دولت سیزدهم نقطه عطف تاریخی تحولات آموزش‌وپرورش/ در مسیر معرفی شهید خدمت باید الگوسازی شود

شهیدجمهور یکی از اصلی‌ترین عوامل برای رسیدن به ایران قوی را توجه به آموزش و پرورش می‌دانست و اقداماتی از جمله اجرایی شدن سند تحول بنیادین و طرح رتبه‌بندی، توجه به نشاط دانش آموزان، تأمین نیروی انسانی و تلاش برای برقراری عدالت آموزشی، دولت سیزدهم را نقطه عطف تاریخی در تحولات آموزش و پرورش تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهید جمهور، تراز هر موضوعی را رضایت خداوند و پیش از انجام هر اقدامی، رضایت خداوند را در آن خصوص مورد سنجش قرار می‌داد، در کنار رضایت خدا، رضایت بندگان خدا نیز برای او اهمیت داشت، چراکه هنگامی که یک انسان خدایی قصد دارد اقدامی را انجام دهد، منافع مردم را در نظر می‌گیرد، شهید رئیسی نیز با این ویژگی روی کار آمد، خود را در معرض تمام ناملایمات قرار و عیار و الگوی ریاست جمهوری را ارتقا داد.

شهید آیت‌الله رئیسی مجتهد بود، از لحاظ علمی نیز در جایگاه ویژه‌ای قرار داشت، از نظر اجرایی نیز می‌توان تاریخچه هر دستگاهی که وی به آن ورود کرده است را بررسی کرد؛ به عنوان مثال سازمان بازرسی در دوره وی عقلانیت کامل، نظارت کامل و برخورد بدون تعارف داشت و در دوران فعالیت در قوه قضائیه نیز عملکرد ویژه‌ای داشت.

بسیاری از طرح‌هایی که اکنون در آستان رضوی در حال اجرا است، هیچ سابقه‌ای تا پیش از این نداشته و با گذشت سال‌ها نیز طرح‌های وی همچنان جدید، نو و قابل استفاده خواهد ماند و طرح خادم یاران رضوی که شهرها، روستاها و عشایر با اجرای آن از برکت علی بن موسی الرضا (ع) استفاده می‌کنند، از اقدامات شهید جمهور است.

تعریف سند تحول بنیادین قوه قضائیه، کاهش اطاله دادرسی و کاهش ورودی پرونده‌ها از جمله اقداماتی بود که با فعالیت آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه انجام شد، ایشان از به جای مطالبه‌گری به پاسخگویی به مردم پرداخت و قوه مجریه را برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم انتخاب کرد.

طی سه سال ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی، سفرهای استانی، شهرستانی و بین‌المللی ایشان زبان‌زد بود و گره‌های بازنشدنی در ارتباطات بین‌المللی وجود داشت که به لطف خدا و خون شهدا به دست ایشان باز شد، چراکه هنگامی که کسی برای خداوند گام بردارد، خداوند نیز در آن مسیر به او کمک خواهد کرد.

تمام گام‌هایی که شهید جمهور برای حوزه‌های مختلف برداشته، در مسیر تعالی، رشد و توسعه تعلیم و تربیت نیز به طور مؤثری برداشته شده است و در حوزه آموزش و پرورش نیز شاهد اقدامات مؤثر و ماندگاری هستیم، چراکه شهید جمهور معتقد بود آموزش و پرورش مسئله اول کشور است و در این راستا، با محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت‌وگویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

دولت سیزدهم نقطه عطف تاریخی تحولات آموزش‌وپرورش/ در مسیر معرفی شهید خدمت باید الگوسازی شود

ایمنا: چرا دولت سیزدهم نقطه عطف تاریخی در تحولات حوزه آموزش و پرورش به شمار می‌رود؟

ابراهیمی: آیت‌الله رئیسی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل برای رسیدن به ایران قوی و متعالی را توجه به آموزش و پرورش می‌دانست، چراکه تمام افراد جامعه با آموزش و پرورش ارتباط دارند و فردی وجود ندارد که با آموزش و پرورش ارتباط نداشته باشد و اگر آموزش و پرورش سالم، متعالی، پویا، دین‌محور و اخلاق‌محور باشد، جامعه نیز به همان میزان متعالی و نیروی با وجدان کاری، مؤمن، خلاق و کارآفرین در آموزش و پرورش تربیت می‌شود.

