عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلاش آمریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی، عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ، افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا، راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون تماس در حمل‌ونقل عمومی آتن، نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در سنگاپور، ترویج استفاده از خودروهای برقی در بارسلونا با ابتکار جدید، چالش عربستان با تداوم پروژه نئوم، اجرایی شدن نخستین انتخابات هوشمند جهان در استونی و راه‌اندازی اولین خط هایپرلوپ جهان در اسپانیا را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

تلاش آمریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی

باتری‌های سدیم یونی آمریکایی پس از گذشت دو سال از معرفی و عبور از تست‌های فراوان، از مرحله آزمایشگاهی خارج و وارد خط تولید شدند. دو سال پیش یک شرکت آمریکایی پیشگام در تولید باتری‌های سدیم یونی، مشغول آماده‌سازی باتری‌های سدیمی با فرمول ویژه برای تولید انبوه شد. این شرکت که کمی از برنامه‌ریزی‌های اولیه خود عقب مانده بود، از آغاز رسمی تولید باتری‌های سدیمی با قابلیت شارژ سریع و عمر طولانی به‌عنوان جایگزینی جذاب در بازی ذخیره انرژی خبر داد.

فناوری یون سدیم در سال‌های اخیر به‌عنوان یک وسیله ذخیره‌سازی انرژی قابل اعتمادتر و بالقوه ارزان‌تر مورد توجه قرار گرفته است و هرچند چگالی انرژی آن از یون لیتیوم عقب‌تر است، مزایایی مانند دوچرخه‌سواری سریع‌تر، طول عمر بیشتر و استفاده نهایی ایمن‌تر و غیرقابل اشتعال، آن را به یک جایگزینی جذاب برای باتری‌های لیتیومی به‌ویژه در استفاده‌های ثابت مانند مرکز داده و ذخیره‌سازی پشتیبان شارژر ماشین‌های برقی تبدیل کرده است.

این باتری‌ها بدون استفاده از مواد معدنی متضاد یا مواد با اثرات زیست‌محیطی مشکوک ارائه می‌شود و ۱۰ برابر سریع‌تر از باتری‌های لیتیوم یونی شارژ و دشارژ می‌شوند. این امر باتری‌ها را به رقیب اصلی برای فرازونشیب‌های ذخیره‌سازی برق پشتیبان تبدیل می‌کند. چگالی باتری‌های سدیم یونی بیش از دو برابر چگالی انواع لیتیوم یونی هستند که این ویژگی با پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای خودروهای الکتریکی همراه است.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ

کشورهای گروه ۷ شامل ایالات‌متحده، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، آلمان و کانادا توافقی را برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق تا سال ۲۰۳۵ امضا کردند. زغال‌سنگ به‌عنوان منبع تولید برق در اقتصادهای گروه هفت (G۷) حدود ۱۵ درصد از ترکیب انرژی آن‌ها را تشکیل می‌دهد و هرچند به‌طور قابل‌توجهی کمتر از میزانی است که ۲۰ یا ۳۰ سال پیش برای تولید برق کشورهای این گروه شامل ایالات‌متحده، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، آلمان و کانادا استفاده می‌شد، طبق استانداردهای جهانی هنوز هم مقدار زیادی است و باید حذف شود. با این حال حداقل برای بعضی از اعضای این گروه مانند آلمان و ژاپن که به ترتیب ۲۵ و ۲۹ درصد برق مورد نیاز خود را از زغال‌سنگ تأمین می‌کنند، حذف این سوخت فسیلی از ترکیب انرژی سخت‌تر از حد انتظار است.

ضرورت حذف زغال‌سنگ توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید برق تأیید شده است، بنابراین تمام نیروگاه‌های جدید با سوخت زغال‌سنگ و گاز باید سیستم‌های جذب کربن را نصب کنند یا تا سال ۲۰۳۹ تعطیل شوند. مهلت اجرای این توافق در G۷ تا ۲۰۳۵ است.

