فوتبال ساحلی برای پیشرفت زیرساخت می‌خواهد

کارشناسان و بازیکنان فوتبال ساحلی معتقدند با توجه مسئولان به رشته فوتبال ساحلی و ساخت ورزشگاه‌های ساحلی در استان‌ها، زمینه‌ رشد و جذب استعداد در این رشته ورزشی فراهم می‌شود تا آینده‌ای درخشان‌تر و پرافتخارتر پیش‌روی تیم ملی کشورمان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم ملی فوتبال ساحلی ایران نخستین‌بار با مربیگری فرشاد فلاحت‌زاده و تعدادی از بازیکنان قدیمی فوتبال از جمله بهزاد داداش‌زاده و رضا حسن‌زاده در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد. تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در نخستین حضور در مسابقات برون مرزی به مقام سومی در قهرمانی فوتبال ساحلی آسیا ۲۰۰۶ رسید و یکی از سه سهمیه تیم‌های آسیایی در دومین دوره جام جهانی فوتبال ساحلی را دریافت کرد.

تیم ملی فوتبال ساحلی حال حاضر کشورمان با هدایت علی نادری در آخرین افتخارآفرینی خود توانست با عملکرد درخشانی که از خود نشان داد عنوان قهرمانی در آسیا ۲۰۲۳ و سومی جهان در جام جهانی ۲۰۲۴ امارات را به دست آورد. در تازه‌ترین رده‌بندی اعلام شده توسط سازمان جهانی فوتبال ساحلی، تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با چهار پله صعود در رده پنجم دنیا قرار گرفت.

توسعه فوتبال ساحلی ایران در گرو توجه به زیرساخت‌ها

آینده روشن تیم ملی فوتبال ساحلی با ساخت ورزشگاه‌های ساحلی در استان‌ها

علی نادری، سرمربی تیم فوتبال ساحلی درباره زیرساخت‌ها و توجه به رشته فوتبال ساحلی ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در زیرساخت‌های فوتبال ساحلی ضعیف هستیم. در کل کشور چهار ورزشگاه استاندارد در انزلی، بوشهر و دو ورزشگاه در استان یزد داریم و سایر استان‌ها زیرساخت لازم برای فوتبال ساحلی را ندارند. نبود ورزشگاه و زمین فوتبال ساحلی در استان‌ها مشکل‌ساز است. در کشورمان سالن‌های ورزشی مناسب زیادی ساخته شده و در اختیار جامعه قرار گرفته است، به همین دلیل فوتسال کشورمان از نظر تعداد بازیکن و تیم پیشرفت چشمگیری داشت؛ نتیجه استقبال، کشف استعداد و پیشرفت در فوتسال را می‌توان در تیم ملی مشاهده کرد. با توجه به هزینه ساخت پایین ورزشگاه ساحلی، اگر همچون فوتسال در هر استان یک ورزشگاه ساحلی ساخته شود، وضعیت رشته‌های ساحلی به‌خصوص فوتبال بسیار بهتر از حال حاضر خواهد شد. هر استان یک ورزشگاه ساحلی نیاز دارد تا بازیکنان و استعدادهای بیشتری به فوتبال ساحلی جذب شوند و آینده تیم ملی روشن باشد.

وی می‌افزاید: قسمت عمده ساخت ورزشگاه استاندارد، استفاده از ماسه مطلوب است. ماسه استاندارد در کشور وجود دارد، اما وضعیت ماسه ورزشگاه‌ها خیلی خوب نیست. کیفیت پایین ماسه‌ها معضلی است که همه بازیکنان و تیم‌ها از آن رنج می‌برند. تأثیر کیفیت ماسه زمانی مشخص می‌شود که ما به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شویم و با ماسه متفاوت روبه‌رو می‌شویم. کیفیت ماسه بخش ضروری و مهم زیرساخت‌های فوتبال ساحلی است که باید به آن پرداخته شود.

