جو چه خواصی دارد؟ + تفاوت جو با جوی دو سر، تاثیر بر لاغری و علائم حساسیت

جو یکی از محبوب‌ترین انواع غلات به شمار می‌رود که دارای خواص و فوایدی متعدد از جمله کاهش کلسترول بد خون، سلامت قلب و عروق، تنظیم فشار خون، بهبود سلامت روده و تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ جو به طور کلی یک ماده غذایی ایمن به شمار می‌رود، اما با این حال، برخی افراد ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جو نوعی از غلات است که می‌توانید از آن در تهیه نان، نوشیدنی، سوپ و غذاهای مختلف استفاده کنید؛ جو فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی به بدن می‌دهد و همچنین فواید متعددی برای سلامتی دارد.

جو حاوی پتاسیم، فولات، آهن و ویتامین ب ۶ است و کلسترول ندارد و به همین دلیل سلامت قلبی و عروقی را تقویت می‌کند، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۶ و فولات ممکن است میزان ترکیبی به نام هوموسیستین را کاهش و سطح بالای ترکیب ذکر شده در بدن ممکن است خطر ابتلاء به بیماری قلبی را افزایش دهد.

مهم‌ترین خواص جو

  • کاهش کلسترول بد خون
  • سلامت قلب و عروق
  • تنظیم فشار خون
  • بهبود سلامت روده
  • پیشگیری از سنگ کلیه
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان طبیعی برای کم‌خونی
  • کاهش حالت تهوع صبحگاهی در بارداری
  • حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها
  • کاهش درد ناشی از التهاب و آرتریت
  • افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن
  • مقاومت بدن در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی

خواص درمانی جو

جو دارای طبیعت سرد و خشک و مداومت در مصرف جو، برای رفع چاقی بدن مفید است؛ همچنین جو ماده‌ای مغذی است که خاصیت نرم‌کننده دارد و جوشانده جو دارای اثر مقوی است و از نظر طبی مورد استفاده زیادی دارد.

جوشانده جو سبب رفع مشکلات التهابی، تب، اسهال، بواسیر، اسکوربوت و نقرس می‌شود، در دوره نقاهت و هنگام ضعف، استفاده از جو همراه با گندم یا جو دوسر می‌تواند بسیار مفید باشد، همچنین جو بهترین غذا برای مبتلایان به تب، کم خونی و سوءهاضمه است.

جو ماده‌ای است مغذی است که به عنوان داروی قلب شناخته شده است، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و دارای ترکیباتی است که از تولید کلسترول بد LDL در کبد جلوگیری می‌کند، دانه‌های جو به دلیل دارا بودن نوعی آلکالوئید، اثری مقوی بر قلب دارد و به عنوان کمک در درمان تنگی نفس نیز به کار می‌رود.

جو دارای ارزش غذایی بالایی است و به علت داشتن فسفر یکی از غذاهای تقویت سلول‌های عصبی است و به واسطه داشتن آهن، قوای از دست رفته را به بدن باز می‌گرداند؛ دانه جو با طبیعت سردی که دارد، سبب رفع عطش می‌شود و تب را برطرف می‌کند.

جو به عنوان یک عامل ضدسرطان شناخته می‌شود، زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است، دانشمندان معتقدند که در دانه‌های جو، مواد شیمیایی ضدسرطان وجود دارد؛ مواد شیمیایی معروف به مهارکننده‌های پروتئاز موجود در جو، موجب سرکوب عوامل ایجادکننده سرطان است و به این دلیل جو در ردیف مواد ضدسرطان قرار دارد.

جوانه جو، دارای انسولین گیاهی زیادی است و می‌تواند قند خون را پایین آورد و نیز از ابتلای افراد به مرض قند جلوگیری می‌کند.

