتس وزن خیلی بیشتری نسبت به کناف دارد.

کد خبر 764203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهام IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 0
    قیمت رابیتس را هم اعلام کنید لطفا
    • Maftoolkala IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
      1 0
      برای اطلاع از قیمت رابیتس به وب سایت مفتول کالا مراجعه بفرمایید.
  • Maftoolkala IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    1 0
    برای خرید و یا اطلاع از قیمت رابیتس به سایت اینترنتی مفتول کالا یا روی گزینه خرید رابیتس در آگهی سایت ایمنا کلیک کنید.
  • مهران IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    رابیتس سنگین وزن قیمت مناسب از کجا بخرم