محفل؛ حلقه مفقوده‌ای در میان برنامه‌های تلویزیون/ جای برنامه‌ قرآنی فقط در شبکه قرآن نیست!

قرآن نوری در ظلمات شب‌های تار غفلت انسان است، انسانی که می‌داند مقصد خداست، اما برای رسیدن به آن باید مسیر درستی را طی کند، مسیری که راهنمایان آن پیامبران و قرآن، نقشه راه آن است و ماه رمضان فرصتی ویژه‌ بود تا هرچه بیشتر متن زندگی را با قرآن گره بزنیم و برنامه «محفل» فرصتی متفاوت در این باره رقم زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برنامه‌های قرآنی، حلقه مفقوده‌ای بین برنامه‌های شبکه‌های تلویزیون بود، طوری که هر کس می‌خواست مخاطب آن شود تنها می‌توانست به شبکه قرآن مراجعه کند و از حق نگذریم، این شبکه خیلی وقت بود که تنها مخاطبان خاص خودش را داشت؛ در روزگاری که رنگ و بوی این کتاب رحمت در خانه‌ها کم‌تر شده، فصل سوم برنامه قرآنی محفل با رویکردی متفاوت و از شبکه پرمخاطب صدا و سیما آمد و در ماه مبارک رمضان، همان ماه قرآن و بخشش، پخش شد.

محفل، برنامه‌ای با محتوای استعدادیابی با رقابت دوستانه و قرآنی که با شادی و صمیمیت در شأن فرهنگ ایرانی اسلامی همراه شده و با همکاری کسانی که سال‌هاست با این کتاب الهی اخت گرفته‌اند توانست محتوای کامل و دل‌نشینی به مخاطب خود ارائه کند؛ برنامه‌ای که جای آن در صدا و سیما خالی بود و برنامه که با حضور ۵ میزبان بین‌المللی و ۱۵۰ میهمان از سراسر جهان در ماه مبارک رمضان روی آنتن تلویزیون رفت.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان که یکی از داوران این برنامه بود، در گفت‌وگویی درباره این برنامه عنوان کرده بود: محفل تجربه عجیبی بود چرا که همیشه این القا وجود داشت که باید پیام‌های قرآنی را به‌صورت غیرمستقیم منتقل کرد و در این راستا محفل خط بطلانی بر این اندیشه بود و ثابت کرد می‌توان قرآن را به‌صورت مستقیم اما جذاب ارائه کرد، چرا که در این برنامه کاری جز با محوریت قرآن انجام نمی‌دادیم.

داورها شکل خودشان بودند

سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه محفل نیز به «وطن امروز» گفته بود: این برنامه برای تمام گروه‌هایی ساخته شده است که با تنوع فکری در جامعه حضور دارند و همه می‌توانند مخاطب شبکه ۳ سیما به‌عنوان شبکه‌ای برای عموم مردم باشند، همچنین سازندگان تلاش کردند دکور برنامه رنگ و بویی از جهان اسلام داشته باشد و در فصل دوم تلاش کردیم حضور بین‌المللی میهمانان افزایش پیدا کند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های فرمی و ساختاری ما همین فضای خودمانی بود؛ در جلساتی که با داوران داشتیم گفتم تعارف را کنار بگذارید، با هم صمیمی باشید، شوخی کنید، حرف‌های کلیشه‌ای و تشریفاتی را کنار بگذارید، حرف‌های ساده و خودمانی بزنید و حتی در نوع پوشش هم شکل خودتان باشید. تأکید کردم نمی‌خواهم روی آنتن، یک عده داور عصا قورت‌داده داشته باشیم. در جلسات توجیهی تلاش کردیم به این فضای خودمانی و صمیمی برسیم که نتیجه کار هم نشان می‌دهد موفق شدیم. پیش از این هرچه محفل قرآنی در تلویزیون دیدیم، قاریانی با کت و شلوار بودند. این برای مخاطب جذابیت ندارد، فضا باید به سمت عمومی‌تر برود، برای همین آقا حامد با لباس‌های شاد و رنگی می‌آید و از آقای حسنین هم خواستیم لباس عربی بپوشند؛ این از سیاست‌های ساختاری برنامه بود.

محفل، حلقه مفقوده‌ای در میان برنامه‌های تلویزیون/ جای برنامه‌ قرآنی فقط در شبکه قرآن نیست!

محفل؛ حلقه مفقوده‌ای در میان برنامه‌های صدا و سیما

سیدمحسن موسوی بلده، قاری بین‌المللی و مدرس قرآن کریم که خود نیز از میهمانان برنامه محفل بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: برنامه محفل، بهترین نقش را طی سال‌های اخیر در بین برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغی قرآنی داشته و یک حلقه مفقوده در سال‌هایی بوده است که جای چنین برنامه‌های قرآنی خالی بود.

وی با بیان اینکه یک رویکرد بسیار خوب این برنامه، بحث شاد و راحت بودن برنامه است، ادامه می‌دهد: این برنامه، سنگین و خشک نیست، بلکه بر اساس شوخی‌های مناسب و خنده پایه‌گذاری شده، در واقع کل ماه رمضان عید است، بنابراین باید در آن شاد بود، اتفاقاً در تمام کشورهای عربی، ماه رمضان عید حساب می‌شود و به عید فطر ختم می‌شود، بنابراین در چنین ماهی برنامه‌ها باید به همین ترتیب باشد.

قاری و مدرس قرآن کریم می‌افزاید: نکته بسیار مهم محفل، این است که از سیمای قرآن به شبکه سه آمد و این گام بلندی بود که صدا و سیما برداشت تا مخاطبان بیشتری پیدا کند.

