به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانههای آزاد، روزنامهها و مطبوعات در هر جامعهای از ارکان توسعه و دموکراسی بهشمار میآید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را بهصورت روزانه در دستور کار خود دارد.
روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یادگار ابراهیم برای خراسان رضوی» نوشت: پنجشنبه گذشته با سفر سرپرست ریاستجمهوری به خراسان رضوی، بهرهبرداری یا عملیات اجرایی ۱۰۹ طرح عمرانی در حوزههای مختلف آغاز شد. این طرحها، مصوبات سفر استانی رئیسجمهور شهید به این استان بودند که حالا در غیاب او، با حضور محمد مخبر به بهرهبرداری رسید. مشی رئیس جمهور شهید، پیگیری و اجرای طرحهای مصوب در هر سفر استانی بود تا هم وعده بیجهت به مردم داده نشود و هم نیازها و مشکلات مردم به فوریت حل شود. از این رو، طرحهای مصوب در سفر نخست شهید آیتالله رئیسی، با جدیت و پشتکار دستگاههای مختلف دولتی دنبال شد. مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته بنا بود این طرحها در قالب دور دوم سفرهای استانی و با حضور شهید رئیسی به بهرهبرداری برسند، اما با شهادت خادم الرضا (ع) و همراهان ایشان این امر میسر نشد. حالا این طرحها با حضور سرپرست ریاستجمهوری به بهرهبرداری رسید تا هم نشانی باشد از «صادق الوعد» بودن دولت شهید رئیسی و هم یادگاری باشد از خادم الرضا (ع) برای مردم استانی که مجاوران امام رضا (ع) نیز محسوب میشوند.
سرپرست ریاست جمهوری در «آئین بهرهبرداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۹ طرح سفر رئیسجمهور شهید» به خراسان رضوی، به دیدار چهارشنبه گذشته خود با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: در دیداری که روز گذشته با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتم، ایشان در ادامه توصیفات و سخنانشان در سالگرد امام راحل درباره رئیسجمهور شهید، با یک تألم و تأثری فرمودند که شهید رئیسی خیلی مسیر خوبی را انتخاب کرده بود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نامزدها باید از اقتصاد سردر بیاورند اداره دولت را نمیتوان به مشاوران سپرد» نوشت: پزشکیان راهحلی برای عرصه اقتصاد ندارد و میگوید؛ اگر من الان برای شما نسخه بدهم، قطع یقین بدانید که بیربط گفتهام زیرا من کارشناس این کار نیستم؛ باید یادآور شد که چنین وضعیتی برای یک کاندیدای ریاست جمهوری بسیار غیرمنتظره و تعجبآور است زیرا امروز اقتصاد ملی عرصه کارزار است و دشمن جنگ اقتصادی را علیه کشور تحمیل کرده است. در چنین شرایطی تولید ملی پایه و اساس رونق و پیشرفت اقتصادی است و باید اقتصاد عدالتبنیان و دانشبنیان را دنبال کنیم. از طرف دیگر دارای ظرفیتهای گستردهای در عرصه اقتصاد و حوزههای مرتبط با آن هستیم، برای نمونه ظرفیتهای مردمی وسیعی در کشور داریم و پیشرفت اقتصادی باید با مردم پیوند بخورد. اینکه در این شرایط، یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بگوید «من را اگر در اقتصاد بگذارید قطع به یقین خراب میکنم» یا «اگر من الان برای شما نسخه بدهم، قطع یقین بدانید که بیربط گفتهام»؛ از اقتصاد سر در نیاورد و بخواهد اداره دولت را به مشاوران بسپرد، پذیرفتنی نیست و نشان میدهد وی یا ادراک و برداشت صحیحی از واقعیات ندارد و یا فاقد کفایت است.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناگهان مشاوران نامزدها!» نوشت: برگزاری میزگردهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نامزدها با مشاورانشان، این چالش را بین طرفداران نامزدها به میان آورده که آیا یک رئیسجمهور باید آن حدی از تخصص و تسلط بر امور را داشته باشد که از مشاوران چونان مشاور و نه چیزی بیشتر استفاده کند و خود بر امور، تسلط و قدرت تشخیص مشورت درست از نادرست را داشته باشد، یا برعکس این مشاوران هستند که باید بر رئیسجمهور، حجت و غلبه داشته باشند؟ این چالش بهویژه پس از آنکه یکی از نامزدها از برنامه محور بودن خود در سایه دولت گذشته سخن گفت و دیگری از زندگیکردن با برنامه هفتم و سومی از بهکارگیری مشاوران بهعلت ناآگاهی خود نسبت به مسائل اقتصادی خبر داد، پررنگتر شد.
