حدود نیمی از صنایع دستی ثبت شده در یونسکو، برای ایران است

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: از ۶۰۲ رشته ثبت شده در یونسکو، حدود ۲۹۹ رشته متعلق به ایران و ۱۹۷ آن متعلق به اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مژگان ایزدی امروز _پنجشنبه بیست‌وچهارم خرداد_ در همایش تقدیر از برترین‌های صنایع دستی استان با بیان اینکه ۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی را گرامی می‌داریم، اظهار کرد: امروز در این محفل زیبا و فرهنگی گرد هم آمده‌ایم تا هفته صنایع دستی را گرامی بداریم؛ هفته‌ای که در تقویم و به هنرهای دستی ثبت شده است و یادآور اهمیتی است که این هنرهای ارزشمند در زندگی ما دارند.

وی ادامه داد: صنایع دستی به‌عنوان بخشی از میراث فرهنگی ملموس، به مثابه دمیدن روح لطافت به زندگی خشن امروزی است؛ در دنیایی که تکنولوژی و سرعت جایگزین آرامش و تفکر شده است، صنایع دستی همچون پلی است که ما را به گذشته‌های لطیف و پرمعنای انسانی متصل می‌کند. این هنرها نه تنها تجلی زیبایی و خلاقیت انسان‌ها هستند، بلکه بازتابی از فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و هویت‌های ملل مختلف نیز به شمار می‌روند.

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: هنگامی که به صنایع دستی نگاه می‌کنیم، در واقع روح ملت‌ها و دستاوردهای هنری آنها که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند، می‌نگریم. این هنرها تنها کالاهایی برای مبادله نیستند بلکه حامل خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی‌اند که از طریق این کالاها مبادله می‌شوند و نوعی ارتباط فرهنگی میان جوامع پدید می‌آورند؛ هر قطعه از صنایع دستی، سفیران فرهنگی قوم‌ها و قبلیه‌ها هستند و استانی از گذشته را روایت می‌کند، داستانی از ذوق و هنر مردمان هر کشور کند که استانی لابلای تار و پود این آثار جاودانه شده است.

ایزدی با اشاره به اینکه در اینجا باید به نقش مهم صنایع دستی در سلامت روانی نیز اشاره کنم، گفت: بسیاری از افرادی که به این هنرها مشغول می‌شوند، از یک‌نواختی و روزمرگی رها شده و روحیه‌ای شاداب و سرزنده به دست می‌آورند، در واقع لطافت بخشی این هنرها، موجب آرامش و شادابی روح می‌شود. لطافت از معقولات درک کردنی است، نه وصف کردنی و هیچ هنری همچون هنر صنایع دستی نمی‌تواند عشق به خدا وطن دوستی، حفظ ارزش‌های اخلاقی، شور و شوق زندگی و وارستگی و کمال انسان را انتقال دهد و قرارم تداوم بخشد؛ در حقیقت، صنایع دستی دمیدن روح زیبایی و طراوت به زندگی انسان است انسان‌هاست؛ این هنرها می‌توانند همانند مرهمی بر زخم‌های روحی ما باشند و به زندگی‌مان معنایی دوباره ببخشند.

وی اظهار کرد: در این بین هنر اسلامی جایگاه والایی در جهان هنر دارد و گروه بسیاری از علاقه‌مندان را به سوی خود کشانده است. در تمامی هنرهای اسلامی، به نحوی روح عرفانی و جنبه‌های مذهبی متجلی است که همین امر باعث شگفتی صدچندان می‌شود؛ صنعتگران اروپایی، از دیرباز به هنر اسلامی علاقه مند بوده‌اند، ولی به تازگی برای الهام گرفتن از هنرهای اسلامی و یادگیری روش‌های مورد استفاده آن، تلاش بسیاری انجام داده‌اند؛ همین شیفتگی و کنجکاوی در مورد هنرهای اسلامی سبب شده است که بگویند صنایع دستی ایران، تبلوری است از اعتقادات، باورهای دینی، سنت‌ها و آداب و رسوم که مشابه و هم سنگ آن در هیچ کجای این کره خاکی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: هنرمندان عزیز شما وارثان هنر نیاکانمان هستید، هنرهایی که نه تنها در داخل کشور بلکه در سراسر جهان مورد توجه و تحسین قرار گرفته‌اند. هر قطعه‌ای که با دست‌های هنرمند شما ساخته می‌شود داستانی از گذشته و فرهنگی عمیق را به همراه دارد؛ این آثار هنری نمادی از هویت ما هستند و در دنیایی که هویت‌ها به سرعت تغییر می‌کنند شما با خلق این آثار میراث گران‌بهایی را حفظ می‌کنید در همین راستا نیز سازمان ملل متحد از سال ۱۹۶۴ روز ۱۰ ژوئن را به عنوان روز جهانی صنایع دستی برگزید تا بدین ترتیب میراث‌های هنری به جامانده از اقوام مختلف در جهان شناسانده و از آن‌ها قدردانی شود.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه صنایع دستی از جمله کشورهای برجسته و با شهرت جهانی است، تصریح کرد: تنوع فرهنگی موجود در میان اقوام مختلف ساکن در این سرزمین، نقشی اساسی در ایجاد، احیا و بالندگی این هنرها دارد و اما اصفهان به عنوان شهر خلاق جهانی در حوزه صنایع دستی و هنرهای مردمی است؛ از ۶۰۲ رشته ثبت شده در یونسکو، حدود ۲۹۹ رشته متعلق به ایران و ۱۹۷ آن متعلق به اصفهان است از این رو اصفهان دومین شهر صنایع دستی در جهان است و کوچه‌ها و بازارهای این شهر مملوء از هنر است.

ایزدی افزود: صنایع دستی نه تنها یک هنر است بلکه یک صنعت پویا و درآمدزا نیز محسوب می‌شود؛ به طوری که بسیاری از کشورها با صادرات صنایع دستی خود به بازارهای جهانی درآمدهای قابل توجهی را کسب می‌کنند. حمایت از صنایع دستی و ارتقا کیفیت تولیدات آن می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار کمک کند. در پایان باید بگویم که ما وظیفه داریم که این هنرهای ارزشمند را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و آن‌ها را با زیبایی‌های فرهنگی خود آشنا کنیم چراکه هنرهای دستی ما نمادی از هویت و تاریخ ما هستند و باید با افتخار آن‌ها را حفظ کنیم.

وی گفت: بی‌گمان هیچ لذتی برای یک هنرمند والاتر از این نیست که ببیند آثارش جاودانه شده و مایه مباهات و افتخار سرزمین و ملت اوست؛ صنایع دستی هنر جاودان‌های است که در هر کجا که باشد روح لطیف و پرشور هنرمندان را به نمایش می‌گذارد و پیامی از صلح، دوستی و زیبایی را به جهانیان عرضه می‌کند.

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: من به نمایندگی از همه دوستداران هنر و فرهنگ از شما هنرمندان عزیز تشکر می‌کنم و برای شما آرزوی موفقیت و شادی. دارم امیدوارم که همیشه در خلق آثار بی نظیر و با ارزش خود موفق باشید و این هنرهای زیبا را به نسل‌های آینده منتقل کنید.

کد خبر 762934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.