جدیدترین تعهد کشورهای عضو این گروه نشان می‌دهد که آن‌ها مصمم به پایان دادن به انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ هستند. با این وجود باید توجه داشت که پایان دادن به تولید و استفاده از زغال سنگ در هفت اقتصاد از بزرگترین اقتصادهای جهان، تنها این سوخت فسیلی را برای سایر اقتصادهای بزرگ مانند چین و هند ارزان‌تر می‌کند. سایر کشورهای فقیرتر در آسیا نیز استفاده از زغال‌سنگ را افزایش خواهند داد.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا

جهان تا پایان مارس ۲۰۲۴ شاهد رشد چشمگیر ظرفیت خورشیدی بود. در این میان بریتانیا با ظرفیت کل ۱۵.۸ گیگاوات در تمام تأسیسات خورشیدی خود سرآمد بود که این امر نشان‌دهنده افزایش ۵.۶ درصدی (۸۳۷ مگاوات) نسبت به مارس ۲۰۲۳ در این کشور است. بریتانیا تنها در مارس سال جاری میزبان ۱۴ هزار و ۷۳۴ تأسیسات خورشیدی بود که ۶۳ مگاوات به ظرفیت کل خورشیدی آن افزود. این میزان بالاترین رقم برای سال جاری، اما کمتر از سطوح اولیه سال ۲۰۲۳ بود، با این وجود هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از میانگین‌های موجود بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ است.

در این سال‌ها میانگین تعداد نصب‌های ماهانه حدود ۳ هزار مورد بود، اما پس از کاهش شدید در آوریل ۲۰۲۰ به دلیل اقدامات قرنطینه کووید -۱۹، تأسیسات خورشیدی بریتانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ دوباره به فاز عملیاتی بازگشت و از سطوح قبل از همه‌گیری فراتر رفت، بنابراین تعداد این تأسیسات در آن طی ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۱۵ هزار مورد افزایش داشته است. ۴۹ درصد معادل ۷۷۰۸ مگاوات از ظرفیت این تأسیسات خورشیدی از دسامبر ۲۰۲۳ توسط دو مزرعه خورشیدی عملیاتی تأمین می‌شود.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون تماس در حمل‌ونقل عمومی آتن

سازمان حمل‌ونقل شهری آتن در حال راه‌اندازی یک سیستم دریافت کرایه در وسایل‌نقلیه عمومی شهر است که تردد را تسهیل و حمل‌ونقل عمومی را در دسترس‌تر می‌کند. در مرحله اول اجرای این سیستم کاربران اتوبوس‌های فرودگاه بین‌المللی آتن می‌توانند کرایه ۵.۵ یورویی خود را با استفاده از کارت بانکی بدون تماس یا کیف پول موبایل پرداخت کنند. این امر به سرعت با عرضه کامل خدمات سیستم جدید به مترو، تراموا، ترالی‌بوس و اتوبوس در شهر دنبال می‌شود.

سیستم جدید پرداخت کرایه حمل‌ونقل آتن یک افزونه ماژولار کوچک است که درون دستگاه‌های اعتبارسنجی موجود در وسایل‌نقلیه جای می‌گیرد تا پرداخت‌های حلقه باز حمل‌ونقل را فعال کند. این سیستم می‌تواند بدون تغییرات عمده در سخت‌افزار یا نرم‌افزارهای دستگاه‌های موجود با کاهش اتکا به تأمین‌کنندگان مالی برای ایجاد تغییرات عمده و جزئی در ترمینال‌ها و دستگاه‌های دریافت کرایه موجود همراه باشد و با همکاری چندین متخصص پردازش پرداخت‌های حمل‌ونقل آتن در همکاری نزدیک با سهامداران کلیدی مانند بانک ملی یونان در دست اجرا قرار دارد.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی در سنگاپور

سازمان حمل‌ونقل زمینی سنگاپور در همکاری با واحد ارائه‌دهنده راه‌حل‌های شهری مهندسی فناوری‌های سنگاپور در حال ارتقا و مدرن‌سازی فناوری‌های خود برای سیستم مدیریت ناوگان، جمع‌آوری کرایه و سیستم‌های برق و ارتباطات خود است. این واحد که ارائه‌دهنده فناوری سیستم مدیریت ناوگان اتوبوس‌رانی سنگاپور بوده است، مبلغ ۱۷۵ میلیون دلار از قرارداد را به‌منظور ارائه بهبودهای لازم متقبل شده است.