توجه به نکاتی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان، توجه به نشاط، شادابی و پویایی دانش آموزان، تأمین نیروی انسانی و کمیت و کیفیت آن و جذب بی‌سابقه معلمان در دولت سیزدهم، واریز سرانه مدارس و توزیع بی‌نظیر تجهیزات، تلاش برای برقراری عدالت آموزشی در سراسر کشور منجر شد که دولت سیزدهم نقطه عطف تاریخی در تحولات حوزه آموزش و پرورش به شمار رود.

ایمنا: چه اقداماتی در خصوص تأمین نیروی انسانی و کمیت و کیفیت نیروی انسانی و جذب معلمان در دولت سیزدهم انجام شده است؟

ابراهیمی: آموزش و پرورشی در ابتدای مسیر به وی تحویل داده شد که دارای مشکلات متعدد و یکی از مشکلات مهم، تعطیلی ناخواسته یا به تعبیر برخی افراد تعمدی آموزش و پرورش در دوران کرونا بود، هنگامی که بعد تربیت در این دوران تعطیل شد، همکاران تلاش بسیاری داشتند، اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد، در دوران ایشان در خصوص کنترل بیماری کرونا اتفاقات ویژه‌ای افتاد و شاهد کاهش چشمگیر تعداد فوتی‌های مرتبط با این بیماری بودیم و دستور ویژه‌ای برای بازگشایی مدارس صادر کرد.‌

چهاردهم فروردین ۱۴۰۱، زنگ بازگشایی مدارس پس از کرونا با تاکید و جسارت مدیریتی وی به صدا در آمد، مدارس بازگشایی شد، اما با چالش‌های مختلفی از جمله کمبود شدید نیروی انسانی، تجهیزات و فضا روبه‌رو بود؛ در گذشته دانشگاه فرهنگیان در معرض تعطیل شدن قرار داشت و با حداقل ظرفیت در حال فعالیت بود، اما با اقدام جهادی آیت‌الله رئیسی، برای نخستین بار پس از یک دهه، هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان تشکیل شد، مصوبات بسیار خوبی داشت و ورودی دانشگاه فرهنگیان سال گذشته ۲۵ هزار نفر در کل کشور بود، سال تحصیلی جاری به بیش از ۳۰ هزار نفر رسید و این عدد همچنان افزایش پیدا خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات شهید آیت‌الله رئیسی جذب حداکثری و بی‌نظیر در آموزش و پرورش طی دو سال گذشته بود و با توجه به مجوزهای گرفته شده و ارائه شیوه‌نامه‌های سازمان استخدامی، طی دو سال اخیر در دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸، حدود ۲۰۰ هزار مجوز برای آموزش و پرورش اخذ شد که اقدامی بی‌نظیر بود و به لحاظ شکلی و محتوایی، جذب نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸، متحول و گزینش‌ها ضابطه‌مندتر و شایسته‌تر شد.

شاهد یک دهه بی‌توجهی مفرط به مدارس بودیم که در دوران ایشان با توجهی ویژه، جبران مافات شد، سرانه مدارس از سال ۱۳۹۰ واریز نشده بود و در بهمن ۱۴۰۰ با تلاش ایشان سرانه مدارس واریز شد و شاهد بی‌نظیرترین توزیع تجهیزات در این دوره بودیم؛ اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین از دیگر اتفاقاتی بود که با اقدام جهادی آیت‌الله رئیسی انجام شد، سند تحول بنیادین کنار گذاشته شده بود و به عنوان مطالبه دلسوزان نظام، سند تحول بنیادین به توصیه مؤکد رئیس‌جمهور شهید به میدان آورده شد.

شیوه‌نامه برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین نشده بود و این اقدام نیز انجام و ابلاغ خواهد شد، سند تحول بنیادین در حقیقت زمینه‌ای خواهد بود که افراد به آسمان برسند، ذیل سند تحول بنیادین، توجه به مسائل اعتقادی، پرورشی و تربیتی قرار دارد که در این دوره به صورت ویژه به آن توجه شد.

دولت سیزدهم نقطه عطف تاریخی تحولات آموزش‌وپرورش/ در مسیر معرفی شهید خدمت باید الگوسازی شود

ایمنا: قانون رتبه‌بندی که سالیان سال آماده بود و نیازمند اهتمام برای اجرا بود، در دولت شهید رئیسی اجرا شد، اجرای این قانون چقدر حائز اهمیت بوده است؟

ابراهیمی: یکی از موارد مرتبط با سند تحول بنیادین، توجه به نیروی انسانی موجود است؛ قانون رتبه‌بندی مصوب سال ۱۳۹۰ بود که اجرایی نشده بود، اما شهید جمهور جسارت اجرایی‌سازی طرح رتبه‌بندی را داشتند، مجلس سیزدهم، شخص رئیس‌جمهور و کابینه ایشان توجه ویژه‌ای به اجرایی شدن این طرح داشت و حدود یک میلیون نفر در یک بازه زمانی کوتاه، رتبه‌بندی شدند.

