به دنبال کاوش‌های گسترده در معبد آناهیتا هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت : کاوش‌های باستان‌شناسی در راستای شناسایی ظرفیت‌های تاریخی است و به دنبال کاوش‌های گسترده در معبد آناهیتا هستیم و آن را تبدیل به سایت موزه کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _ پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت _ در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت ۲۹ اردیبهشت‌ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، از اهمیت میراث فرهنگی در مباحث مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سخن گفت.

وی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی در مباحث هویت‌بخشی و عبرت‌آموزی، گفت: نگاه اسلام به میراث فرهنگی گذشتگان، نگاه عبرت‌آموز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با اشاره به جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پیشبرد اهداف اقتصادی، اضافه کرد: میراث فرهنگی بر هویت ملی تأثیر دارد برای پی‌بردن به رفتار یک ملت باید میراث ملموس و ناملموس آن ملت رجوع کرد.

وی از میراث فرهنگی ناملموس به‌عنوان راهی به سوی توسعه پایدار یاد کرد و افزود: توجه به میراث ناملموس و زنده کردن آن در جوامع بشری سبب توسعه فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

فرمانی در تعریف پروژه‌های پیش‌رو به کاوش‌های باستان‌شناسی در راستای شناسایی ظرفیت‌های تاریخی اشاره و بیان کرد: به دنبال کاوش‌های گسترده در معبد آناهیتا انجام دهیم و تبدیل به سایت موزه کنیم.

وی، از پیگیری برای تبدیل دینور به شهر سوخته خبر داد و گفت: بخش دینور به لحاظ فرهنگی تاریخ با قدمتی دارد و به دلیل موقعیت مکانی این بخش می‌توان به‌عنوان شهر سوخته تاریخ این شهر را به نمایش بگذارد که با راه‌اندازی سایت موزه به توسعه گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به احداث سایت موزه در شهر قصرشیرین با توجه به تعدد آثار و بناهای تاریخی آن داشت و اظهار کرد: میراث فرهنگی بستری گسترده‌ست که ارزش افزوده به همراه دارد.

وی از مرمت و احیا خانه‌های قدیمی در بافت‌های تاریخی سخن گفت و افزود: ۵۰ پروژه مرمتی از سال گذشته تا به امروز در استان در دست اقدام داریم که تعدادی انجام شده است.

فرمانی در خصوص بلاتکلیفی ۵۰ ساله موزه منطقه‌ای کرمانشاه، یادآور شد: کار احداث این موزه سال ۱۳۵۳ کلید خورده که با گذشت ۵۰ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای تعیین تکلیف این پروژه، تصریح کرد: برای پیشرفت کار باید طرح مطالعاتی دقیقی با سه ویژگی؛ توجه به معماری داخلی، گرافیک ملی و محتویات موزه ارائه شود که جدیداً توسط مشاوری طرحی ارائه شد که متأسفانه نزدیک به ۲۱ ایراد از آن گرفته شده است. ان‌شاءالله در هفته جاری طرح مطالعاتی موزه منطقه‌ای کرمانشاه تعیین تکلیف خواهد شد.

فرمانی در خصوص نم‌زدگی تکیه معاون الملک نیز، گفت: حفاظت و حراست از میراث فرهنگی جز اولویت‌هاست، ۴ میلیارد تومان برای رطوبت‌زدایی تکیه معاون الملک اختصاص یافته و قرار است امسال سه یا چهار حلقه چاه برای گرفتن رطوبت از پایه‌های این تکیه حفر شود.

وی اشاره‌ای هم به ادامه روند تکمیل پرونده محور ساسانی از کنگاور تا تیسفون برای ثبت جهانی داشت و افزود: احداث تله‌کابین در طاق‌بستان کرمانشاه باید طوری صورت گیرد که به این پرونده ثبت جهانی خدشه‌ای وارد نکند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه موضوع احداث تله‌کابین کرمانشاه از طریق وزارتخانه در حال پیگیری است، گفت: با هرگونه ساخت‌وساز و توسعه سازه‌ها در محوطه پارینه‌سنگی بالادست پروژه تله‌کابین مخالف هستیم و اجازه نمی‌دهیم.

وی در رابطه با ثبت جهانی اسب کرد با مشارکت عراق، تصریح کرد: منتظر تکمیل پرونده از سوی طرف عراقی هستیم، عراق برای تکمیل پرونده ثبت جهانی باید اقدامی جدی داشته باشد.

راهکارهایی برای توسعه گردشگری کرمانشاه

فرمانی لازمه رونق و توسعه گردشگری را در معرفی کمی و کیفی استان کرمانشاه توصیف کرد و افزود: در این راستا رویدادهای و محصولات هر شهرستان را تبدیل به یک رویداد تاریخی کردیم و برای آن تقویم رویدادهای تعریف شده است.

وی به مؤثر بودن همکاری صدا و سیما در ساخت فیلم مستند، تیز تبلیغاتی و میان برنامه‌هایی در راستای توسعه گردشگری استان اشاره و بیان کرد: ظرفیت‌های ملموس و ناملموس استان کرمانشاه را باید با همکاری بخش خصوصی به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: رونق گردشگری را نیازمند توسعه زیرساخت‌ها دانست و گفت: توسعه و رونق گردشگری نیازمند حمایت مدیریت ارشد استان، همکاری تمامی دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی میراث و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است.

وی در ادامه به وجود ۳۲۷ اقامتگاه مجوز دار در سطح استان اشاره کرد و در رابطه با مجتمع تفریحی توریستی و باغ رستوران «دایه» کرمانشاه، افزود: فضای رستوران دایه مربوط به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بوده که به سرمایه‌گذار بدون استعلام از میراث فرهنگی در قراردادی ۱۷ ساله واگذار می‌شود.

فرمانی گفت: محدوده‌هایی که به سرمایه‌گذار واگذار شده عرصه قبرستان پارتی است که بحث سازه‌های جدید در گورستان اتفاق افتاده و میراث فرهنگی هم بر اساس ضوابط ممانعت کرده و هم‌اکنون چهار سال است که پرونده در دادگاه جاری است.

کد خبر 754202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.