توسعه فوتبال ساحلی ایران در گرو توجه به زیرساخت‌ها

بی‌توجهی مسئولان موجب عقب‌گرد فوتبال ساحلی اصفهان

نادری درباره وضعیت زیرساخت‌های فوتبال ساحلی استان اصفهان تصریح می‌کند: در استان اصفهان هیچ ورزشگاه اختصاصی فوتبال ساحلی نیست و حتی یک زمین تمرینی مناسب وجود ندارد که واقعاً ناراحت‌کننده است. بازیکنان در شرایط خیلی بدی تمرین می‌کنند و بازی برگزار می‌شود. وضعیت استان اصفهان نسبت به دیگر استان‌ها از نظر من خیلی ضعیف‌تر است. امیدوارم پیگیری‌های لازم صورت گیرد و مسئولان نگاهی به فوتبال ساحلی و دیگر ورزش‌های ساحلی داشته باشند. در دوران بازی، در تیمی از شهرستان تیران توپ می‌زدم. در آن زمان استان اصفهان به نسبت از وضعیت مطلوبی برخوردار بود و زمین تیران، زمین خوبی بود. به دلیل مشکلات مالی و نبود اسپانسر از حدود ۲۰ سال گذشته تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و وضعیت راکد مانده است.

وی ادامه می‌دهد: در استان تیم‌های زیادی تشکیل شد و اسپانسرهایی ورود کردند، اما به دلیل نبود ورزشگاه استاندارد و مشکلات اقتصادی با پستی و بلندی‌های فراوانی روبه‌رو شدند و به اجبار از فوتبال ساحلی کنارگیری کردند. تیم دکتر تأمین تلاش می‌کند تا شرایط خوبی را برای وضعیت فوتبال ساحلی شهر اصفهان فراهم کند، اما این تلاش کفایت نمی‌کند و باید سازمان‌های دیگر نیز به آن ورود کنند. وظیفه باشگاه‌ها و تیم‌هایی که به فوتبال ساحلی وارد می‌شوند، ورزشگاه ساختن نیست. فوتبال ساحلی اصفهان عقب‌گرد کرده است و در این دو دهه پیشرفتی نداشته است.

سرمربی تیم ملی فوتبال درباره لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب در فوتبال ساحلی بیان می‌کند: زمانی که مشکلات در زیرساخت‌های اصلی وجود داشته باشد، افراد کمتری به فوتبال ساحلی جذب می‌شوند و استعدادی شناسایی و پرورش نمی‌یابد. شرایط که مناسب نباشد جوانان رغبت نمی‌کنند سمت رشته فوتبال ساحلی بیایند. زمانی که به صورت موردی و تک‌تک جذب داشته باشیم، در آینده به تیم ملی ضربه بزرگی وارد می‌شود زیرا بازیکن‌سازی نداشته‌ایم و انتخاب افراد برای پوشیدن پیراهن تیم ملی محدود است. توجه نکردن به ساخت و تأمین زیرساخت‌های فوتبال ساحلی در آینده افتخارات کسب شده توسط تیم ملی کشورمان را به خطر می‌اندازد.

توسعه فوتبال ساحلی ایران در گرو توجه به زیرساخت‌ها

وجود ورزشگاه‌های ساحلی موجب جذب استعداد به رشته فوتبال ساحلی است

مهدی شیرمحمدی، بازیکن تیم فوتبال ساحلی درباره زیرساخت‌ها و توجه به رشته فوتبال ساحلی ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: زیرساخت‌های فوتبال ساحلی ایران در سه استان از جمله یزد، بوشهر و زمین شهر انزلی در استان گیلان از ۱۰۰ نمره ۷۰ یا ۸۰ می‌گیرند، در دیگر استان‌ها نه ورزشگاه و نه حتی یک زمین تمرینی خوب وجود ندارد. پس از کسب افتخارات بین‌المللی و پخش بازی‌های تیم ملی از تلویزیون، افراد علاقه‌مند به فوتبال ساحلی روزبه‌روز بیشتر شدند و در حال حاضر مردم استقبال خوبی از این ورزش دارند. به‌طور قطع با ساخت ورزشگاه‌های متعدد در استان‌ها جذب، استعداد بیشتر می‌شود. افراد زیادی از شهرهای مختلف همچون قم، تهران و اهواز به من پیام می‌دهند و در خصوص وضعیت ورود به فوتبال ساحلی می‌پرسند و علاقه دارند تا فوتبال ساحلی کار کنند، اما هیچ زیرساختی وجود ندارد.