نوسازی زیرساخت‌های اتوبوس این دولت‌شهر با پوشش تقریباً ۵۸۰۰ اتوبوس عمومی، از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به‌تدریج اجرا و تا سال ۲۰۲۷ تکمیل می‌شود. این پروژه به‌منظور یکپارچه‌سازی و بهبود کارایی عملیاتی اپراتورهای حمل‌ونقل عمومی سنگاپور در دست اجرا قرار دارد و بهبود خدمات و تجربه سفر برای مسافران اتوبوس‌ها را به همراه خواهد داشت.

تخصص شرکای پروژه در مدیریت پیشرفته ناوگان و سیستم‌های دریافت کرایه، همراه با سوابق اثبات شده آن‌ها در پروژه‌های حمل‌ونقل بزرگ، موقعیت خوبی را برای این ابتکار نوسازی زیرساخت به آن‌ها می‌دهد. ارتقای فناوری نه‌تنها اتصال و عملکرد سیستم را افزایش می‌دهد که به نفع مسافران و اکوسیستم حمل‌ونقل است، بلکه راه را برای نوآوری‌های آینده در سفر هموار می‌کند.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

ویژگی‌های برج تمام‌الکتریکی نیویورک

نیویورک از برنامه‌های خود برای ایجاد برجی تمام‌الکتریکی به‌عنوان فضای اداری شرکت سیتادل سکیوریتیز خبر داد که در بافت شهری آن ادغام می‌شود و با قرار گرفتن در کنار آثار معماری میدتاون منهتن، به جوان‌سازی این بخش نمادین شهر کمک خواهد کرد.

طراحی این برج به‌نحوی است که به‌صورت لایه‌به‌لایه از پایین به بالا باریک و با معماری میدتاون منهتن هماهنگ می‌شود. هر بخش عقب‌نشینی دارای یک تراس سبز زمین‌آرایی شده است که دسترسی مستقیم به فضای باز و چشم‌انداز خیابان پارک و رودخانه شرقی را برای ساکنان خود فراهم می‌کند؛ این طرح دارای یک هسته خارج از مرکز است که امکان ایجاد تراس‌های سبز گسترده و یک میدان عمومی سبز در پایه برج را فراهم می‌آورد.

این میدان دارای خرده‌فروشی‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها خواهد بود، به‌طور یکپارچه به شبکه پیاده‌روی موجود متصل می‌شود و امکان دسترسی مستقیم به لابی برج را فراهم خواهد کرد. ورودی شیشه‌ای بالارونده نیز در فاصله‌ای از پیاده‌روی موجود قرار دارد و نور روز ورودی به لابی از خیابان را به حداکثر می‌رساند.

طبقات تجاری دارای ارتفاع ۴.۵ متری و ارتفاع سطوح اداری معمولی ۳.۳ متر خواهد بود. برج به‌طور کامل شیشه‌ای است تا نور طبیعی فراوانی را برای محیط به ارمغان آورد. چهار طبقه فوق‌العاده در این برج (یک طبقه در میان) با تراس‌های سبز ادغام می‌شوند و میزبان مجموعه‌ای متنوع از فضاهای تالار شهر، محل‌های کار و امکانات رفاهی خواهد بود. این طرح شامل یک بخش فرعی احتمالی در آینده نیز خواهد بود که با یک لابی تقسیم شده است و انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت را برای فضا فراهم می‌کند.

