انسداد بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در قزوین

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان قزوین گفت: طی یک‌ سال اخیر، ۱۰۱۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین پر و مسدود شده است.

منصور ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با اشاره به عملکرد اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، اظهار کرد: در ۱۲ ماه سال گذشته، ۱۰۱۶ حلقه چاه در استان قزوین پر و مسدود شده که منجر به صرفه‌جویی ۱۳.۴ میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی استان قزوین شده است.

وی از رهاسازی آب سد نهب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌های دو شهرستان بویین‌زهرا و تاکستان خبر داد و افزود: در همین راستا ۱۲ میلیون متر مکعب آب با دبی کل ۵.۵ متر مکعب در ثانیه به مدت ۲۲ روز در مسیر کانال اصلی شبکه آبیاری و بستر رودخانه خررود رهاسازی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه تقسیم آب سد نهب برای اراضی پایین دست بر اساس تقسیم نامه موجود و حقابه‌های قدیمی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سد نهب با هدف آبیاری حدود ۳۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، تغذیه مصنوعی آبخوان و کنترل سیلاب‌های فصلی خررود احداث شده است.

ستوده از تکمیل ساخت بدنه سد نهب خبر داد و اضافه کرد: میزان پیشرفت احداث شبکه آب‌رسانی این سد به ۶۵ درصد رسیده است و اگر بودجه و اعتبارات به‌موقع تزریق شود، این شبکه نیز تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: کاهش میزان بارندگی‌ها و بروز پدیده خشکسالی طی چند سال اخیر، همچنین افزایش میزان برداشت در بالادست رودخانه‌ها سبب محدودیت منابع آبی شده و به همین خاطر سازگاری با کم‌آبی در کنار مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 744742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.