کرونا، امید به زندگی را ۲ سال کاهش داد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که امید به زندگی در طول همه‌گیری ویروس کرونا، نزدیک به دو سال کاهش یافت و موجب از بین رفتن یک دهه پیشرفت پزشکی شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گزارش سالانه آمار بهداشت نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، امید به زندگی در جهان با ۱.۸ سال کاهش به ۷۱.۴ سال رسیده است که مشابه رقم سال ۲۰۱۲ بود. مطالعه‌ای که در ماه مارس در مجله Lancet منتشر شد، تخمین زد که امید به زندگی در جهان در طول همه‌گیری حدود ۱.۶ سال کاهش یافته است.

آژانس بهداشت در این رابطه گفت که این کاهش نشان می‌دهد کووید -۱۹، سال‌ها پیشرفت را از بین برده است و دستاوردهای سلامت اکنون وضعیت «شکننده‌ای» دارد. گزارش امسال نشان داد که کووید -۱۹ یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر بوده و به عنوان سومین علت مرگ‌ومیر در سال ۲۰۲۰ و دومین عامل در سال ۲۰۲۱ رتبه‌بندی شده است.

تخمین زده می‌شود که ۱۳ میلیون نفر در طول این همه‌گیری جان خود را از دست دادند و این ویروس به طور قابل‌توجهی به دلیل اصلی مرگ در قاره آمریکا در این دو سال تبدیل شده است.

پیش از همه‌گیری، بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی‌عروقی، زوال عقل و دیابت بزرگترین قاتلان انسان‌ها بودند، در حالی که این بیماری‌ها در طول سال‌های همه‌گیری کاهش یافت، اما هنوز هم تقریباً ۸۰ درصد از مرگ‌های غیرمرتبط با کووید -۱۹ را تشکیل می‌دهد.

دکتر سمیرا اسماً، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در امور داده‌ها و تحلیل‌ها گفت: «به‌رغم پیشرفت‌های بعضی کشورها، امید به زندگی کلی کاهش یافته است و به‌طرز شگفت‌انگیزی، جهان در مسیر دستیابی به حتی یک مورد از ۳۲ هدف توسعه پایدار مرتبط با سلامت با هدف جهانی قرار ندارد.»

کرونا، امید به زندگی را ۲ سال کاهش داد

این اهداف که در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان ملل به تصویب رسید شامل کاهش مرگ‌ومیر جهانی مادران به کمتر از ۷۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده، پایان دادن به مرگ‌ومیر قابل پیشگیری کودکان زیر ۵ سال و پایان دادن به اپیدمی‌های ایدز، سل، مالاریا و سایر بیماری‌ها است.

دکتر هایدونگ وانگ، رئیس بخش نظارت، پیش‌بینی و نابرابری داده‌های سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: «تعداد زنانی که به دلایل مادر شدن جان خود را از دست می‌دهند به‌طور غیرقابل قبولی بالا باقی مانده است، به طوری‌ که هر دو دقیقه یک زن به دلایل مادری جان خود را از دست می‌دهد که معادل ۸۰۰ مرگ در هر روز است.»

جهان در مسیر اهداف WHO قرار دارد: یک میلیارد نفر دیگر به پوشش بهداشتی همگانی دسترسی داشته باشند و بهتر در برابر موارد اضطراری بهداشتی محافظت شوند.

در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، ۵۸۵ میلیون نفر دیگر بدون متحمل شدن هزینه‌های فاجعه‌بار به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند، در حالی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، ۷۷۷ میلیون نفر دیگر از شرایط اضطراری بهداشتی محافظت شوند. هر دو عدد، در عین حال که منعکس‌کننده پیشرفت هستند، از هدف یک میلیاردی فاصله دارند.

با این حال، WHO اعلام کرده است که انتظار می‌رود ۱.۵ میلیارد نفر دیگر تا سال ۲۰۲۵ زندگی سالم‌تری داشته باشند و هشدار داد که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار گسترده‌تر تا سال ۲۰۳۰، شتاب در حوزه‌های مختلف مورد نیاز است.

کد خبر 756866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.