فوتبال ساحلی، امید برای شکوفایی در فوتبال

ملی‌پوش فوتبال ساحلی در خصوص وضعیت زیرساخت‌های فوتبال ساحلی استان اصفهان بیان می‌کند: استان اصفهان توانایی تبدیل شدن به یک پایگاه ساحلی قوی در کشور را دارد، اما در این رشته ورزشی بسیار ضعیف عمل می‌شود. فوتبال ساحلی اصفهان همیشه از سایر تیم‌ها عقب‌تر است. مسئولان ورزشی توجهی ندارند و با یک دیگر هماهنگ نیستند. زمین ناژوان می‌تواند موقعیت خوبی برای رشد فوتبال ساحلی باشد، اما کم‌توجهی موجب شده است تا در این زمین همه نوع مسابقه‌ای به‌جز فوتبال از جمله سوارکاری صورت پذیرد. مسئولان می‌توانند زمین ناژوان را برای چند فصل به باشگاهی واگذار کنند تا ضمن تجهیز از آن استفاده کند. فوتبال ساحلی استان اصفهان با وجود اینکه سرمربی تیم ملی و دو ملی‌پوش از استان اصفهان هستند و فوتبالیست‌های خوبی دارد، دلسوزی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: همه استعدادهای فوتبالی به تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن یا فوتسال گیتی‌پسند جذب نمی‌شوند و از آن‌ها خط می‌خورند که از نظر روحی نابود می‌شوند. جوانی که استعداد دارد و از فوتبال و فوتسال ناامید شده است به فوتبال ساحلی جذب می‌شود مثل من و دیگر بازیکنان که همه فوتبالی بودیم و به فوتبال ساحلی جذب شدیم. زمانی که زیرساخت‌هایی ورزشی زیاد باشد، بین جوانان انگیزه و امید برای زندگی بهتر و جذب در ورزش بالا می‌رود. در اصفهان کم و کاستی زیاد است و پیگیری مسئولان بسیار ضعیف است؛ استان اصفهان به‌راحتی ظرفیت داشتن سه تیم لیگ برتری در این رشته را دارد.

توسعه فوتبال ساحلی ایران در گرو توجه به زیرساخت‌ها

تمام توجهات به فوتبال است

شیرمحمدی تصریح می‌کند: تیم ملی فوتبال ساحلی سومی جهان در جام جهانی و اولی در آسیا را کسب کرد، پاداشی به تیم داده شد که قابل بیان نیست و انگیزه من و دیگر بازیکنان را کاهش داد. ما ملی‌پوش هستیم و خود را سرباز وطن می‌دانیم. یک سال با فشار، استرس و دوری از خانواده را تحمل کردیم تا پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوریم. صحبت در مورد پاداش‌های تیم ملی فوتبال ساحلی برایم سخت است، به نظرم هرچه رسانه‌ای شود آبروی فوتبال ساحلی کشور می‌رود. حتی یکی از افتخاراتی که در فوتبال ساحلی کسب شده را تیم ملی فوتبال کشور ندارد، اما تمام توجهات و بودجه در اختیار آن‌ها است.

توسعه فوتبال ساحلی ایران در گرو توجه به زیرساخت‌ها

هزینه ساخت استادیوم فوتبال ساحلی کمتر از احداث سالن است

حمیدرضا دادخواه، پیشکسوت فوتبال ساحلی در خصوص وضعیت زیر ساخت‌های فوتبال ساحلی کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با هزینه خیلی کمتر نسبت به رشته فوتبال و فوتسال می‌توان استادیوم و ورزشگاه‌های فوتبال ساحلی استاندارد ساخت. استاندارهای یک ورزشگاه فوتبال ساحلی در بخش ماسه، نور، سکو و رختکن‌ها خلاصه می‌شود. در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید هوا، بازی‌ها اغلب در زمان شب برگزار می‌شود و باید حتماً نور استاندارد در ورزشگاه باشد تا بازیکنان به راحتی دید داشته باشند. ماسه‌هایی که برای ساخت ورزشگاه‌های ساحلی استفاده می‌شود ماسه‌های کناره دریا است، اما استان‌های مرکزی از ماسه‌های معدنی و کویر استفاده می‌کنند. ماسه‌های کویری نمی‌توانند کیفیت لازم را داشته باشند.