جو چه خواصی دارد؟ + تفاوت جو با جوی دو سر، تاثیر بر لاغری و علائم حساسیت

ترکیبات و ارزش غذایی جو

یک فنجان (۲۳۶ میلی‌لیتر) جو پخته شده حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: ۱۵۴
  • کربوهیدرات: ۲۷ گرم
  • فیبر: چهار گرم
  • پروتئین: پنج گرم
  • چربی: دو گرم

ویتامین‌ها

  • فولات: ۴۵ درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: ۲۵ درصد از نیاز روزانه
  • فسفر: ۱۵ درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۱۰ درصد از نیاز روزانه
  • کلسیم: ۶ درصد از نیاز روزانه
  • آهن: ۶ درصد از نیاز روزانه

عوارض مصرف جو و علائم حساسیت به آن

جو به طور کلی یک ماده غذایی ایمن است، با این حال، برخی افراد ممکن است نسبت به جو حساسیت داشته باشند، علائم حساسیت به جو می‌تواند شامل خارش، تورم، مشکل در تنفس و واکنش‌های آنافیلاکتیک باشد.

خواص جو برای لاغری

جو به دلیل داشتن فیبر و پروتئین فراوان، چربی و قند کم، یک گزینه ایده‌آل برای کاهش وزن است، فیبر محلول موجود در جو با ورود به روده، جذب چربی‌ها و کلسترول را در خون کاهش می‌دهد و به طور مؤثری در کاهش احتمال چاقی کمک می‌کند.

آب جوی بدون الکل که از خیساندن جو در آب به دست می‌آید، می‌تواند به افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن و کالری‌سوزی کمک کند، ترکیب آب جو با لیموترش و عسل، یک جایگزین عالی برای نوشیدنی‌های پرکالری یا قندی است.

جو چه خواصی دارد؟ + تفاوت جو با جوی دو سر، تاثیر بر لاغری و علائم حساسیت

خواص جو برای دیابت

مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که جو می‌تواند تأخیر در جذب گلوکز را در جریان خون ایجاد کند که این امر در کنترل دیابت مؤثر است، همچنین، مطالعات بررسی کرده‌اند که جو نسبت به نان سفید، قدرت سیرکنندگی بیشتری دارد.

تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که مصرف مواد غذایی غنی از منیزیم، مانند جو، با کاهش احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو مرتبط است؛ جو به عنوان یکی از غلات غنی شده، سرشار از منیزیم و کلسیم است و در مبارزه با دیابت نقش مهمی دارد.

فواید جو برای نوزادان

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که نوزادانی که از پنج تا ۵.۵ ماهگی جو مصرف کردند، احتمال کمتری برای ابتلاء به آسم در دوران کودکی داشتند، این یافته‌ها بر اهمیت گنجاندن غلات غنی شده مانند جو در رژیم غذایی نوزادان و کودکان تأکید می‌کند.

تفاوت جو با جو دو سر

جو و جو دوسر، دو نوع مختلف از غلات هستند که در سرتاسر جهان پرورش داده می‌شود و قسمت مهمی از تغذیه مردم به حساب می‌آید، این غلات نه تنها توسط انسان‌ها، بلکه توسط دام‌ها نیز مصرف می‌شود و وقتی صحبت از استفاده، کاشت و ارزش غذایی و خواص جو دوسر و جو می‌شود، باید بگوییم که این دو با یکدیگر متفاوت هستند.

در درجه اول، جو و جو دوسر از نظر ارزش غذایی متفاوت هستند، جو دوسر بدون شک مغذی و سالم است و بسیاری از اوقات به عنوان غلات صبحانه (اوت میل) استفاده می‌شود؛ با این حال، جو دوسر از نظر ارزش غذایی نمی‌تواند از خود جو جلو بیفتد، در حالی که هر دو پروتئین خوبی دارند، مقدار پروتئین جو دوسر در هر وعده، نصف جو است.

جو حاوی مقادیر زیادی فیبر است که سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین می‌کند، اما جو دو سر مقدار بسیار کمتری فیبر دارد، بنابراین به طور کلی خواص جو دوسر کمتر از خواص جو است؛ جو و جو دوسر هر دو انتخاب‌های خوبی برای میان وعده هستند، همچنین، هر دو به پیشگیری از بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع دو کمک می‌کنند.

تفاوت دیگر این دو غلات در نحوه مصرف آنها است، افراد خوردن جو دوسر برای صبحانه را ترجیح می‌دهند، زیرا خوشمزه‌تر و مغذی‌تر است، اما جو برای وعده صبحانه جالب نیست، چراکه طعم شوری دارد و بیشتر برای آش و سوپ استفاده می‌شود.

کد خبر 756604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.