تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی

 متخصص عفونی با بیان اینکه تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی تأثیرگذار است، گفت: مصرف آب غیربهداشتی می‌تواند باعث افزایش انگل‌های روده‌ای شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن صالحی امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آنها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: پرتوها و عوامل شیمیایی دارای اثراتی بر ژنتیک افراد هستند و می‌توانند منجر به بروز سرطان شوند.

وی با بیان اینکه بعضی از عوامل و بیماری‌های عفونی مانند بیماری مالاریا و سالک در شرایطی خاص، افزایش پیدا می‌کند و تخریب اکوسیستم، تجارت، حمل و نقل و مهاجرت نیز می‌تواند اثراتی مثبت و منفی داشته باشند، افزود: علاوه بر انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و جو زمین نیز در معرض آسیب قرار دارد.

متخصص عفونی تصریح کرد: افزایش حفره ازن در جو زمین می‌تواند اثرات زیست محیطی به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به بارش باران‌های اسیدی که بر بیماری‌های تنفسی تأثیرگذار هستند و آسیب‌های کلیه و کبد اشاره کرد.

صالحی با اشاره به اینکه عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی و دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت گوش میانی بیشتر مشاهده می‌شود، ادامه داد: تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی تأثیرگذار است و مهاجرت مردم از شهرهای آلوده می‌تواند تبعات منفی از جمله افزایش بیماری‌های اندمیک را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند وبا، تیفوئید، شیگلوز، آمبیاز و بعضی از بیماری‌های انگلی روده و بیماری انگلی خونی، شپش و گال در این مهاجرت‌ها بیشتر دیده می‌شود، گفت: افزایش دما می‌تواند افزایش تکثیر پشه آنوفل و مالاریا را در پی داشته باشد و تکثیر بعضی از جوندگان و پشه خاکی که سالک را بیشتر می‌کند، افزایش می‌دهد.

متخصص عفونی اضافه کرد: مصرف آب غیربهداشتی می‌تواند باعث افزایش انگل‌های روده‌ای شود و آلودگی هوا نیز افزایش تعداد arbovirus را در پی خواهد داشت که بعضی از این ویروس‌ها تب دانگی و بیماری زیکا را ایجاد می‌کند.

صالحی با بیان اینکه بیماری اسپیروکتی می‌تواند در اثر آلودگی هوا تشدید شود که این بیماری تظاهرات پوستی ، مفصلی ، قلبی و CNS دارد، افزود: با توجه به تعدد صدمات آلودگی هوا در بیماری‌های عفونی، توصیه‌های مرتبط باید مد نظر قرار گیرد و استفاده از اجاق گاز برقی و استفاده از گاز برای سوخت ماشین از جمله راهکارهای کاهش الودگی هوا و تأثیرات آن به شمار می‌رود.

کد خبر 751506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.