به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرصت سهماهه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک رو به پایان است، اما با وجود استقبال دهکهای اول تا هفتم از این طرح، هنوز تکلیف ادامه یا تغییر شیوه اجرای فجرانه مشخص نیست؛ طرحی که از هفدهم بهمن سال گذشته آغاز و قرار شد در یک زمانبندی سه ماهه تا اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه پیدا کند.
سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره احتمال ادامه یا تغییر طرح فجرانه میگوید: برای ادامه پرداخت جایزه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ الکترونیکی (طرح فجرانه) موضوع در حال پیگیری و بررسی است که بهزودی نتیجه اعلام میشود.
شباهت کالابرگ و یارانه نقدی در این است که هر دو کمکهزینههای معیشتی از سوی دولت است؛ اما نخستین تفاوت آن است که یارانه را میتوان بهصورت نقدی دریافت کرد، اما اعتبار کالابرگ اینگونه نیست، همچنین محدودیتی در استفاده از مبلغ یارانه وجود ندارد؛ اعتبار کالابرگ الکترونیکی تنها به ۱۱ کالای اساسی در سبد معیشتی افراد تعلق میگیرد.
دومین تفاوت این دو کمکهزینه، دهکبندی آنهاست، کالابرگ تنها متعلق به دهکهای اول تا هفتم است که شامل قشر ضعیف تا متوسط و کمدرآمد جامعه میشود، اما یارانه متعلق به ۹ دهک است که همه آنها ماهانه مبلغ مشخصی را بهعنوان کمکهزینه معیشتی دریافت میکنند.
مبلغ کالابرگ الکترونیکی برای دهکهای اول تا سوم ۶۲۰ هزار تومان و برای دهکهای چهارم تا هفتم ۵۲۰ هزار تومان است، به عبارت دیگر مبلغ کالابرگ الکترونیکی برابر با مبلغ یارانه برای هر شخص بهعلاوه ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان اعتبار تشویقی استفاده از کالابرگ الکترونیکی است که مابهالتفاوت قیمت اقلام با ارزش روز آنها بهشمار میآید.
قیمت سال ۱۴۰۳ برای ۱۱ کالای اساسی مدنظر دولت ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده بود که خانوارهای دهکهای اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید آنها، فقط باید ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابهالتفاوت آن به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان، از محل اعتبار دولت تأمین میشود.
اقلام کالابرگ الکترونیکی نیز شامل ۳ کیلوگرم شیر، ۴۰۰ گرم پنیر، یک کیلوگرم تخممرغ، ۲ کیلوگرم مرغ، ۸۰۰ گرم روغن مایع، ۷۰۰ گرم ماکارونی، ۲ کیلوگرم برنج، ۲.۵ کیلوگرم ماست، ۵۰۰ گرم قند و شکر، ۱.۵ کیلوگرم حبوبات و یک کیلوگرم گوشت بوده که برند آن تعیین نشده است؛ بنابراین، دست خانوارها برای انتخاب برند کالاهای اساسی باز است.
اما با نزدیک شدن به پایان مرحله نخست طرح فجرانه، زمزمههایی درباره بازنگری در روشهای اجرا و کاهش اشکالات آن شنیده میشود، بعضی منابع نیز از احتمال تغییر مبالغ و یارانه تشویقی خبر میدهند زیرا این طرح متناسب با تورم اجرا میشود و لازم است نسبت به تورم یارانه تشویقی نیز افزایش پیدا کند.
روزهای پایان مرحله نخست یارانه تشویقی
مهدی کریمی، مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا درباره این طرح اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از اسفند سال ۱۴۰۱ آغاز شد و شیوههای مختلفی را با توجه به تکالیف مقرر قانونی طراحی کردند، ابتدا در خرداد سال گذشته بسته تشویقی ۸۰ هزار تومانی و سپس از تیر تا شهریور سال گذشته، بسته تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در دستور کار قرار گرفت و سرانجام از هفدهم بهمن طرح فجرانه اجرا شد که تاکنون ادامه دارد.
وی خانوادههای دهک یک تا هفت را زیر پوشش کالابرگ الکترونیک دانست و افزود: اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی یارانه تشویقی برای خرید ۱۱ قلم کالا که شامل لبنیات، گوشت، مرغ، حبوبات، روغن، ماکارونی و برنج پیشبینی شده که جدا از یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی است، مرحله نخست از بهمن آغاز شد و از اسفند تا هفدهم فروردین و سرانجام تا هفدهم اردیبهشت نیز تمدید شد که آخرین مرحله طرح کالابرگ الکترونیک به نام فجرانه بهشمار میآید.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اعلام دهکبندی خانوارها از طریق سامانه حمایت خاطرنشان کرد: از طریق شمارهگیری کد دستوری یا نصب برنامه کاربردی شما نیز امکان استعلام یارانه و مشاهده اعتبار آن وجود داشته است از سوی دیگر فروشگاههای طرف قرارداد طرح میز از طریق نصب پوستر یا اعلام در اپلیکیشن شما قابل مشاهده هستند.
مشارکت ۷۵۰۰ فروشگاه طرف قرارداد در استان اصفهان
کریمی از مشارکت بیش از ۵۰۰ فروشگاه زنجیرهای استان اصفهان و بیش از ۷ هزار فروشگاه خرد در طرح کالابرگ خبر داد و گفت: در مجموع بیش از ۷۵۰۰ فروشگاه کالاهای مشمول یارانه تشویقی را به مصرفکنندگان عرضه میکنند، همچنین شماره چهاررقمی ۰۲۱۶۳۶۹ برای پاسخگویی به پرسشهای افراد درباره این طرح در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به استقبال بیش از یک میلیون خانوار در استان اصفهان از این طرح گفت: آمار نشان میدهد که بیش از ۷۰ درصد خانوادههای اصفهانی اقلام کالابرگ الکترونیک را خریداری کردند و بیش از ۱.۲ همت نیز از این قالب اعتبار پیشبینی شده دولت در استان هزینه شد که سه برابر این رقم را نیز مردم هزینه کردند.
