سهم ۱۰ درصدی اصفهان در صنعت دام و طیور/صادرات ۲۰ میلیون دلار فراورده‌های دامی از استان

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان ارزش صادرات فراورده‌های دامی در دو ماه اخیر از استان را بیش از ۲۰ میلیون دلار برشمرد و گفت: چهار میلیون و ۱۸۹ هزار دلار از این رقم مربوط به فراورده‌های لبنی است که محور اصلی صادرات محصولات لبنی ما کشورهای اوراسیا هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا موسوی ظهر امروز- شنبه بیست‌ونهم اردیبهشت‌- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان اصفهان به عنوان یک استان پیشرو، برتر و مبتکر در صنایع دام و طیور کشور، ۱۰ درصد از صنعت دام و طیور کشور را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: اگر رقم این موضوع در کشور را ۱۰۰۰ همت محاسبه کنیم، بیش از ۱۰۰ همت از ارزش این صنعت در استان اصفهان است همچنین از ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تن فرآورده‌های دامی ۱۹۰۰ هزار تن از این فرآورده را شیر خام و شیر به خود اختصاص داده است که در استان اصفهان به صورت سالانه در حال تولید است.

مدیر کل دامپزشکی اصفهان وظیفه سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی را تأمین امنیت غذایی و ایمنی غذایی دانست و یادآور شد: در این راستا به‌عهده دارند به همین دلیل از شروع تولید و یا قبل از تولید تا مصرف و صادرات در کنار تولیدکننده، مأموریت امنیت غذایی، تولید فراورده‌های دامی با کیفیت و سالم را به عهده داریم.

وی با اشاره به همراهی شبانه‌روزی با تولیدکنندگان استان برای انجام مأموریت‌های بهداشتی، غذایی و سلامتی گفت: سال گذشته در دامداری‌های استان بیش از ۱۷ میلیون دوز واکسن بیماری‌های مختلف را به دام تزریق کردیم که از انتقال بیماری به جمعیت دامی و انسان جلوگیری کنیم.

موسوی تولید شیر با کیفیت و سالم در سطح عرضه و در تراز بین‌المللی را نتیجه تلاش همکاران سازمان دامپزشکی کشور و اداره کل دامپزشکی استان بیان کرد و توضیح داد: این مأموریت به صورت برنامه‌ریزی شده با نمونه‌برداری، خون‌گیری، تست‌های متوالی و انجام مایه‌کوبی یا واکسیناسیون در جمعیت دامی انجام می‌شود.

تولید روزانه ۶ هزار تن شیر در اصفهان

وی میزان شیر تولیدی روزانه در استان اصفهان را نزدیک به شش هزار تن شیر برشمرد و افزود: نزدیک به دو هزار تن از این شیر که در ۱۰ گاوداری تراز اول استان شکل گرفته و گواهی تأیید صادرات برای تولید فرآورده‌های لبنی انجام شده است و امروز بیش از ۱۵ استان از این شیر با کیفیت برای اهداف مختلف تولید فراورده‌های لبنی در مجموعه‌ی خود استفاده می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان میزان صادرات دو ماه گذشته را بیش از دو هزار تن فراورده‌های لبنی به ارزش چهار میلیون و صد و هشتاد و نه هزار دلار به خارج کشور اعلام کرد و بیان داشت: این صادرات از تنوع مناسبی برخوردار است و به بیش از ۱۰ نوع فراورده‌های لبنی مجوز صادرات از استان اصفهان را دادیم.

وی همچنین ارزش صادرات فراورده‌های دامی در دو ماه اخیر از استان اصفهان را بیش از ۲۰ میلیون دلار برشمرد و گفت: چهار میلیون و ۱۸۹ هزار دلار از این رقم مربوط به فراورده‌های لبنی است همچنین محور اصلی صادرات محصولات لبنی ما کشورهای اوراسیا هستند، ممیزی‌های صادرات به اوراسیا بسیار سختگیرانه است به گونه‌ای که امروز فرآورده‌های لبنی خود را با بیش از ۱۳۰ پارامتر آزمایش انجام می‌دهیم و تراز کیفیت خود را تبدیل به یک فرهنگ در جامعه دامداری می‌کنیم و هیچ شیری بدون انجام آزمایش‌های لازم مجوز صادرات نخواهد گرفت.

تولید ۳۴۴ لیتر شیر به ازای هر اصفهانی

حسین ایران‌دوست؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در ادامه اظهار کرد: استان اصفهان به عنوان پیشروی صنعت پرورش گاو شیری ایفای نقش کرده و امروز با تولید سالانه نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار تن شیری که در استان اصفهان تولید می‌شود، ۱۵ درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اگر این تولید را به سهم جمعیت تقسیم کنیم، سرانه تولید شیر بر اساس پنج میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر جمعیتی که در استان اصفهان مد نظر قرار دهیم به ازای هر اصفهانی ۳۴۴ لیتر یا کیلوگرم شیر در استان اصفهان تولید می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: کل تولیدات و صادرات شیر در کشور طی سال گذشته که در نظر گرفته‌ایم میانگین و سرانه مصرف ما در کشور ۱۱۰ کیلوگرم است که عدد پایینی است و باید این عدد را به جایگاه اصلی خود افزایش دهیم.

وی استفاده از فناوری‌های روز، حضور کارشناسان و ارتباط با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی را از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش کمی و کیفی تولید شیر در استان بیان کرد و گفت: بسیاری از مراکز تولید شیر کودک، شیر خود را از استان اصفهان تأمین می‌کنند.

شیر؛ شاخص توسعه‌یافتگی

در ادامه محمد جعفر فوده، نایب رئیس اتاق بازرگانی اظهار کرد: اتاق بازرگانی به عنوان مسئولیت اجتماعی بر خود می‌دانست تصمیم گرفت سال ۱۴۰۳ را روی بهبود الگوی تغذیه متمرکز کند، اولین نخستین رویداد پیش روی ما روز جهانی شیر است اما تصمیم نداریم که فقط به شیر و لبنیات بپردازیم، کل تغذیه انسان‌ها مد نظر ما است از جمله تخم مرغ که بهترین پروتئین اول و بعد پروتئین شیر از لحاظ ترکیب اسیدهای آمینه است.

وی ادامه داد: اتاق تصمیم گرفته که در تمام الگوهای مصرف و الگوهای تغذیه همکاری کند تا بتواند متخصصان را گرد هم آورده و یک تغییر بزرگ در نگرش و تغذیه‌ی افراد صورت بگیرد.

در ادامه رضا زاهدی؛ دبیر اجرایی رویداد بزرگداشت روز جهانی شیر اظهار کرد: این پنجمین رویداد بزرگداشت روز جهانی شیر است که در حال برگزار آن هستیم، دلیل برگزاری این جلسه توصیه‌هایی است که در حوزه امنیت غذایی می‌شود.

وی با انتقاد از غفلت از این حوزه گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی مصرف شیر در دنیا است بنابراین باید این مسئله را جدی پیگیری کرد، از دستاوردهای سال‌های گذشته این نشست‌ها تولید مستندی در صدا و سیما و برگزاری روز جهانی شیر در وزارت جهاد بود.

کد خبر 754730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.