مهم‌ترین هدف رتبه‌بندی این است که معلم فعال، پویا و معلمی که ارتباط مؤثری با دانش‌آموز و ولی او دارد، متفاوت دیده شود؛ طرح رتبه‌بندی آغاز شده است و دوره ارتقای آن نظام‌مندتر و کیفی‌تر خواهد بود، به طور کلی اگر حمایت رئیس جمهور وجود نداشت، این طرح اجرایی نمی‌شد.

ایمنا: اصلاح قانون و مصوبه امتحانات نهایی سال‌ها خاک خورده بود و این موضوع نیز در دولت سیزدهم اجرا شد، اهمیت اجرای این قانون در چیست؟

ابراهیمی: تغییر شاخصه‌های ورود به دانشگاه‌ها و افزایش حکمرانی آموزش و پرورش بر مدارس با تأثیر معدل نهایی دانش‌آموزان در ورود آنها به دانشگاه، از جمله دیگر اقدامات مؤثر اجرایی شده محسوب می‌شود که هدف از آن، تأثیرگذاری آموزش و پرورش در مسیر عدالت اجتماعی است تا فردی در دانشگاه پذیرش شود که شایستگی علمی و بهره هوشی بالاتری دارد و چه بسا ممکن است که این فرد از لحاظ مالی وضعیت مناسبی نداشته باشد.

این طرح مخالفان بسیار زیادی داشت و شاهد فعالیت مافیای کنکور بودیم که همچنان نیز در حال ضربه زدن است، یکی از مهم‌ترین حامیان این طرح، شخص رئیس جمهور بود، چراکه این اقدام مطالبه رهبری بود و مطالبه ایشان در مسیر مطالبه عمومی قرار دارد، سال گذشته شاهد تأثیر معدل سال دوازدهم بودیم و ۴۰ درصد ورود به دانشگاه بر اساس معدل پایه دوازدهم بود.

ورودی دانشگاه‌ها در سال گذشته از دهک‌های پایین اقتصادی افزایش یافت و رتبه‌های برتر کنکور در استان‌ها و شهرهای کوچک و ضعیف‌تر از لحاظ اقتصادی توزیع شدند، سال جاری نیز آزمون‌های نهایی به خوبی برگزار شد، پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون نهایی دارند و ۵۰ درصد ورود به دانشگاه مرتبط با نمرات دانش‌آموزان خواهد بود و سال جاری و سال آینده ورودی‌های دانشگاه‌ها عادلانه‌تر خواهد بود، همچنین برآوردها نشان می‌دهد که دانشجویان ورودی ۱۴۰۲، از لحاظ علمی توانمندتر هستند.

ایمنا: با توجه به نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم نسبت به توسعه زیرساخت‌های آموزشی در مناطق مختلف و پرداختن به موضوع کیفیت آموزش دانش آموزان که یکی از محورهای مورد توجه شهید جمهور بود، چه اقداماتی انجام شده است؟

ابراهیمی: توجه به مدارس دولتی عادی در دوره این شهید خدمت مورد مطالبه قرار گرفت و اقدامات خوبی انجام شد که به تمام این اقدامات افتخار می‌کنیم؛ با اقدامات انجام شده سال گذشته مدارس دولتی عادی استان اصفهان رتبه دوم را در کسب بالاترین معدل در کشور به خود اختصاص دادند و در این بین به جز حوزه علمی، به شادابی، نشاط و ورزش دانش‌آموزان نیز توجهی ویژه شده است.

طرح شهید سلیمانی به منظور افزایش مکان‌های ورزشی برای دانش آموزان اجرایی، اعتبارات بسیار خوبی به این طرح تخصیص داده، از مشارکت خیران استفاده و ۱۵۰ طرح ورزشی طی سال گذشته تنها در استان اصفهان شروع و افتتاح شد و رتبه سرانه ورزشی استان اصفهان در حوزه دانش‌آموزی از دوازدهم به رتبه دوم رسید که این اتفاقات مثبت نتیجه توجه ویژه رئیس جمهور بوده است.