فضاهای گوشه ساختمان توسط پنجره‌های منحنی جلویی افزایش پیدا کرده است. رفاه ساکنان در طرح این برج تمام‌الکتریکی که دارای پوششی با عملکرد بالا، طراحی بیوفیلیک یکپارچه و فضای باز فراوان است، در اولویت قرار دارد.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

ترویج استفاده از خودروهای برقی در بارسلونا با ابتکار جدید

بارسلونا جایی است که به ترتیب ۱۵ و ۴۰ درصد خودروهای الکتریکی اسپانیا و کاتالونیا در آن ثبت شده است و این یعنی در اتخاذ تدابیری برای ارتقای وسایل نقلیه الکتریکی پیشرو است. این شهر اکنون راه‌حل شارژهای رباتی متحرک را برای تسهیل فرایند خدمات‌رسانی به خودروهای برقی اجرا کرده است.

بزرگ‌ترین شبکه حمل‌ونقل عمومی جنوب اروپا، اندولا بارسلونا، در حال آزمایش دو راه‌حل فناوری جدید است که می‌تواند انقلابی در استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در این شهر ایجاد و تقویت کند. یکی از آن‌ها یک نقطه شارژ ربات متحرک است که برای سرویس‌دهی در پارکینگ‌ها و دیگری یک ایستگاه شارژ EV است که برای ساخت و نگهداری ارزان‌قیمت طراحی شده است.

نقطه شارژ متحرک ZiGGY نامیده می‌شود و شامل یک ربات روی چرخ است که می‌تواند حرکت کند و به خودروهایی مستقر در پارکینگ خدمات‌رسانی کند، این امر می‌تواند امکان استفاده منعطف و بهینه‌سازی بهتر پارکینگ را فراهم کند.

نمونه اولیه دیگر به صورت محلی توسعه داده شده است و نقطه تمایز آن نیز در طراحی ارزان و پرکاربردش نهفته است. این مزایا گسترش سریع‌تر شبکه شارژ EV در بارسلونا را تشویق می‌کند و به‌نوبه خود رانندگان را ترغیب به خرید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتری می‌کند.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

چالش عربستان با تداوم پروژه نئوم

عربستان سعودی به‌دنبال بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی نادرست، برای پیاده‌سازی طرح‌های پروژه نئوم خود تا سررسید تعیین‌شده با مشکل مواجه است. آینده نئوم، پروژه عظیم شهرسازی عربستان سعودی، متزلزل به نظر می‌رسد، زیرا با افزایش هزینه‌ها، شکست‌های پی‌درپی در ساخت‌وساز بناها و ساختارهای مختلف این شهر هوشمند رو به افزایش است، در حال حاضر عربستان از شکست خود در ساخت شهر خطی لاین خبر داده است که قرار بود میزبان یک جفت آسمان‌خراش بلندتر از ساختمان ۱۰۲ طبقه امپایراستیت واقع در محله منهتن نیویورک باشد، ۱۰۵ مایل از صحرا را در بر بگیرد و انتهای غربی آن به ساحل دریای سرخ ختم شود.

مقیاس بلندپروازانه تعیین‌شده برای این شهر با هزینه‌های سرسام‌آوری همراه بوده است، حال آن‌که نئوم به‌طور رسمی ۵۰۰ میلیارد دلار بودجه داشت که بیش از ۵۰ درصد آن توسط فدرال عربستان سعودی تأمین شد. با این حال پیش‌بینی‌های بودجه بسیار خوش‌بینانه بودند و طبق گفته کارمندان پروژه و افراد آشنا با طرح‌های نئوم، تنها ۱.۵ مایل اول پروژه لاین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. در اصل انتظار می‌رود کل پروژه دست کم دو تریلیون دلار بودجه لازم داشته باشد. ۱۰ مایل اول آسمان‌خراش‌ها نیز ابتدا قرار بود تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود که اکنون به ۱.۵ مایل کاهش پیدا کرده است. بلندپروازی‌های طراحان برای برای اسکان میلیون‌ها ساکن در فاز اول آن نیز به کمتر از ۲۰۰ هزار نفر تقلیل داشته است.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

اجرایی شدن نخستین انتخابات هوشمند جهان در استونی

استونیایی‌ها بر اساس قانونی جدید می‌توانند از طریق تلفن‌های هوشمند خود در فرایند رأی‌گیری شرکت کنند. پس از تصویب قانونی در پارلمان کشور استونی (Riigikogu) برای تعیین استانداردهای فرایند رای‌دهی، شهروندان استونی به‌زودی می‌توانند از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود همچون تلفن‌ها و تبلت‌ها رأی دهند، با این حال فرصت برای کسانی که مشتاق امتحان این رویکرد در انتخابات پارلمان اروپا هستند، تا ماه اکتبر محقق نیست.