به گفته مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان سبد خرید کالابرگ ۷۴۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است که ۵۲۳ هزار تومان آن نقدی پرداخت میشود و ۲۲۰ هزار تومان نیز اعتبار کالابرگ دولت است.
کریمی ستاد کالابرگ الکترونیک استان اصفهان و شهرستانهای آنرا متولی رسیدگی به این طرح دانست و تاکید کرد: رؤسای ستاد در شهرستانها، فرمانداران هستند و دبیر ادارات تعاون کار و اعضا نیز از اداره صنعت، جهاد کشاورزی، ارشاد، تعاون روستایی، تعزیرات حکومتی تشکیل میشود که در زمینه نظارت بر اجرای طرح نیز فعالیت میکنند.
تخلف کمتر از ۵ درصد فروشگاهها
وی شماره تلفن ۱۲۳ اداره کل صمت را آماده دریافت و رسیدگی به شکایات اعلام کرد و گفت: اداره کل تعزیرات حکومتی نیز در این موضوع فعال است و با تشکیل گروههایی در شهرستانها بر مراکز توزیع نظارت میکند، همچنین در صورت دریافت گزارشهای مردمی موضوع پیگیری خواهد شد.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان مرحله نخست برخورد با متخلفان را شامل تذکر شفاهی اعلام کرد و افزود: با توجه به ناآگاهی برخی فروشندگان، در صورت گزارش تخلف این تذکر در دستور کار قرار میگیرد، اما تکرار تخلف موجب قطع ارتباط و خروج از سیستم توزیع کالابرگ همراه بوده است.
کریمی آمار تخلفات فروشگاههای طرف قرارداد طرح فجرانه در استان اصفهان را از میانگین کشور پایینتر برشمرد و گفت: آمار تخلف به کمتر از ۵ درصد فروشگاههای مشمول در استان میرسد که با توجه به جدید بودن و ناآشنایی توزیعکنندگان با این طرح در ابتدا تذکر در دستور کار قرار گرفت، اما متناسب با نوع تخلف برخوردهای دیگری مانند تذکر کتبی و پلمب فروشگاه نیز انجام شد.
وی درباره موارد تخلف یادآور شد: این موارد بر اساس ماده ۱۵ قانون تعزیرات حکومتی بررسی میشود که ممکن است فروشگاهی از عرضه کالای مشمول خودداری کند یا محدودیت برند خاصی از کالاها، دستکاری در وزن و کمفروشی یا گرانفروشی را به مصرفکنندگان تحمیل کرده باشد که این موارد متناسب با نوع تخلف از سوی بازرسان اداره صمت، بازرگانی و تعزیرات مورد پیگرد قرار میگیرد.
گزارشی از باب کمبود نداشتیم
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره گلایه برخی خانوادههای زیر پوشش طرح از محدودیت توزیع اقلام پرمصرفی مانند گوشت قرمز و سفید ادامه داد: مصرفکنندگان در صورت مشاهده هر گونه تخلف موضوع را به سامانه اعلام کنند، اما با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار این فروشگاهها را در اولویت تأمین اقلام گذاشته است تا استقبال مردم پوشش داده شود، در صورت تأمین هرگونه اقلام مصرفی، فروشگاههای توزیع کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار دارند، بنابراین گزارشی در خصوص کمبود نداشتیم زیرا زمان اجرای این طرح یک ماهه است و در طول این مدت امکان تأمین اقلام مورد نیاز مصرفکنندگان وجود دارد.
کریمی اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ هزار فروشگاه زنجیرهای طرف قرارداد یارانه تشویقی هستند و مشمولان میتوانند اقلام مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه کنند، با توجه به فراوانی مراکز توزیع، گزارشی از کمبود مواد غذایی نداشتیم و در صورت گزارش موارد احتمالی نیز مشکل کشوری بوده است که تنها مربوط به اصفهان نمیشود.
وی کالابرگ الکترونیک را یکی از طرحهای بسیار بزرگ و بیسابقه توصیف کرد و گفت: این طرح برای نخستین بار با این ابعاد و شیوه توزیع در سطح کشور اتفاق افتاده است و استان اصفهان با توجه به تعداد فروشگاههای تجهیز شده برای اجرای طرح، میزان مشارکت مردم و پایین بودن میزان تخلفات از میانگین کشوری، جزو استانهای پیشروی کشور به شمار میآید.
مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان درباره آینده این طرح نیز تصریح کرد: اجرای کالابرگ یک قانون است اما شیوه اجرا ممکن است متفاوت باشد، سال گذشته این طرح به دو شیوه اجرا شد، اما با عنوان فجرانه ادامه یافت و از هجدهم اردیبهشت به بعد نیز باید منتظر تصمیمات هیئت دولت و ابلاغ آن به وزارتخانهها باشیم.
به گزارش ایمنا، دولت در این طرح جامع تلاش کرد تا از طریق یارانهها سبد غذایی مورد نیاز مردم را تا اندازه قابل قبولی تأمین کند، از اینرو با اختصاص این طرح به دهکهای مختلف جامعه شیوه جدیدی را در تأمین نیازهای غذایی مردم ابداع کرد، همچنین آمار و گزارشهای منتشر شده نشان میدهد این طرح نمره قابل قبولی را از مردم به دست آورده است، روندی که زمزمههای ادامه این طرح را قوت میبخشد، اما هنوز دولتمردان درباره این موضوع شفاف و صریح اظهار نظر نکردهاند.
نظر شما