۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
سید محبوب آذربایجان به آرزویش رسید

آیت‌الله آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریز و نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی که به سید محبوب آذربایجان معروف بود، به آرزویش برای نائل آمدن به درجه شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، شهید سید محمدعلی آل‌هاشم فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و بنام تبریز است.

وی پس از شهیدان محراب آیت‌الله قاضی طباطبایی و آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و مرحوم آیت‌الله مجتهد شبستری، ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از دهم خرداد ۱۳۹۶ بود.

تحصیلات مقدماتی را تا دبیرستان در تبریز گذراند؛ برای تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه تبریز مشغول شد، سپس به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و تحصیلات حوزوی را تا مقطع سطح چهار حوزوی (دکتری) گذراند و به مدت ۱۴ سال در درس خارج مقام معظم رهبری حضور فعال داشت.

این عالِم دارای تالیفات تخصصی برای نیروهای مسلح، طلاب و روحانیون و تالیفات عمومی بود.

وی سال‌های زیادی را در مناطق عملیاتی جبهه‌های جنگ حق علیه باطل شرکت کرد و با فرماندهان بزرگی همچون شهید صیاد شیرازی همراه بود و سابقه درخشانی در این زمینه فعالیت داشت.

آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت سنگین نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را عهده‌دار شد.

وی در این دوره سه بار موفق به کسب مقام اول میان سازمان‌های عقیدتی‌سیاسی نیروهای مسلح در اشراف فرماندهی معظم کل قوا شد.

با نگاهی به کارنامه فعالیت‌های آیت‌الله آل هاشم بعضی از مسئولیت‌های برجسته وی از جمله مسئول ستاد نماز جمعه تبریز، مسئول عقیدتی‌سیاسی مرکز آموزش پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش، رئیس عقیدتی‌سیاسی لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان، رئیس اداره عقیدتی‌سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، معاون تبلیغات و روابط‌عمومی سازمان عقیدتی‌سیاسی منطقه‌ای آذربایجان، جانشین اداره عقیدتی‌سیاسی نیروی دریایی ارتش، جانشین اداره عقیدتی‌سیاسی نیروی زمینی ارتش، معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش، جانشین سازمان عقیدتی‌سیاسی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا، رئیس اداره عقیدتی‌سیاسی نیروی زمینی ارتش با تصویب فرماندهی معظم کل قوا مشخص می‌شود.

آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم همچنین عضو میز آذربایجان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و خدمات ارزشمند و ارزنده‌ای به این منطقه داشته است.

برداشتن نرده‌های جداکننده «صف مسئولان از مردم» در مصلی

آیت‌الله آل‌هاشم در نخستین حضور در نماز جمعه تبریز _سوم بهمن ۱۳۹۶_ دستور برداشتن نرده‌هایی که در داخل مصلی صف مسئولان را از مردم در نماز جمعه جدا می‌کرد را صادر کرد.

رویکرد و رفتار مردمی آیت‌الله آل‌هاشم بارها در شش ماه نخست حضورش پس از انتصاب مورد توجه مردم و رسانه‌ها بود. سوار شدن به اتوبوس BRT و تاکسی به همراه مردم و حضور سرزده در بازی‌های ورزشی به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

حضور سرزده در ادارات، شرکت در مراسم خانواده‌های شهدا، رفتارهای مردمی و آسان‌سازی ارتباط امام جمعه و مردم از دیگر اقدامات شهید آیت‌الله آل‌هاشم در مدت انتخاب مقام معظم رهبری به نمایندگی خود در آذربایجان شرقی بود.

با اعلام نتایج انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز رکورد آرای تمام دوره‌های پیشین را شکست.

شهید آیت‌الله سیدمحمد علی آل‌هاشم با ۸۳۴ هزار و ۱۰۸ رأی، بیشترین رأی ادوار خبرگان در آذربایجان‌شرقی را از آن خود کرد.

این میزان آرای مأخوذه بر محبوبیت و مقبولیت امام جمعه تبریز در میان مردم بیش از پیش صحه گذاشت.

فیلم کمتر دیده‌شده از آرزوی شهادت آل‌هاشم

شهادت

بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان وی در مسیر بازگشت از منطقه خداآفرین به تبریز، یکشنبه، سی‌ام اردیبهشت در شرایط بد جوی دچار سانحه شد و این فقیه عالی‌قدر به آرزوی خود برای شهادت رسید.

کد خبر 755243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.