اهمیت تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور / هدررفت منابع با استفاده نامناسب از داروها

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ضروت تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور گفت: مصرف منطقی همیشه به معنای کم کردن مصرف نیست، بلکه در بعضی موارد داروهایی که باید مصرف شود نیز به‌صورت صحیح مصرف نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، سیدحیدر محمدی با تاکید بر اهمیت بحث تجویز و مصرف منطقی دارو اظهار کرد: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، هنوز مصرف و تجویز دارو در کشور منطقی نشده است و این موضوع دلایل متعددی دارد.

وی افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، حدود نیمی از داروها دارای تجویز و مصرف نامناسب هستند، در عین حال نیمی از بیماران نیز در مصرف صحیح داروها کوتاهی می‌کنند؛ این در حالی است که استفاده نامناسب از داروها می‌تواند منجر به هدررفت منابع شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به چالش‌های اصلی تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در این زمینه کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو را تشکیل داده و دستورالعمل‌های مربوطه نیز در این راستا تدوین شده است.

محمدی با اشاره به اقدامات مرتبط با تأمین پایدار دارو و آموزش‌های صورت گرفته در راستای تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاه‌ها ادامه داد: کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو از سال ۱۳۷۹ در کشور تشکیل شده است و هدف تشکیل این کمیته ارتقای سطح خدمات در حوزه دارو و ارائه الگوی صحیح مصرف داروها بوده است.

وی با اشاره به ضرورت تجویز و مصرف منطقی دارو گفت: قیمت داروها در ایران بالا نیست به شرط اینکه پوشش صحیح بیمه‌ای داشته باشد، مصرف منطقی همیشه به معنای کم کردن مصرف نیست، بلکه در بعضی موارد داروهایی که باید مصرف شود نیز به صورت صحیح مصرف نمی‌شود؛ تأمین دارو به سختی در کشور انجام می‌شود و تأمین نقدینگی، تأمین مواد اولیه و جابه‌جایی ارز نیز با سختی صورت می‌گیرد و امیدواریم با مجموعه اقدامات انجام گرفته، تجویز و مصرف دارو در کشور مدیریت شود.

کد خبر 752521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.