مشارکت بخش‌خصوصی در مدیریت چرخه پسماند اصفهان

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: مدیریت پسماند مهم‌ترین مسئله در حوزه نظافت شهر است که انجام شایسته آن منوط به همکاری متقابل شهرداری و شهروندان امکان‌پذیر است.

مسعود حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روزانه حدود ۴۵۰۰ تن پسماند در شهر اصفهان تولید می‌شود که شامل ۳۵۰۰ تن نخاله ساختمانی، ۱۵ تن پسماند بیمارستانی، ۷۵ تن پسماند خشک و ۹۰۰ تن پسماند تر است.

وی افزود: در کنار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان که نقش محوری در مدیریت پسماند شهر ایفا می‌کند، تلاش‌های بسیار زیادی در این دوره مدیریت شهری در حوزه مدیریت پسماند انجام شده و سعی کردیم از دانش فنی و عملیاتی بخش خصوصی به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پسماند شهری استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با تشریح ابعاد پروژه مشارکتی احداث تصفیه‌خانه شیرابه تصریح کرد: واحد تصفیه شیرابه در فضایی به مساحت صرفاً ۱۰۰ متر مربع و برای اولین بار در کشور با این روش دانش‌بنیان در اصفهان احداث شده و پروژه بسیار ارزشمندی است که با مشارکت شرکت دانش‌بنیان پویا ژن آزما انجام شده است.

حیدری این پروژه را یک پروژه فاخر و ارزشمند در حوزه حفظ و نگهداری از محیط زیست دانست و اضافه کرد: تحت یک روش بیوشیمیایی و بی و فیلتر و ازن‌زنی معیارهای اندازه‌گیری B.O.D و C.O.D از ۱۵۰۰۰۰ واحد به ۲۰۰ تبدیل می‌شوند؛ یعنی شیرابه بسیار سمی و خطرناک که غیرقابل کنترل است و مناسب هیچ عملیات فنی نیست با این روش دانش بنیان تبدیل به پساب تصفیه شده می‌شود که قابل استفاده در فضای سبز و حتی کارخانه پسماند روی توده زباله است.

وی با اشاره به پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی گفت: احداث پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و تبدیل به مصالح ساختمانی نیز طرح مشارکتی دیگر شهرداری است که با مشارکت بخش خصوصی دانش‌بنیان انجام شده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تاکید کرد: این کارخانه به‌صورت مشارکتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده که آورده شهرداری، زمین، تأمین زیرساخت برق و شیرابه جهت استفاده در کارخانه است و کل سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیاردتومانی این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

وی با تشریح ابعاد این پروژه مشارکتی اضافه کرد: منافع شهرداری و شهر اصفهان در بخش‌های مختلف این پروژه لحاظ و مقرر شده است تا سال ششم اجرای این طرح، اجاره زمین به شهرداری پرداخت شود؛ از سال هفتم تا دوازدهم ۳ درصد از فروش و از سال سیزدهم تا پایان سال بیستم، ۷ درصد از فروش به شهرداری پرداخت شود.

حیدری این پروژه را بسیار ارزشمند در حوزه زیست محیطی شهرداری اصفهان دانست و افزود: انبوه آوارهای ساختمانی در این پروژه که در مسیر گردنه زینل تلنبار شده از طریق ۲ خط ۹۰۰ تنی، با ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز، به مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه و مواد اولیه جهت تولید فراورده‌های بتی و ساختمانی تبدیل می‌شود

وی به تشریح سایر برنامه‌های سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان پرداخت و اضافه کرد: فراخوان احداث کارخانه زباله‌سوز با ارزش حدود ۵ همت منتشر شده است و در مراحل بررسی و جمع‌بندی هستیم و دو پروژه کارخانه ریجکت‌سوز و هاضم بی‌هوازی نیز با مشارکت بخش‌خصوصی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منظور مشارکت در پروژه‌های مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: مولدسازی و ارزش‌آفرینی اقتصادی دارایی‌های شهرداری، افزایش بهره‌وری از طریق مشارکت بخش خصوصی و بهبود عملکرد تشکیلات اداری و اجرایی به منظور ارائه خدمات بهتر در جهت افزایش رضایت ذی‌نفعان از اهداف راهبری این سازمان است.

کد خبر 751978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.