راهنمای گام به گام نحوه دریافت کد سخا نظام وظیفه
راهنمای گام به گام نحوه دریافت کد سخا نظام وظیفه

نحوه‌ی دریافت کد سخا برای دریافت کد سخا، کافی است مدارک لازم را از جمله برگه وضعیت مشمول و برگه واکسن سربازی خود را به دفاتر پلیس +10 ارائه دهید. اگر تمامی مدارک ارائه شده مانند عکس سه در چهار و آخرین مدرک تحصیلی شما کاملا درست و کامل باشند، کارکنان دفاتر پلیس +10 درخواست شما را در سازمان نظام وظیفه

کد سخا چیست؟ نحوه دریافت

در بسیاری از کشورها قانون خدمت سربازی برای اقایان وجود دارد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و طبق قانون آقایانی که سن 18 سالگی را به اتمام می‌رسانند، موظف به گذراندن دوره‌ی سربازی و دریافت کارت پایان خدمت هستند. مشمول در هر مرحله از امور مربوط به نظام وظیفه‌ خود، نیاز به کد سخا دارد. باید بدانید که کد سخا مانند کد ملی است و برای تمام افراد متفاوت است. در این مقاله با کد سخا و نحوه‌ دریافت آن به طور کامل آشنا می‌شوید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کد سخا نظام وظیفه چیست؟

کد سخا یک کد پنج رقمی است که برای آقایانی که مشمول خدمت سربازی هستند صادر می‌شود. زمانی که فرد در پلیس +10 خود را به عنوان مشمول خدمت سربازی معرفی می‌کند، یک کد اختصاصی برای او در سامانه‌ی سازمان نظام وظیفه در نظر گرفته می‌شود. این کد برای هر فردی منحصر به فرد و شناسه‌ای مشخص برای هر سرباز است. مشمولان سربازی برای تمام مراحل خدمت به این کد پنج رقمی نیاز دارند.

لازم به ذکر است این کد مربوط به ارگان یا سازمان محل خدمت و کد آموزشی فرد نیست. پس از وارد شدن به سامانه‌ نظام وظیفه می‌توانید از کد سخا و کد ملی خود استفاده کنید و به پنل کاربری خود راه یابید. در این پنل می‌توانید وضعیت خدمت و شرایط اعزام خود را بررسی و مشاهده کنید.

کاربرد کد سخا

بسیاری از افراد مشمول قصد دارند شرایط معافیت از سربازی را بررسی کنند تا بدانند آیا معافیت شامل آنها می‌شود یا خیر. برخی دیگر نیز برای اخذ امریه سربازی در یکی از ارگان‌های نظامی یا غیر نظامی و یا سازمان‌های دولتی تلاش می‌کنند. همچنین، برخی افراد به دلایل خاص خود تمدید یا تعجیل در امر سربازی را درخواست می‌دهند که تمامی این درخواست‌ها با داشتن کد سخا و از طریق سایت نظام وظیفه امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید با وارد کردن کد سخا و شماره ملی خود به سایت نظام وظیفه به آدرس sakha.epolice.ir مراجعه کرده و از خدمات مذکور استفاده کنید. این سامانه امکاناتی ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

کاربردهای کد سخا:

ثبت درخواست خروج از کشور برای مشمولین نظام وظیفه

مشاهده وضعیت معافیت کفالت

بررسی وضعیت معافیت‌ تحصیلی

بررسی وضعیت امریه و جذب

درخواست کارت پایان خدمت المثنی

درخواست تمدید و یا تعجیل در اعزام

پیگیری وضعیت اعزام به خدمت

اطلاع از محل خدمت سربازی و...

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد سخا

اگر شما مشمول خدمت سربازی هستید، قبل از هر اقدامی باید مدارک لازم برای ثبت مشخصات خود در سامانه نظام وظیفه را بارگذاری کنید. برای این کار، شما باید به صورت حضوری به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تحویل دهید تا مشخصات شما ثبت شده و کد سخا برای شما صادر شود. مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد سخا

  • انجام معاینات پزشکی و انجام آزمایشات لازم و تکمیل فرم مربوطه.
  • انجام واکسیناسیون ویژه سربازی و ارائه کارت و گواهی واکسن.
  • تکمیل و ارائه فرم‌های هویتی موجود در دفترچه سربازی.

