تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربین‌های بادی خیابانی

توربین‌های بادی خیابانی با هدف تولید انرژی تجدیدپذیر و افزودن جذابیت‌های بصری به خیابان‌ها و ساختمان‌های شهری به‌نحوی طراحی شده‌اند که به‌جای پره‌ها و پروانه‌های قدیمی، تیغه‌های عمودی دو متری از جنس پلاستیک تزریقی با شکل مارپیچ مجسمه‌ای داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، به‌تازگی در آمریکا، توربین‌های منحصربه‌فردی به نام آیریوا (Airiva) طراحی شده است که برای تعبیه در خیابان‌ها و ساختمان‌های شهر مناسب‌سازی شده است.

توربین‌های آیریوا با هدف ایجاد جذابیت بصری لازم برای تناسب با محیط‌های شهری طراحی شده است، چراکه نوع طراحی نقش معناداری را در ادغام آن در معماری و زیرساخت‌های مناظر شهری و حومه‌ای ایفا می‌کند و به این ترتیب ورود و پذیرش انرژی پاک را به محل‌های زندگی و کار نزدیک‌تر می‌کند.

علاوه بر این، طرفداران زیرساخت‌های انرژی توزیع‌شده استدلال می‌کنند که وقتی انرژی به‌صورت محلی استفاده می‌شود، اتلاف کمتری وجود دارد و سیستم‌ها به کاربران خود در برابر قطعی شبکه انعطاف‌پذیری می‌دهند.

تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربین‌های بادی خیابانی

توربین بادی مدولار

توربین‌های بادی آیریوا یک سیستم انرژی بادی مدولار است. این سیستم انرژی، در حال حاضر تنها به‌عنوان یک نمونه اولیه، دارای تیغه‌های عمودی دو متری از جنس پلاستیک تزریقی با شکل مارپیچ مجسمه‌ای به‌جای پروانه‌ای است که به‌طور معمول در توربین‌های بزرگ مزارع بادی دیده می‌شود. هدف شرکت سازنده استفاده از ۸۰ درصد مواد بازیافتی پس از شروع تولید است.

تیغه‌ها حین چرخش، حرکت مهندسی‌شده‌ای ایجاد می‌کنند و همین امر به سیستم‌ها کمک می‌کند تا به‌عنوان ساختاری مطلوب برای ساختمان‌ها، دانشگاه‌ها یا کنار جاده‌ها دیده شوند.

آیریوا تولیدکننده نوعی انرژی پراکنده است و به شیوه‌ای از تولید انرژی اشاره دارد که روی پشت‌بام‌ها، باغ‌ها یا سایر مکان‌های کوچک برای استفاده توسط مالکان یا ساکنان مناطق حاشیه‌ای اطراف اتفاق می‌افتد. این سیستم برای استفاده در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری و کنار جاده‌ها در نظر گرفته شده است.

سازگاری آیریوا با بسیاری از سناریوهای شهری مستلزم محصور شدن این سیستم ماژولار و مقیاس‌پذیر با چهار تیغه خود در دیواره‌های مربعی است که می‌توانند به یکدیگر متصل شوند تا واحدی با طول بی‌پایان بسازند.

تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربین‌های بادی خیابانی

سیستم انرژی بادی آیریوا با سایر سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر تکمیل می‌شود و هم‌زمان با آن‌ها برنامه‌های کاربردی برای انرژی باد توزیع‌شده را گسترش می‌دهد. نسخه فعلی آیریوا حاصل دو سال مهندسی، توسعه و آزمایش است که نتیجه آن تغییر کلیدی در شکل و اندازه تیغه‌ها بود. شکل مارپیچ آن‌ها نیز پس از ارزیابی ۱۶ تیغه مفهومی و آزمایش سه نسخه در تأسیسات تونل بادی، به‌عنوان تیغه‌هایی با عملکرد بالا ظاهر شد.

قابل‌توجه این است که توربین‌های آیریوا به‌اندازه نمونه‌های صنعتی مشابه بزرگ طراحی نشده‌اند و بر اساس آزمایش‌های اولیه، تخمین زده می‌شود که هر بخش دیواری شامل چهار توربین می‌تواند ۱۱۰۰ کیلووات ساعت در تولید انرژی سالانه (AEP) برق تولید کند؛ به این ترتیب برای برآورده کردن کل انرژی مورد نیاز برای یک خانه متوسط، سیستمی با ۱۰ بخش یا ۴۰ توربین مورد نیاز است.

با این حال، آیریوا برای جایگزینی با سایر منابع انرژی مانند برق شبکه‌ای طراحی شده است و انتظار می‌رود سیستم‌های آن به‌طور قابل‌توجهی به تأمین انرژی مورد نیاز ساختمان‌های شهری کمک کنند. سازندگان همچنین بازار تجاری را هدف قرار داده‌اند و ساختمان‌ها و پردیس‌های تجاری، تأسیسات شهری و عمومی، فرودگاه‌ها، شبکه‌های زیرساختی جاده‌ای و ریلی، بندرها و مناطق ساحلی را به‌عنوان مکان‌های بالقوه مناسب برای واحدهای خود شناسایی کرده‌اند.

نمونه اولیه واحد آیریوا در مقیاس کامل اواخر سال جاری آزمایش خواهد شد که شامل دو بخش دیواری با چهار توربین در کنار یک مرکز انتهایی برای قرار دادن کنترل‌ها، ارتباطات و مدیریت انرژی خواهد بود.

تولید انرژی تجدیدپذیر و زیباسازی با توربین‌های بادی خیابانی

کد خبر 744305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.