شهید خدمت تنها به یک حوزه توجه نمی‌کرد و توجه وی به تمام حوزه‌ها معطوف بود، به دستور این رئیس جمهور شهید مصوب شد که تمام دانش آموزان در سال حداقل دو اردو داشته باشند که این موضوع در افزایش نشاط و شادابی آنها بسیار مؤثر است؛ اردوهای پیشرفت نیز به منظور آشناسازی دانش آموزان با پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای ارتقای هویت ایرانی اسلامی برگزار و به لطف خدا در سال گذشته بیش از ۴۲ هزار دانش آموز به این اردوها اعزام شدند که این تعداد امسال به بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز رسید؛ تمام این دانش آموزان با کسب آگاهی از پیشرفت‌ها، به سفیران اعتمادسازی و امیدبخشی تبدیل می‌شوند و به طور قطع تمام خیر و برکات این اقدامات برای شهید خدمت جاری و ساری است.

دولت سیزدهم نقطه عطف تاریخی تحولات آموزش‌وپرورش/ در مسیر معرفی شهید خدمت باید الگوسازی شود

ایمنا: با در اولویت قرار دادن چه محورها و موضوعاتی، راه شهید آیت الله رئیسی برای ارتقای آموزش و پرورش تداوم پیدا می‌کند؟

ابراهیمی: این شهید خدمت، الگوی خلاق انسان تراز اسلام است و تمام امور وی رنگ و بویی خدایی دارد و خدامحور است، وی تمام وقت و سرمایه فکری و عمری خود را وقف خدمت به مردم کرد و از نالایمت‌ها و ناآرامی‌ها ترسی نداشت؛ الگوی کاری این شهید گران‌قدر، برگرفته از پیامبر اسلام (ص)، ائمه (ع) و شهید بهشتی و شهید رجایی بود و دست‌اندازهای فراوانی که در مسیر خدمت به مردم وجود داشت را تبدیل به فرصت می‌کرد و تمام این اقدامات رهاورد ویژه‌ای برای مردم داشت.

به تعبیری سیدالشهدای خدمت، الگویی در مسیر انسان کامل و هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز رسیدن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه و حرکت کردن در مسیر انسان کامل است، الگوی ما در این مسیر شهدای گران‌قدر، مفاخر علمی، پرورشی، پژوهشی و تربیتی هستند.

شهید جمهور تمام ویژگی‌های این افراد را یک‌جا دارد و علاوه بر تمام این ویژگی‌ها، خود را طلبه‌ای ناچیز، شاگرد شهید بهشتی و شهید رجایی و سرباز ولایت می‌دانست، فردی که خود را سرباز ولایت بداند هیچ‌گاه مغرور نخواهد شد و خداوند به این شهید خدمت عزتی داد که به فردی ماندگار تبدیل شود و متناسب با تمام اقدامات، ده‌ها و صدها برابر خیر و برکت به او در آخرت عطا کرد؛ افراد بسیاری بودند که حتی به این شهید خدمت رأی نداده بودند، اما چون فطرت پاکی داشتند و با چشم دیدند که وی تمام عمر خود را برای خدمت به مردم صرف کرد، از این اتفاق غمگین شدند و در مراسم او شرکت کردند و در نهایت با ادامه مسیر این شهید بزرگوار در حوزه آموزش و پرورش، می‌توان به محورها و موضوعاتی که مد نظر او به عنوان مسئله اول کشور بودن قرار داشت، دست پیدا کرد.

ایمنا: چگونه می‌توان شخصیت شهید آیت الله رئیسی را به دانش‌آموزان معرفی کرد؟

ابراهیمی: در مسیر معرفی این شهید بزرگوار به دانش آموزان، آموزش و پرورش نقش ویژه‌ای دارد و به لطف خدا اقدامات مربوطه انجام شده است، در اولین ساعات بعد از رسیدن خبر شهادت رئیس جمهور جلسه‌ای تشکیل شد که یکی از مصوبات آن، تشکیل دبیرخانه و جمع‌آوری آثار مرتبط در خصوص شخصیت وی بود، این اقدام با عجله آغاز شد و باید تکامل یابد و عالمانه‌تر شود.

در مسیر معرفی شخصیت این بزرگوار به دانش آموزان باید الگوسازی شکل گیرد و دانش آموزان نیز در منعکس کردن شخصیت وی به والدین خود توانا باشند، شهید جمهور مجموعه‌ای از ویژگی‌ها از جمله اخلاق‌محوری، پرکاری، مردم دوستی و تقوا است، او به جای هشت ساعت کار، ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی به مردم و انسان ویژه‌ای بود که تنها می‌توانیم بخش کوچکی از ویژگی‌های او را منعکس کنیم.

کد خبر 757266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.