موسوی بلده اذعان می‌کند: قبل‌تر گفته می‌شد هرکس می‌خواهد برنامه‌های قرآنی را ببیند، در شبکه قرآن این کار را انجام دهد و در برنامه‌های شبکه‌های دیگر تقریباً خبری از این نوع برنامه‌ها نبود و این گام شبکه سه، بسیار مبارک بود و نتایج آن را می‌بینیم؛ بعد از کرونا، مقداری رویکرد مردم از جمله نسل جوان و نوجوان به بحث قرآن و جلسات آن کم‌رنگ شده بود و محفل مجدداً باعث برگشت مردم و مراجعه آن‌ها در سطح بالایی به جلسات قرآن شد.

قرآن کتابی برای همه مردم

وی می‌گوید: قرآن مرتبط به طبقه خاصی نیست و آنچه می‌تواند در بحث فعالیت‌های قرآنی و رویکرد مردم به قرآن را پا برجا کند و به عمق جامعه نفوذ دهد، این است که خانواده‌ها به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماع، با چنین موضوعاتی سر و کار پیدا کنند.

قاری و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه در بحث قومیتی، کسانی که صلاح این ملت و مملکت را نمی‌خواهند در بوق اختلاف قومیت‌ها می‌دمند و با انواع برنامه‌ها، سعی می‌کنند بین اقوام، افتراق ایجاد کنند، ادامه می‌دهد: هر برنامه‌ای که قومیت‌های مختلف ایرانی را حول یک محور جمع کند مبارک است، مخصوصاً اگر حول قرآن که محور وحدت اقوام شیعه و سنی ایرانی است، باشد.

موسوی بلده ادامه می‌دهد: الحمدلله این یخ شکسته شد و برنامه‌سازان در حال شروع این مسیر هستند؛ این برنامه می‌تواند الگو باشد و امیدواریم که ادامه ساخت چنین برنامه‌هایی پیدا کند؛ شبکه‌های تلویزیونی دیگر، مخاطب دارند و بهتر است از شبکه سه الگو بگیرند و این‌طور نباشد که برنامه‌ها به شبکه قرآن سیما برود، بلکه هر شبکه یک بخش قرآنی برای خودش داشته باشد و به این ترتیب می‌توان گفت قرآن را در سطح کل جامعه و نه صرفاً یک برنامه آورده‌ایم.

وی بیان می‌کند: درباره ورزش، یک شبکه مستقل و بیست‌چهارساعته داریم و در کنار آن در شبکه‌های پرمخاطب دیگر هم هر روز برنامه‌ها و اخبار ورزشی پخش می‌کنند و نمی‌توان گفت حالا که یک شبکه مستقل وجود دارد همه برنامه‌ها را از آنجا ببینید، همان‌طور که در برابر ورزش می‌توانیم این کار را انجام دهیم، درباره قرآن هم می‌توانیم که دیگر گفته نشود هرکس می‌خواهد قرآن ببیند یا بشنود، به شبکه یا رادیو قرآن مراجعه کنه که الحمدلله شروع شده است.

محفل، حلقه مفقوده‌ای در میان برنامه‌های تلویزیون/ جای برنامه‌ قرآنی فقط در شبکه قرآن نیست!

محفل در معرفی قله‌ها موفق بوده است

در ادامه میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: محفل برنامه‌ای بود که تلاش داشت قرآن را به زندگی مردم بیاورد و مردم را با قرآن آشتی دهد و در این راستا یکی از اقداماتی که انجام داد، معرفی نخبه‌ها بود.

وی با اشاره به اثرگذاری برنامه محفل بر دانش‌آموزان ادامه می‌دهد: معرفی نخبگان و ارائه قله‌ها در فعالیت‌های قرآنی می‌تواند در دعوت کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی اثرگذار باشد که محفل در این راستا برنامه‌ای موفق بوده است‌.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کند: در خطبه‌های عید فطر شاهد بودیم که رهبر انقلاب از برنامه‌های قرآنی کشور ابراز رضایت داشتند که شاید یکی از دلایل این امر قله‌سازی و معرفی قله‌ها است که محفل در این برنامه موفق بوده است‌.

محفل، حلقه مفقوده‌ای در میان برنامه‌های تلویزیون/ جای برنامه‌ قرآنی فقط در شبکه قرآن نیست!

باقری با اشاره به توجه ویژه‌برنامه محفل به موضوع خانواده می‌گوید: نه فقط برنامه محفل، بلکه هر برنامه‌ای که در جهت جذب خانواده‌ها گام بردارد موفق است، چرا که اگر خانواده را دریابیم با یک تیر چند نشان زدیم.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: توجه به خانواده از نظر رشد کمی و کیفی در برنامه‌ها تأثیرگذار خواهد بود و در این راستا شاهدیم که همه افراد با همه سنی مخاطب محفل بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قرآن کتاب زندگی است و ماه رمضان فرصت ویژه‌ای بود تا هرچه بیشتر متن زندگی را با قرآن گره بزنیم و همین موضوع از مهم‌ترین دلایل ارتباط‌گیری مخاطبان با برنامه محفل بود؛ مسئله اصلی انس با قرآن کریم بود و وصل کردن بیشتر قرآن به متن زندگی عموم مردم، که با توجه به استقبال و واکنش‌های عمومی باید گفت محفل به خوبی به این هدف خود دست یافته است؛ در واقع «محفل» را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام با گستردگی مخاطب فراوان معرفی کرد که این گستردگی را با سوژه‌های متنوع از سراسر جهان اسلام، گروه‌های سنی مختلف و تخصص‌های متعدد به منصه ظهور رساند.

کد خبر 743890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.