وی می‌افزاید: در جام جهانی امارات مشاهده کردیم که کیفیت ماسه‌های استاندارد بین‌المللی چه میزان با کیفیت ماسه‌های درون کشور متفاوت است. میزان چسبندگی و گرد و خاک موجود در ماسه موجب کاهش کیفیت زمین می‌شود در نتیجه بازیکن نمی‌تواند توانایی و تکنیک خود را به نمایش بگذارد. ماسه‌هایی که در جزیره کیش وجود دارد از کیفیت بهتری نسبت به ماسه‌های دریای خزر و کویری برخوردار است. ورزشگاه ساحلی تنها برای فوتبال نیست، بلکه خیلی از رشته‌های ساحلی همچون والیبال ساحلی، هندبال ساحلی و دیگر رشته‌ها می‌توانند در آن فعالیت کنند. زمانی که اسپانسرهای مشتاق حمایت از فوتبال ساحلی با نبود امکانات و زیرساخت‌های این رشته مواجه می‌شوند، عقب می‌کشند.

توسعه فوتبال ساحلی ایران در گرو توجه به زیرساخت‌ها

عقب‌گرد زیرساخت‌های فوتبال ساحلی اصفهان به ۲۰ سال قبل

دادخواه در خصوص وضعیت زیر ساخت‌های فوتبال ساحلی استان اصفهان، بیان می‌کند: استان اصفهان یکی از نخستین استان‌هایی است که در رشته فوتبال ساحلی ورود پیدا کرده است. نخستین اردوی تیم ملی فوتبال ساحلی در شهرستان تیران و کرون برگزار شد. در آن زمان که هیچ ورزشگاهی نبود در تیران و کرون زمین فوتبال ساحلی نسبتاً خوبی وجود داشت ولی با گذشت بیش از ۲۰ سال این اتفاق در استان اصفهان جلو نرفت و درجای خود مسکوت ماند، در صورتی که استان‌های دیگر شرایط و زیرساخت‌های مناسبی برای فوتبال ساحلی فراهم آوردند. استان یزد یکی از استان‌های پیشرو با زیر ساخت‌های خوب در کشور است. ورزشگاه استاندارد در شهر یزد و ورزشگاه در اردکان در حال استفاده بوده و در شهرستان مهریز نیز ورزشگاهی در حال ساخت است. در ساری، بندر عباس، بوشهر و چند استان دیگر ورزشگاه استاندار فوتبال ساحلی وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه از سال ۸۲ که زمین فوتبال ساحلی در تیران ساخته شده است تا به حال در استان اصفهان به دنبال استانداردسازی زمین و ورزشگاه بوده‌ایم که محقق نشده است. زمین ماسه در ناژوان وجود دارد که برای تجهیز آن قول‌ها و صحبت‌هایی شده، اما قدمی در راستای عمل برداشته نشده است. زمین‌هایی که در استان اصفهان وجود دارد مقدماتی و ساده‌اند و برای مسابقات و تمرین مناسب نیستند. در اصفهان تنها زمینی که نزدیک به شرایط استاندارد است در تیران واقع شد و مسافتی طولانی تا مرکز استان دارد. در حالی که سرمربی و دو نفر از بهترین بازیکنان تیم ملی از استان اصفهان هستند، اما این استان یک ورزشگاه ساحلی متناسب برای برگزاری مسابقات لیگ را ندارد.

توسعه فوتبال ساحلی ایران در گرو توجه به زیرساخت‌ها

به گزارش ایمنا، ورزش فوتبال ساحلی در بین رشته‌های فوتبال و فوتسال مهجور و تنها قرار گرفته است و توجه نکردن مسئولان موجب شده تا بیشترین فشار متوجه علاقه‌مندان و بازیکنان باشد. فوتبال ساحلی افتخاراتی کسب کرده که تیم ملی فوتبال کشور حتی یک درصد آن را کسب نکرده اما بودجه و توجه به رشته فوتبال ساحلی به اندازه درآمد یک فوتبالیست است. ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تأسیس ورزشگاه‌های ورزش ساحلی موجب جذب استعدادهای بیشتر به این رشته ورزشی شده است و آینده تیم ملی فوتبال ساحلی را تضمین می‌کند.

گزارش از: فاطمه شهسواری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 752624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.