پیش‌بینی جمعیت‌ کشورهای جهان در سال ۲۰۷۵

پیش‌بینی جمعیت نشان می‌دهد که پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۷۵ دچار تغییراتی چشمگیر خواهند شد؛ چین، ایالات‌متحده و اندونزی با کاهش جمعیت مواجه هستند، حال آنکه هند، پاکستان و نیجریه همچنان به رشد جمعیت ادامه می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طبق آخرین برآوردهای بخش جمعیت سازمان ملل متحد، هند با یک‌میلیارد و ۴۲۸ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۳۵۲ نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور جهان در سال ۲۰۲۴ است. پس از آن چین با یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۳۵۲ نفر جمعیت، ایالات‌متحده با ۳۳۹ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۵۶۳ نفر، اندونزی با ۲۷۷ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۱۲۲ نفر، پاکستان با ۲۴۰ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۶۵۸ نفر و نیجریه با ۲۲۳ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۶۳۲ نفر قرار دارند.

جهان در پایان قرن بیست‌ویکم شاهد بیشترین استقرار و در نهایت کاهش جمعیت از زمان انقلاب صنعتی خواهد بود. کاهش نرخ تولد بر پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان بدون اثر نیست. بر اساس یک «سناریوی متوسط باروری» که فرض می‌کند کشورها تا سال‌های ۲۰۴۵ تا ۲۰۵۰ با نرخ زادوولد ۱.۸۵ فرزند به ازای هر زن همگرا خواهند شد، پیش‌بینی می‌شود که چین، ایالات‌متحده و اندونزی تا پایان قرن شاهد کاهش جمعیت باشد، اما هند، پاکستان و نیجریه همچنان به رشد جمعیت ادامه دهد.

پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۷۵

کاهش جمعیت پیش‌بینی شده در چین

رشد جمعیت چین به‌طور رسمی به پایان رسیده و این کشور دو سال متوالی کاهش نرخ جمعیت را داشته است، این کاهش برابر با ۸۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ و ۲.۱ میلیون در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل آن است. جمعیت چین در سال ۲۰۵۰ برابر با یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود که تقریباً مشابه سال ۲۰۰۷ است. در سال ۲۰۷۵ نیز پیش‌بینی می‌شود که جمعیت این کشور به یک میلیارد و ۳۵ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

سازمان ملل معتقد است این روند نزولی جمعیتی با ورود به نیمه دوم قرن شتاب بیشتری خواهد گرفت. معنای این کاهش جمعیت برای اقتصاد چین، نیروی کار کوچک‌تر همراه با جمعیت سالخورده، افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و کاهش رشد اقتصادی است. برای آمریکا و اندونزی نیز پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰۷۵ به ترتیب به ۳۸۹و ۳۱۶ میلیون جمعیت برسند.

پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۷۵

تداوم رونق جمعیت هند

سازمان ملل بر این باور است که جمعیت هند در اواسط دهه ۲۰۶۰ به اوج خود خواهد رسید و از مرز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر عبور خواهد کرد. جمعیت هند به‌سرعت همسایه‌اش پیر نخواهد شد و افراد بالای ۶۵ سال تا سال ۲۰۶۰ کمتر از یک‌پنجم جمعیت را تشکیل خواهند داد. سهم آن‌ها از کل جمعیت هند تا سال ۲۱۰۰ به ۳۰ درصد نیز نخواهد رسید. جمعیت هند تا سال ۲۰۷۵، یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون نفر تخمین زده شده است. این رقم برای پاکستان و نیجریه به ترتیب ۴۵۲ و ۴۹۱ میلیون گزارش شده است. البته تحقق این پیش‌بینی‌ها به سرعت کاهش نرخ زادوولد و توسعه کشورها بستگی دارد.

پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۷۵

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 743989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.