جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌وسوم اردیبهشت ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترکیب جدید بهارستان» نوشت: پرونده مرحله اجرایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعلام منتخبانی که در مرحله دوم انتخابات از ۲۲ حوزه انتخابیه با کسب آرای بیشتر به خانه ملت راه پیدا کردند، بسته شد. برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه انتخابیه در دور دوم و اجرای دقیق ۴ مؤلفه مورد تأکید رهبر انقلاب یعنی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت؛ کامیابی‌ای بود که دولت سیزدهم در این انتخابات در کارنامه خود ثبت کرد.

پایان انتخابات و مشخص شدن منتخبان مردم برای تکیه زدن بر ۲۹۰ کرسی نمایندگی از تغییر ترکیب مجلس شورای اسلامی آتی نسبت به مجلس کنونی حکایت دارد.

جدا از ۳۲ نماینده فعلی که به دلایل مختلف از جمله بیشتر بودن سن‌شان از حداکثر پیش‌بینی شده در قانون، استعفا از سمت نمایندگی، ثبت‌نام نکردن یا احراز نشدن صلاحیت‌شان برای حضور مجدد در انتخابات، غایبان مجلس آتی هستند، ۱۴۲ نماینده فعلی نیز نتوانستند برای تجدید حضورشان در کسوت نمایندگی از مردم رأی بگیرند. نتیجه آنکه تنها ۱۱۶ نماینده کنونی مجلس قرار است همچنان در مجلس دوازدهم هم حضور داشته باشند. به عبارت دیگر مجلس آینده مجلسی است که با ۱۷۴ نماینده جدید، ترکیبی متفاوت از دیدگاه‌ها و رویکردها در حوزه‌های مختلف از جمله در سیاست، اقتصاد و فرهنگ را بازنمایی خواهد کرد. این ترکیب جدید را به نحوی باید برآیند شکل‌گیری تشکل‌ها و ائتلاف‌های جدیدی نیز ارزیابی کرد که در انتخابات اخیر رخ نمودند.

جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اسرائیل، منفور در جهان شکست‌خورده در میدان» نوشت: خیلی‌ها معتقدند، عملیات طوفان‌الاقصی، که ۲۱۸ روز پیش انجام شد، ضربه نهایی و کاری را به صهیونیست‌ها وارد کرد و سقوط و فروپاشی رژیم مصنوعی اسرائیل را شدت بخشید. این هم گفته شده است که، تاریخ رژیم صهیونیستی به «قبل و بعد از این حمله» تقسیم شد، و اسرائیل بعد از طوفان‌الاقصی با اسرائیل قبل از آن، زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود. ۲۱۸ روز است که موضوع اصلی در اسرائیل، بحث «عادی‌سازی» و «طرح آبراهام» نیست بلکه مسئله اصلی در این سرزمین اشغال‌شده، «ماندن» یا «رفتن» اسرائیل است. شاید در وهله اول تصور شود، این موضع‌گیری‌ها و تحلیل‌ها، سیاسی و ژورنالیستی است و با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد. اما رسانه‌ها و افرادی این مواضع را گرفته‌اند که، دارای اعتبار بالایی هستند. خیلی از این مواضع حتی از سوی خود صهیونیست‌ها اتخاذ شده است. اصلاً رسانه‌ها و افراد به کنار. بیایید کمی به اخبار رسمی که هر روز در رسانه‌های دنیا منتشر می‌شود نگاهی بیندازیم.

یکی از داغ‌ترین مصادیق منزوی و منفور بودن رژیم صهیونیستی، اتفاقی است که کمتر از دو روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد یعنی رأی‌گیری برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل. نتیجه حیرت‌انگیز و مهم بود. برای نخستین‌بار ۱۴۳ کشور به عضویت کامل فلسطین رأی مثبت دادند و تنها ۹ رأی منفی بود. این اتفاق به قدری برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شد که، نماینده این رژیم را به واکنشی رسوا در سازمان ملل واداشت. او دستگاه کاغذ خردکنی را به دست گرفت و منشور سازمان ملل را در آن گذاشت و.... در ادامه این سیرک، عکس یحیی سنوار را هم به دست گرفت و به حضار گفت شما با این کار به او به عنوان رئیس‌جمهور رأی دادید! این واکنش جنون‌آمیز باعث تمسخر او از سوی برخی کشورهای دنیا و رسانه‌ها شد. همین رأی‌گیری و همین آرا نشان داد، صهیونیست‌ها در دنیا منزوی و منفورند.

جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید» نوشت: هم‌زمان با گسترش جنایت‌های رژیم صهیونیستی و بی‌اعتباری بیشتر مدعاهای حقوق بشری غرب، جنبش ضد صهیونیزم و حمایت از آرمان فلسطین در حال رسیدن به یک اشتراک هویتی و گستره جغرافیایی عظیم است. جنبش مخالفت با صهیونیزم خود را از همه حصارهای جغرافیایی رها کرده و امروز جغرافیای مختلف دنیا شاهد تظاهرات گسترده ضد اسرائیلی است. دانشگاه‌های امریکایی و اروپایی و خیابان‌های شهرهای مختلف این کشورها در چند ماه اخیر شاهد گسترده‌ترین تظاهرات ضد اسرائیلی است.

نکته جالب توجه در این میان شنیده شدن شعارهای فارسی «مرگ بر اسرائیل» در تجمعات کشورهای غربی است. شهرهای مختلف ایتالیا، بارسلونای اسپانیا و دانشگاه شیکاگوی آمریکا از جمله این مراکز و شهرها هستند که در آن‌ها تجمع کنندگان شعار مرگ بر اسرائیل را به زبان فارسی سر می‌دهند. به عبارت دیگر، علاوه بر صدور پیام انقلاب اسلامی در حمایت از آرمان فلسطین، زبان مورد استفاده انقلاب اسلامی هم صادر شده است و ما شاهد یک اشتراک هویتی بر سر آرمان فلسطین در افکار عمومی دنیا هستیم، همچنین حامیان آرمان آزادی فلسطین در یکی از شهرهای آمریکا میدانی را به یاد شهدای مقاومت به عنوان «میدان شهدا» نامگذاری کردند. بومرنگ پروژه انزوای ایران امروز در جوامع غربی کاملاً آشکار است.

جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «مقاومت احیاگر فلسطین» را برگزید و نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه در اقدامی تاریخی و معنادار، با ۱۴۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۲۵ رأی ممتنع، به پیش‌نویس طرح عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رأی مثبت داد؛ رویدادی که با بازتاب‌های بین‌المللی گسترده‌ای روبه‌رو شده و البته بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه سیاست بین‌الملل نیز این رأی قاطع را حامل پالس‌ها و معانی قابل توجهی ارزیابی می‌کنند.

به گزارش «وطن امروز»، برخی تحلیلگران نظیر «جفری ساکس» و «سیبل فرس» در مقاله‌ای برای وب‌سایت خبرگزاری الجزیره تاکید کرده‌اند «لحظه سرنوشت‌سازی که چندین دهه ملت فلسطین انتظار آن را می‌کشیدند، در جریان رأی تاریخی اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عضویت کامل فلسطین در سازمان مذکور، فرا رسید»؛ رویدادی که می‌تواند سر منشأ تغییر و تحولات و رویدادهای تازه‌ای باشد. در همین ارتباط «ماجد عبدالفتاح» رئیس هیأت اتحادیه عرب در سازمان ملل در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: گروه کشورهای عربی در نیویورک از آوریل برای حمایت از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل کشور فلسطین آماده شده بود. این گروه پس از وتوی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده در ماه گذشته میلادی از سوی آمریکا، در این رابطه همکاری‌هایی را با اتحادیه عرب آغاز کرد. عبدالفتاح درباره فوایدی که فلسطین از تصویب این قطعنامه می‌برد، گفت: این مسئله سه هدف اصلی را محقق می‌کند؛ هدف اول اعتراف به پایبندی فلسطین به شروط عضویت است و اینکه این کشور باید با تأیید کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند، به سازمان ملل ملحق شود، هدف دوم درخواست از شورای امنیت برای بازنگری در این موضوع با رویکردی مثبت است و سومین هدف نیز امتیازات بیشتری است که فلسطین علاوه بر امتیازات به دست آورده در سال ۲۰۱۲ با عضویت ناظر، به دست خواهد آورد.

جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «صنایع چوب در منگنه دولت» را برگزید و نوشت: کمتر از هفت درصد مساحت کشور پوشش جنگلی است و مساحت جنگل‌های کشور در پنج دهه گذشته به دلیل قاچاق گسترده چوب، تغییر کاربری جنگل‌ها و مدیریت ناکارآمد منابع طبیعی به شدت کاهش داشته است. از آن‌سو صنعت چوب ۱۱ درصد اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد و ایران از نظر تولید ورقه‌های فشرده MDF رتبه نهم جهان را دارد. با این حال فعالان این صنعت می‌گویند که نه سیاست‌های واردات چوب خام و نه تولید چوب هیچکدام موفق نبوده و فعالان این صنعت و مصرف کنندگان مصنوعات چوبی را زیر فشار گذاشته است.

کمتر از هفت درصد مساحت ایران پوشش جنگلی دارد. بر اساس برآورد سازمان خواروبار کشاورزی (FAO (و تعریف آن از جنگل، مساحت جنگل‌های ایران ۱۱.۷۵ میلیون هکتار اعلام شده است که با این حساب سطح جنگل‌های کشور تنها ۶.۸ درصد از مساحت ایران را تشکیل می‌دهند. بر این اساس سرانه جنگل در ایران برای هر نفر حدود ۱۵۸ صدم هکتار است که این رقم بسیار کمتر از متوسط شش دهم هکتار میانگین جهانی است. بر اساس آمار سازمان ملل کشورهایی که زیر ۲۵ درصد پوشش جنگلی دارند جزو کشورهای فقیر از نظر پوشش جنگلی به‌شمار می‌آیند. با این حال مساحت جنگل‌های کشور به سرعت در دهه‌های گذشته کم و کمتر شده است.

عباس هادی‌زاده، رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته می‌گوید که در ایران صنف تولیدکنندگان، واردکنندگان و فروشندگان چوب و تخته حدود ۱۱ درصد از اشتغال کشور را تشکیل می‌دهند اما گرفتاری‌هایی که مداخلات دولت برای این صنف ایجاد کرده است تولید را مختل کرده و هزینه‌های تولید را به شدت بالا برده و از آن سو قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یافته است. او توضیح می‌دهد: «علاوه بر مسئله مالیات که تبدیل به یک معضل برای صنف شده، به دلیل نوسانات نرخ ارز با افت شدید در بازار نیز مواجه هستیم و فروشندگان امنیت اقتصادی ندارند». هادی زاده تأکید می‌کند: «بخشی از بدنه دولت مسئولیت مربوط به صنوف را در اختیار گرفته است و باعث شده نتوانیم از صددرصد ظرفیت خود استفاده کنیم. در حالی که در صورت واگذاری امور به خود صنف، به طور قطع اتحادیه‌های صنفی توان کاهش ۳۰ درصدی قیمت‌ها و افزایش قابل توجهی از کارآفرینان را خواهند داشت.»

جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بورس در جاده یک‌طرفه» نوشت: ناکامی بازار سهام به روز نهم رسید. بورس بعد از هشت روز سرخ، شنبه را نیز با کاهش سطح شاخص کل به اتمام رساند. این کاهش در حالی رقم خورد که بازار تمام ۹ روز کاری گذشته را شاهد خروج پول بوده است. بررسی روند دادوستدهای این بازار از دومین هفته اردیبهشت نشان می‌دهد چهار متغیر اصلی، ریزش بازار سهام طی مدت مذکور را کارگردانی کرده‌اند. واکنش محتاطانه بازار به «فروش اوراق دولتی با سود ۲۸.۵ درصدی»، «تدابیر احتمالی تیم جدید مجلس با هدف مهار تورم در راستای مداخلات قیمتی»، «فروش ۱۴ هزار میلیارد تومان از اوراق اخزا به پیمانکاران» و «بلاتکلیفی بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه» شرایطی را رقم زدند تا بورس بدون استراحت بریزد. در حالی شاخص روز گذشته به سطح ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد رضایت داد که یک پرسش مهم در تالار شیشه‌ای شکل گرفته است؛ آیا می‌توان به شکستن قفل عرضه مستمر و بازگشت اعتماد امیدوار بود؟ کارشناسان می‌گویند بخشی از التهابات مزبور، مربوط به وضعیت متغیرها و بخشی دیگر مربوط به نزدیک شدن شاخص به حمایت ۲.۲ میلیون واحد است.

جهان به زبان فارسی «مرگ بر اسرائیل» می‌گوید

کد خبر 752769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.