رأی‌گیری برخط از سال ۲۰۰۵ برای استونیایی‌ها در دسترس بوده و این کشور را در این زمینه پیشگام کرده است، با این حال، رأی‌گیری الکترونیکی تنها یک موضوع مقرراتی بود که توسط کمیته ملی و سرویس انتخابات ایالتی کنترل می‌شد.

اکنون اصلاحات جدید در قانون انتخابات این کشور، با در نظر گرفتن تحلیل دیوان عالی از مشکلات رأی‌گیری الکترونیکی که تاکنون با آن مواجه شده بود، این مقررات را به قانون تبدیل می‌کند.

به نظر می‌رسد این اصلاحات قانونی احتمالاً استونی را به نخستین کشور در جهان تبدیل می‌کند که اجازه رأی‌گیری از طریق تلفن هوشمند را می‌دهد؛ امری که مدت‌ها انتظار می‌رفت در آینده به یک رویه رایج تبدیل شود و با ظهور فناوری در عمل در هر جنبه‌ای از زندگی روزمره گنجانده شود.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

راه‌اندازی اولین خط هایپرلوپ جهان در اسپانیا

اسپانیا از آغاز ساخت‌وسازها برای ایجاد نخستین مسیر هایپرلوپ در شهر ساراگوسای خود خبر داد که این شهر را در کمتر از ۳۰ دقیقه به مادرید در فاصله ۳۰۰ کیلومتری آن متصل می‌کند.

هایپرلوپ یک غلاف تمام الکتریکی است که با سرعت‌های ۶۲۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت در یک لوله خلاء حرکت می‌کند و در نتیجه از سد صوتی فراتر می‌رود. کپسول‌های هایپرلوپ که مسافران را جابه‌جا خواهند کرد معلق می‌شوند و فشار هوای داخل لوله‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند تا با حرکت کپسول‌ها به سمت جلو، اصطکاک کاهش داشته باشد.

شناور مغناطیسی و حرکت الکتریکی خطی، ضریب مصرف انرژی پایینی با سرعت‌های بسیار بالا دارند. ترکیب این فناوری‌های پیشرفته برای هایپرلوپ کافی است تا شهرهایی در فاصله کمتر از ۱۰ مایل از هم را طی ۳۰ دقیقه به‌هم متصل کند. این فناوری آینده‌ای را رقم می‌زند که در آن قطارهای فوق سریع با سرعتی بسیار فراتر از هواپیماها و سایر شیوه‌های حمل‌ونقل موجود حرکت کنند و در کنار سریع بودن، مقرون‌به‌صرفه و دوستدار محیط زیست باشند.

ساخت مسیرهای هایپرلوپ بین ساراگوسا و سایر شهرهای مهم اسپانیا آغاز شده است که در نتیجه زمان سفر در مسافت‌های طولانی را در این کشور کم می‌کند. به این ترتیب ساراگوسا میزبان اولین سیستم حمل‌ونقل ملی سریع و مقاوم اسپانیا خواهد بود.

سیستم هایپرلوپ این شهر شامل یک لوله مرتفع حاوی کپسول‌هایی است که می‌توانند با سرعت‌هایی تا حدود ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. کپسول‌ها توسط اجزای مغناطیسی به‌گونه‌ای معلق می‌شوند که بر اصطکاک غلبه می‌کنند.

عزم جهانی برای پایان دادن به زغال‌سنگ / چالش عربستان در تداوم پروژه نئوم

کد خبر 752146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.