حضور گسترده مقام‌های ارشد بین‌المللی در مراسم یادبود شهدای خدمت

مراسم بزرگداشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها که در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، با حضور گسترده مقام‌های ارشد بین‌المللی در تهران در حال برگزاری است.

به گزارش ایمنا، تاکنون بیش از ۶۰ نفر از سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران به مقام رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و دیگر شهدای خدمت ادای احترام کردند.

رئیس‌جمهور تاجیکستان، امیر قطر، رئیس‌جمهور تونس، نخست‌وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و سوریه، رهبر ملی ترکمنستان، رؤسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دومای روسیه و رؤسای مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونین رؤسای جمهور ترکیه و هند و معاونین نخست‌وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان از جمله مقام‌های ارشدی هستند که به مقام شهید رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند.

اولین حضور در ایران

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه حضور مهمانان خارجی در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور نتیجه دیپلماسی خارجی آیت‌الله رئیسی است، گفت: مقام‌های کشورهای مختلف خودشان برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌‎اند. برخی از مسئولان کشورهای خارجی برای اولین بار است که به ایران سفر می‌کنند.

در بسیاری از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای جهان نیز دفتر یادبود شهدای خدمت گشایش یافته و مقام‌های این کشورها با حضور در محل سفارتخانه‌های ایران، به مقام شهدا ابراز احترام کردند.

بسیاری از کشورهای جهان و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفتند و شماری از آن‌ها ضمن اعلام عزای عمومی، پرچم‌های خود به حالت نیمه‌برافراشته درآوردند.

سران و مقامات بیش از ۵۰ کشور، نهاد و سازمان بین‌المللی و برخی شخصیت‌های منطقه‌ای نیز با ارسال پیام‌هایی، با رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین دولت و مردم ایران ابراز همدردی کردند.

تقویت روابط با کشورهای همسایه از جمله احیای روابط با عربستان سعودی، برداشتن گام‌های جدی برای ارتقای روابط با مصر، حمایت از آرمان فلسطین، هماهنگی میدان و دیپلماسی از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم در بُعد منطقه‌ای آن است که مورد تحسین کارشناسان و مقام‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

از مقام‌هایی که به اولین بار به ایران سفر کردند، می‌توان به «سامح شکری» وزیر خارجه مصر اشاره کرد که امیرعبداللهیان، وزیر خارجه شهید ایران تلاش‌های زیادی را برای ارتقای روابط دوجانبه تهران-قاهره انجام داد.

عزم ایران بر تداوم دیپلماسی فعال

درباره اهمیت آرمان فلسطین برای دولت سیزدهم نیز، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس امروز و در سخنرانی خود در مراسم تشییع شهدای خدمت در دانشگاه تهران، با اشاره به دیدار اخیر خود با آیت‌الله رئیسی گفت: ایشان گفتند مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام و مسلمانان است و اینکه امت اسلامی باید زمینه را برای آزادی سرزمین فلسطین فراهم کند. اینکه مسئله فلسطین فقط یک مسئله سیاسی نیست بلکه در عمق جهان اسلام جای دارد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه گفت: ایشان همچنین گفت که مقاومت در فلسطین، سنگر اول محور مقاومت و امت اسلامی است. او گفت ما در جمهوری اسلامی ایران به حمایت از ملت فلسطین تا تحقق اهداف آنان ادامه می‌دهیم. او تاکید کرد طوفان الاقصی زلزله‌ای بود که قلب رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و یک تحول در سطح جهانی ایجاد کرد.

عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر شانگهای و بریکس نیز علاوه بر همگرایی منطقه‌ای و همچنین توسعه روابط با کشورهای مستقل، علاوه بر بعد سیاسی، باعث رونق تجارت ایران در عرصه جهانی می‌شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره آیت‌الله رئیسی گفت: او شریکی قابل اتکا و انسانی با اعتماد به نفس بود که منافع ملی کشورش را دنبال می‌کرد. به وعده‌هایش عمل می‌کرد و همکاری با او مایه خوشحالی بود. اگر بر سر چیزی به توافق می‌رسیدیم، می‌توانستید مطمئن باشید که توافقات انجام خواهند شد.

«علی باقری» سرپرست وزارت خارجه ایران نیز در رایزنی‌های تلفنی با وزرای خارجه کویت، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و اردن و قائم مقام وزارت خارجه چین گفت: این تماس‌ها فرصت مغتنمی بود تا بر عزم ایران بر تداوم دیپلماسی فعال برای توسعه و تعمیق روابط و عدم ورود خللی در اجرای برنامه‌های مشترک تاکید کنم.

کد خبر 756277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.