پزشکیان در بخشی از برنامه گفت: «اگر من را مسئول اقتصاد بگذارید قطعاً خراب میکنم؛ باید مشاور و کارشناس متخصص، مسئول اقتصاد شود.» پزشکیان شخصیتی است که به صداقت شناخته میشود. او با همین صداقت هم در کمپین انتخاباتی خود و در همین مناظره به صراحت اعلام کرد که اقتصاد بلد نیست. در این مناظره هم عمده پاسخ سوالات کارشناسان را دو مشاور پزشکیان دادند و حتی زمانی که حسینزاده بحرینی درباره مسئله قیمتگذاری بنزین از پزشکیان سوال پرسید و خواستار پاسخ شفاف او به سوال خود شد، باز پزشکیان فقط به کلیاتی بسنده کرد و بقیه پاسخ را به مشاورانش ارجاع داد. صداقت یک رفتار اخلاقی شخصی است که شایسته قدردانی است، اما صداقت لزوماً نمیتواند رنگ حقیقت به یک موضوع و ایده بزند. آیا این ایده که رئیسجمهور لازم نیست تخصص در همه حوزهها یا به عبارت دیگر اشراف در همه حوزهها داشته باشد و صرفاً همین که مدیر باشد و بتواند هماهنگی انجام دهد، کافی و درست است؟ با بالا گرفتن انتقادات، جریان اصلاحات به حمایت از پزشکیان برخاست.
اما در مقابل این رویکرد که اصلاحطلبان امروز مدافع آن هستند ایده دیگری هم وجود دارد که باز اصلاحطلبان در سالهای گذشته مدافع آن بودند. بله درست است که رئیسجمهور به عنوان یک شخص نمیتواند در همه امور متخصص باشد، اما اشراف باید داشته باشد تا اسیر شبهمشاورهها و شبه کارشناسان نشود. به عبارت دیگر، اگر رئیسجمهور اشراف کافی نداشته باشد و همین آقای پزشکیان فردا رئیسجمهور شود، چه تضمینی وجود دارد که تحت تأثیر و نفوذ و خدای ناکرده فریب مشاوران قرار نگیرد. نکته دیگر اینکه اگر اختلاف کارشناسی در موضوعی ایجاد شود که در عمده موضوعات هم چنین است آنوقت آقای رئیسجمهور چگونه تصمیم خواهد گرفت.

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرمول وحدت» نوشت: از همان ابتدای معرفی کاندیداهای دوره چهاردهم ریاستجمهوری توسط شورای نگهبان و مشخص شدن ترکیب نامزدها، ایده اجماع و وحدت میان کاندیداهای جبهه انقلاب تقویت شد. در کنار ترکیب کاندیداها و واقعیتهای میدانی مربوط به میزان اقبال عمومی به هر کاندیدا، تجربه دورههای پیشین انتخابات مانند دوره یازدهم ریاستجمهوری (۱۳۹۲) و دوره سیزدهم ریاستجمهوری (۱۴۰۰) ضرورت اجماع را ملموستر و عینیتر کرده بود.
اکنون در میانه تبلیغات کاندیداها؛ نتیجه نظرسنجیها و واقعیتهای میدانی رقابت، اجماع کاندیداهای جبهه انقلاب را ضروریتر کرده است. اینکه این اجماع و وحدت چگونه باید انجام شود و فرمول آن چگونه باید باشد، تابع چند گزاره واقعبینانه است. در واقع برای انتخاب کاندیدای نهایی باید چند نکته را مدنظر قرار داد:
۱- اقبال عمومی و نتیجه نظرسنجیها: یکی از گزارههای مهم در انتخاب کاندیدای نهایی، وضعیت رأی وی است. قاعدتاً کاندیدای نهایی باید در نظرسنجیها اقبال عمومی بیشتری نسبت به سایر کاندیداهای جبهه انقلاب داشته باشد. به عبارت سادهتر، یکی از پیششرطهای انتخاب کاندیدای نهایی باید این باشد که این کاندیدا از سایر کاندیداهای جبهه انقلاب، رأی بیشتری داشته باشد. ملاک تشخیص این موضوع، باید نظرسنجیها و ضرایب علمی مربوط به پایداری و امکان جذب کاندیدا باشد.