پس از ثبت اطلاعات مورد نیاز در سیستم، یک برگه با عنوان «برگه‌ سبز» به شما تحویل داده می‌شود که در آن تاریخ اعزام شما مشخص می‌شود.

نحوه‌ی دریافت کد سخا

برای دریافت کد سخا، کافی است مدارک لازم را از جمله برگه وضعیت مشمول و برگه واکسن سربازی خود را به دفاتر پلیس +10 ارائه دهید. اگر تمامی مدارک ارائه شده مانند عکس سه در چهار و آخرین مدرک تحصیلی شما کاملا درست و کامل باشند، کارکنان دفاتر پلیس +10 درخواست شما را در سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ثبت می‌کنند و پس از ثبت درخواست، کد سخا به شما تحویل داده می‌شود.

مشمولان پس از دریافت کد سخا، آن را نزد خود نگه دارند و تمامی مراحل خدمت خود را از طریق این کد پیگیری می‌کنند. لازم به ذکر است که بدون داشتن این کد 5 رقمی و کد ملی، نمی‌توانید هیچ یک از درخواست‌هایی که برای شما ذکر شد را در سامانه نظام وظیفه انجام دهید.

مشمولان نظام وظیفه باید دقت کنند که هرگز کد پنج رقمی نظام وظیفه خود را در اختیار دیگران قرار ندهند؛ زیرا این کد مخصوص مشمول است و هر گونه سوء استفاده از آن توسط دیگران عواقب قانونی دارد.

بازیابی کد سخا مشمولین

ممکن است مشمولی در نگهداری از کد سخای خود سهل‌انگاری کند و آن را گم کرده یا فراموش کند. باید بدانید بدون داشتن این کد امکان ورود به سامانه‌ی نظام وظیفه را نخواهید داشت و نمی‌توانید وضعیت نظام وظیفه‌ی خود را بررسی کنید. برای بازیابی کد سخا باید طبق تصاویر زیر مراحل را انجام دهید:

ابتدا وارد سامانه نظام وظیفه شوید.

برای ورود به این سامانه باید کد ملی و کد سخا داشته باشید.

برای بازیابی کد سخا نظام وظیفه روی گزینه‌ی فراموشی کلمه عبور کلیک کنید.

نحوه‌ی دریافت کد سخا

طبق تصویر کد ملی و شماره‌ی همراه خود را وارد کنید.

بازیابی کد سخا مشمولین

در این مرحله پیامکی حاوی کد پنج رقمی به شماره‌ی شما ارسال می‌شود.

سخنی از مشاوران آویژه

در این مقاله دانستید که کد سخا مشمولین چیست، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد. برای بازیابی کد سخا نظام وظیفه نیز آموزش تصویری برای شما قرار دادیم تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. مشمولین نظام وظیفه باید توجه داشته باشند کد سخا برای انجام امور نظام وظیفه و خدمت سربازی بسیار اهمیت دارد. پس به خوبی از این کد پنج رقمی نگهداری کنید تا از مفقود شدن آن جلوگیری کنید. در صورت وجود هر گونه نیاز به راهنمایی مشاوره آویژه در خدمت شما هستند تا تمام سوالات شما را پاسخ دهند.

سوالات متداول

  1. چگونه می‌توانم کد سخا را دریافت کنم؟

برای دریافت کد سخا لازم است مدارک خود را به پلیس +10 تحویل دهید و مطابق با مراحلی که در متن مقاله ذکر شده است، پیش بروید.

  1. کاربرد کد سخا برای مشمولان خدمت سربازی چیست؟

از جمله کاربردهای کد سخا می‌توان به مشاهده وضعیت معافیت کفالت، بررسی وضعیت معافیت‌های تحصیلی، بررسی وضعیت امریه و جذب، درخواست کارت پایان خدمت المثنی و... اشاره کرد.

  1. چگونه می‌توان کد سخا را بازیابی کرد؟

برای بازیابی کد سخا فراموش شده لازم است در سامانه sakha.epolice.ir بر روی گزینه‌ی «فراموشی رمز عبور» کلیک کنید و سپس کد ملی و شماره تماس خود را وارد کنید. در نهایت پیامکی حاوی کد سخا برای شما ارسال می‌شود.

کد خبر 753155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.