باستان‌شناسی در بقعۀ سلطان شیخداد یزد/ خبری از گنج نیست

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: پس از انجام گمانه‌زنی در بقعه سلطان شیخداد یزد کار مرمت و استحکام بخشی بنا انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در اکتشاف باستان‌شناسی که با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد انجام گرفت، بقایای فرهنگی متعلق به دوره ایلخانی کشف شد و برخلاف آنچه در فضای مجازی منتشر شده است، خبری از گنج نبود.

عبدالمجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: آثار یافت شده در بقعه شیخداد شامل ظروف سفالی سالم، قطعات سفالی لعاب‌د ار، قطعات کاشی معرق و نمونه‌های کف مزین به قرآن بود و خبری از گنج نبوده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد با تأکید بر اینکه این بنا برای ما گنج محسوب می‌شود، افزود: در راستای رسالت کاری، پس از اتمام گمانه‌زنی‌ها برنامه مرمت و استحکام‌بخشی بنا انجام می‌شود.
وی تأکید کرد: در این کاوش هیچ گونه قبری باز نشده است، صرفاً محل کاوش شده محلی بوده است که اجساد به صورت امانت در آن محل قرار می‌گرفته است.
باستان‌شناسی در بقعۀ سلطان شیخداد یزد/ خبری از گنج نیست

به گزارش ایمنا، کاوش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی در آرامگاه سلطان شیخداد یزد با حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد و مجوز پژوهشگاه به‌منظور مطالعه و ساماندهیِ اتاق جنوبی آرامگاه سلطان شیخداد آغاز شده است.

این پروژه به منظور ساماندهی و مطالعه آسیب‌ها و دخل و تصرف‌هایی بوده است که از دورۀ ایلخانی تاکنون در این اثر صورت گرفته است.
آرامگاه سلطان شیخداد، اثری از دورۀ ایلخانی است که مدفن دادا محمد، معروف به سلطان شیخداد است که در دورۀ آل مظفر در سال ۷۲۶ هجری قمری ساخته شده و شامل آرامگاه و حسینیه است.
این بنا، پس از ساخت در دورۀ ایلخانی (آل مظفر) به بعد، در دوره‌های صفوی و قاجار، دچار دخل و تصرف‌ها و تغییرات بسیاری شده است.
تخریب‌ها و تغییرات وسیعی که در دهه‌های اخیر در محلۀ شیخداد و ساختارهای پیرامون بقعه سلطان شیخداد صورت گرفته، منجر به آسیب‌های کالبدی زیادی در بنا شده است.
در ضلع جنوبی آرامگاه و مقابل مسجد گلدسته، اتاق کوچکی قرار دارد که بر اساس شواهد معماری موجود، یکی از بخش‌های اصیل بنا محسوب می‌شود، اما در دهه‌های اخیر به‌صورت انباری استفاده شده و در گوشۀ شمال غربی اتاق، بخش‌هایی از گوری کاشی کاری شده، کاملاً مشابه با گورهای بخش اصلی بقعه، دیده می‌شود.
کد خبر 752672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    9 1
    ببخشین آقایان مسئول شما به ابتدایی ترین اصول نگهداری از ابنیه تاریخی واقف نیستین آیا بنایی به این مهمی باید حیاطش بش پارکینگ ماشین ؟؟؟
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    5 1
    راست میگه قبلا بود الان دیگه نیست
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 1
    گنج بود ولی الان نیست چون نمیاید بگین گنج پیدا کردیم هر طور باشه نمیشه گفت گنج نیست
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام گنج هست ولی در دسترس نیست