فرزندآوری و فرزندپروری پدیده‌ای فردی نیست

مشاور و پژوهشگر حوزه آموزش و پیشگیری مسائل کودک و نوجوان با اشاره به اینکه فرزندآوری و فرزندپروری پدیده‌ای فردی نیست، گفت: با متولد شدن فرزندان، کاهش افسردگی و استرس در زندگی زوجین قابل مشاهده است و افزایش امید به زندگی والدین، از جمله دیگر مزایای متولد شدن فرزند در خانواده به‌شمار می‌رود.

ندا رجاییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در زمینه توجه به سیاست‌های کلی جمعیت، ارتقای پویایی، بالندگی، جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، ترویج ازدواج آسان، تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری، کاهش سن ازدواج و در نظر داشتن تسهیلاتی برای مادران، از جمله مواردی به‌شمار می‌رود که مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در رابطه با اصالت خانواده و فرزندپروری و تاکید بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی از جمله دیگر مواردی است که مورد توجه قرار دارد، افزود: بین سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵، نرخ جمعیت در کشور به صورت تصاعدی در حال افزایش و با توجه به اینکه کشور درگیر جنگ و خسارت‌های ناشی از جنگ شده بود، مسئولان وقت سیاست‌های کنترل جمعیت که در اوایل انقلاب کم‌رنگ شده بود را مجدد پیگیری و اجرا کردند.

دکترای تخصصی علوم تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در صورتی که کنترل جمعیت طی سال‌های مذکور صورت نمی‌گرفت با انفجار جمعیتی مواجه می‌شدیم، تصریح کرد: اجرا شدن سیاست‌های کنترل و تنظیم خانواده در زمان مذکور مهم به‌شمار می‌رفت، اما با گذشت چند سال، کشور با مشکلات متعددی در رابطه با افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل نسبت به فرزندآوری مواجه شد.

رجاییان با بیان اینکه کارشناسان به علت‌یابی شرایط مذکور پرداختند و متناسب با نتایج حاصل شده برای پیشگیری و بهبود شرایط راهکارهایی ارائه کردند، ادامه داد: افزایش سن ازدواج و تعویق فرزندآوری را می‌توان در پی رخداد بسیاری از تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانست و باید مد نظر داشت که طی سال‌های اخیر سیاست‌های بسیار خوبی به‌منظور برطرف کردن بعضی از موانع مذکور در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در این مسیر، موضوع حائز اهمیت، افزایش سطح آگاهی مردم جهت فرزندآوری، فرزندپروری و کمک به افزایش جمعیت برای حفظ یک جامعه جوان است، گفت: فرزندآوری و تشکیل خانواده از جنبه‌های مهم یک زندگی به‌شمار می‌رود و فرزند در خانواده‌های ایرانی اهمیت بسیار بالایی دارد.

مشاور و پژوهشگر حوزه آموزش و پیشگیری مسائل کودک و نوجوان با اشاره به اینکه فرزندآوری پدیده‌ای فردی و انتخاب شخصی زوجین نیست، اضافه کرد: فرزندآوری رویداد و رخدادی اجتماعی به‌شمار می‌رود که عوامل متعددی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما مهم‌ترین و عمده‌ترین تأثیر اجتماعی فرزندآوری، جوانی و پویایی جامعه است؛ از جمله دیگر مزایای فرزندآوری می‌توان به نشاط والدین اشاره کرد.

رجاییان افزود: با متولد شدن فرزندان، کاهش افسردگی و استرس در زندگی زوجین قابل مشاهده است و افزایش امید به زندگی والدین در پی فرزندآوری از جمله دیگر مزایای متولد شدن فرزند در خانواده به‌شمار می‌رود؛ در واقع با متولد شدن فرزند در یک خانواده، والدین نیز طول عمر بیشتری را برای خود در نظر می‌گیرند و امید به زندگی بیشتری دارند و تلاش بیشتری می‌کنند تا نیازهای فرزندان خود را تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای فرزندآوری می‌توان به افزایش احساس علاقه‌مندی اشاره کرد؛ در واقع با آغاز یک زندگی مشترک، وابستگی و علاقه میان زوجین افزایش پیدا می‌کند، اما با متولد شدن فرزند در خانواده، احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن در زوجین با معنایی متفاوت و جدید شکل می‌گیرد و والدین خالصانه‌ترین شکل محبت خود را ابراز می‌کنند.

کد خبر 755707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.