گل‌محمدی ریشه در فرهنگ و تاریخ کشور دارد

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گل محمدی تنها یک محصول نیست بلکه ریشه در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، سیدمحمد هاشمی در آئین رونمایی از کتاب جامع گل محمدی ایران اظهار کرد: ۲۰ اردیبهشت ماه در تقویم کشور به نام گل محمدی نامگذاری شد و به نوعی این گل، نماد گل ملی کشور است و پرداختن به آن تقویت فرهنگ کشور را به دنبال دارد.

وی افزود: ادبیات فارسی مملو از گل و گلاب است و حافظ شیرازی هم می‌گوید «در کارِ گلاب و گل حکمِ ازلی این بود، کاین شاهدِ بازاری وان پرده‌نشین باشد».

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه اقتصادی دانش‌بنیان و پاسداشت آئین‌ها و سنت‌های فرهنگی را از مهمترین اهداف رویداد ملی عطر و رایحه اعلام کرد و افزود: این محصول اصیل ایرانی همزمان با نخستین سال ثبت روز گل محمدی و گلاب در تقویم رسمی کشور برگزار می‌شود.

به گفته وی در کنار تولید گل و گلاب می‌توان از اسانس آن به عنوان پایه تولید عطر استفاده کرد و با شناخت درست و تحقیقات، شاخه‌های جدیدی از ظرفیت‌های این صنعت در بحث اشتغال زایی را ایجاد کرد.

به گزارش ایمنا؛ اردیبهشت که می‌شود گردشگران بسیاری برای لذت از عطر خوش باغ‌های گل محمدی قمصر را برای سفر انتخاب می‌کنند و عطر گل و گلاب کوچه‌ها و خیابان‌ها را در بر می‌گیرد و زن و مرد، پیر و جوان در کنار هم به چیدن گل‌های سرخ محمدی مشغول می‌شوند، چون که این ماه، فصل گلاب گیری منطقه کاشان است.

آب و هوای مناسب، برداشت نو برانه‌ها و غنچه کردن گل‌های محمدی، رویش آلاله‌ها در کنار اماکن تاریخی از جاذبه‌های گردشگری قمصر در فصل بهار است.

مراسم گلاب گیری قمصر از نیمه اردیبهشت شروع می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.

هرساله در اردیبهشت ماه جشنواره‌ها و مراسم سنتی ویژه‌ای در مناطق کاشان برگزار می‌شود که از معروف‌ترین آنها، مراسم گلاب گیری است و علاوه بر کاشان، در بخش‌ها و روستاهای اطراف آن هم اجرا می‌شود.

کد خبر 752148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.