۲- قابلیت جذب رأی سایر کاندیداها: یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب کاندیدای نهایی باید لحاظ شود، اطمینان از اضافه شدن سبد سایر کاندیداهای جبهه انقلاب به سبد وی است. یعنی در واقع کاندیدایی باید به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شود که پس از کنارهگیری سایر کاندیداهای جبهه انقلاب، سبد رأی آنها به سبد رأی کاندیدای نهایی اضافه شود. با توجه به واقعیتهای میدانی و نیز تجاربی که بویژه از انتخابات ۹۲ به دست آوردهایم، کاندیدای نهایی باید سبد رأی متنوعی از طیفهای مختلف جامعه داشته باشد.
۳- حفظ معادله رقابت و جلوگیری از ایجاد فضای هیجانی و دوقطبی: یکی از آسیبهای پرهزینه در موعد انتخابات، هیجانیسازی فضای رقابت، دوقطبیسازی و مخدوش شدن انتخاب عقلانی است. انتخابات دوره یازدهم انتخابات ریاستجمهوری در سال ۱۳۹۲ یک تجربه واضح و درسآموز برای جبهه انقلاب از تاکتیکهای رقیب در دوقطبیسازی و تغییر معادله رقابت بود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «یک دیدار، یک نقطه عطف» را برگزید و نوشت: عصر پنجشنبه مسعود پزشکیان با حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی دیدار کرد. به روایت جماران، در این دیدار، رئیس دولت اصلاحات با تقدیر از ساده زیستی، پاک دستی، مردم گرایی، شجاعت و پایبندی دکتر پزشکیان به موازین اخلاقی، اظهار امیدواری کرد تا جامعه خواستار تحول و اصلاح رویکردها و رویههای حاکم، برنامهها، اولویتها و گروه همکاران ایشان را در جهت خواستههای خود ببیند و اعتماد جامعه به دولت و انتخابات برگردد. سیدمحمد خاتمی بر این موضوع هم تأکید کرد: «همان گونه که پیش از تأیید صلاحیت نامزدها گفتهام، خود را متعهد به حمایت از نامزدهای جبهه اصلاحات میدانم». رئیسجمهوری پیشین کشور با ابراز تأسف از رد ناموجه بسیاری از نامزدهای شایسته، به صراحت اعلام کرد «به عنوان یک شهروند طالب خیر و صالح ملت و اصلاح امور، به دکتر پزشکیان رأی خواهم داد». محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاحطلب نیز در واکنش به حمایت و دیدار سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اعلام نظر آقای خاتمی در مورد رأی دادن به دکتر پزشکیان، نقطه عطفی در انتخابات این دوره است.» به نوشته این عضو مجمع روحانیون مبارز، «هیچکس ادعا نمیکند که رئیسجمهور، هرکس باشد، میتواند معجزه کند، اما وقتی سید اصلاحات که بهترین دوران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در کارنامه دوران ریاستجمهوریاش داشته است، رسماً هم در انتخابات شرکت میکند و هم به پزشکیان رأی میدهد، تالش برای رأیآوری پزشکیان، تلاش برای زنده نگهداشتن دستاوردهای مردممحور و آزادیخواهانه دوران اصلاحات است.»

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «منوی مسکن ۵ نامزد» نوشت: نگاه نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری، به غیر از یک نفر از کاندیداها، نسبت به «یکی از مهمترین مسائل اقتصادی خانوارها، یعنی تأمین مسکن» از اظهارنظرهای آنها و همچنین اعضای ستادهای انتخاباتیشان مشخص شد. بررسیهای «دنیایاقتصاد» از آنچه محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و همچنین امیرحسین قاضیزادههاشمی در نظر دارند برای خانهاولیها انجام دهند، نشان میدهد دو کاندیدا با مداخله مستقیم دولت در مسکنسازی به شیوههایی که از دهه ۸۰ روی زمینهای دولتی پیاده شد، زاویه دارند. یکی از این دو کاملاً مخالف مسکنسازی دولتی است و دیگری، مدل منتهی به تولید خوابگاه روی زمینهای ۹۹ ساله به جای ساخت خانه را قبول ندارد. با این حال پیشبینی میشود «اجاره به شرط تملیک برای خانه دار شدن» توسط یکی از آن دو نامزد درصورتیکه بهعنوان رئیسجمهور انتخاب شود، به اجرا دربیاید. دو نامزد دیگر اما قصد دارند طرح دولتی ساخت انبوه مسکن را به پشتوانه مادهای از برنامه هفتم با قدرت پیش ببرند. یک نامزد دیگر انتخابات، قصد «کاهش قیمت از طریق کاهش هزینههای ساخت» را دارد. دو خلأ عمده در منوی مسکن نامزدها شامل «نحوه مهار محرکهای بیرونی تورم مسکن» و «چگونگی رونق بخش مسکن در دل شهرها (بافتهای فرسوده)» میشود.





نظر شما