زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، زوریخ هوشمندترین شهر جهان، ابتکار وارتا برای ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده، تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد، جمع‌آوری زباله در مادرید با هوش مصنوعی، اسلو پایتخت سبز اروپا، آلمان میزبان نخستین چراغ راهنمایی هوشمند، عزم پایتخت لیتوانی در برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان

زوریخ جایگاه برتر شاخص شهر هوشمند مؤسسه بین‌المللی توسعه مدیریت (IMD) را برای پنجمین سال متوالی از آن خود کرد. دو شهر دیگر سوئیس شامل ژنو و لوزان نیز در رتبه‌های پنجم و هفتم این لیست قرار گرفتند.

شهرهای پایتختی اسلو (نروژ) و کانبرا (استرالیا) نیز به‌ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم لیست را به خود اختصاص دادند. در حالت کلی ۲۰ جایگاه برتر این لیست در دست شهرهای آسیایی و اروپایی قرار دارند و برای اولین بار از زمان راه‌اندازی این شاخص در سال ۲۰۱۹، هیچ‌یک از شهرهای آمریکای شمالی در میان این ۲۰ شهر قرار نگرفت.

شهر هوشمند در سال‌های اخیر دست‌خوش تغییراتی شده است و از صرفاً متمرکز بر فناوری بودن به‌سمت شهروند-محوری، پایداری و شمولیت رفته است. درک امروزی از شهر هوشمند بر مردم متمرکز است و به‌کمک فناوری آن‌ها را به مدیریت شهری پیوند می‌دهد تا نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

در مطالعه حاضر نیز نقش فناوری در کمک به شهرها برای فراهم آوردن کیفیت زندگی بالاتر و مقابله با چالش‌های شهری مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به‌دست‌آمده اطلاعاتی در مورد باز بودن، نوآوری، فراگیری و پایداری شهرها ارائه داده است.

عناصر اصلی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و نظرسنجی‌های انجام‌گرفته نیز که در ۱۴۲ شهر در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت شامل تردد، فعال بودن، پتانسیل‌ها، دولت، سلامت و ایمنی بود.

زوریخ توانایی تبدیل شدن به یک مرکز جهانی و شهری زیست‌پذیر با سیاست‌های انسان‌محور قوی را نشان داده است. این شهر تقریباً در تمام معیارها شامل زمینه‌های فناوری، بهداشت و ایمنی، فعالیت‌ها، کار، مدرسه و حکمرانی امتیازات بسیار بالاتری از میانگین کسب کرد. امید به زندگی در زوریخ بالا و حمل‌ونقل عمومی آن رضایت‌بخش است. این شهر همچنین سطح بالایی از نظر فرصت‌های شغلی در بخش‌های سنتی مانند مالی و در صحنه نوآوری ارائه می‌دهد که آن را به یک جاذب استعدادهای جهانی تبدیل می‌کند. موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای معتدل زوریخ همچنین آن را به مکانی با زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای نادر و کیفیت زندگی بالا تبدیل کرده است.

ابتکار وارتا برای ترویج کتابخوانی در مناطق دورافتاده

کتابخانه منطقه‌ای بندر ساحلی وارنا در بلغارستان از ایده خود برای ترویج کتاب‌خوانی و افزایش پایداری به‌صورت هم‌زمان رونمایی کرد. کتابخانه یادشده در این راستا با دوچرخه‌های باری کتاب‌های درخواستی را تحویل می‌دهد و نام این جدیدترین خدمات ارائه‌شده خود را بیبلیوبایک گذاشته است.

این رویکرد نوآورانه به‌طور ویژه مادران دارای فرزند و سالمندان ساکن در مناطق دور افتاده را هدف قرار می‌دهد و برای افراد دارای آسیب‌های جسمی نیز مفید واقع می‌شود. هدف آن نیز این است که با در دسترس‌تر کردن کتاب برای خوانندگانی که امکان مراجعه به ساختمان کتابخانه را ندارند، سرانه مطالعه را درون مرزهای خود افزایش دهد. این نهاد خاطرنشان کرده است که مؤسسات سنتی لزوماً از پایداری عقب نمی‌مانند و می‌توانند با طرح‌های ابتکاری ساده هم‌چون طرح حاضر در مسیر پایداری گام بردارند. خدمات ارائه‌شده نیز نمونه‌ای از قرار دادن حمل‌ونقل عمومی پایدار در خدمت نهادهای سنتی است.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

کتابخانه وارنا تأکید کرد که این سرویس بسته به شرایط آب‌وهوایی، به‌صورت فصلی و طی ماه‌های آوریل تا نوامبر در دسترس خواهد بود و علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی برای دریافت کتاب‌های مورد نظر خود باید آن‌ها را به‌صورت دیجیتالی از طریق کاتالوگ الکترونیکی کتابخانه درخواست دهند. سپس کتاب‌ها طبق یک برنامه از پیش تعیین‌شده با دوچرخه باری به سه مکان در سراسر وارنا تحویل داده می‌شوند. این نقاط با توجه به زیرساخت‌های موجود دوچرخه در پایتخت ساحلی بلغارستان انتخاب شده است و هر سه در مکان‌های عمومی روح‌بخشی مانند پارک‌ها قرار دارند که بیشتر مادران صاحب کودکان نوپا و سالمندان در آن تردد دارند.

اقدام فعلی بخشی از تلاش مستمر پایداری کتابخانه وارنا است که در سال ۲۰۰۸ با معرفی کتابخانه دیجیتال آغاز شد. به‌تازگی نیز کتاب‌خوان‌ها می‌توانند تأیید رزرو خود را به جای کاغذ، از طریق ایمیل دریافت کنند. این کتابخانه منطقه‌ای دو سال پیش نیز یک سرویس دسترسی را معرفی کرد که امکان امانت گرفتن کتاب‌ها را در خارج از ساعات کاری با رزرو آنلاین و بازپس‌گیری آن‌ها را در قفسه‌هایی ارائه می‌دهد که به‌صورت ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته در دسترس هستند.

تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

ده‌ها سال از عمر بیشتر خانه‌ها و ساختمان‌های اتحادیه اروپا می‌گذرد، حدود ۸۵ درصد از آن‌ها قبل از سال ۲۰۰۰ ساخته شده‌اند که از این تعداد، حدود ۷۵ درصد عملکرد انرژی ضعیفی دارند. این بناها برای دستیابی به هدف اتحادیه اروپا مبنی بر ایجاد ساختمان‌هایی با آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰، نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

شهر تریسته در شمال شرقی ایتالیا به‌عنوان الگویی برای اروپا در این زمینه در نظر گرفته شده است که پروژه‌هایی برای بازسازی مسکن‌های اجتماعی متعلق به اوایل دهه ۱۹۵۰ و جایگزین کردن آن‌ها با آپارتمان‌های کم‌مصرف، ایجاد فضاهای سبز و بهبود محوطه اطراف هر ساختمان دارد که این تغییرات، جذابیت منطقه را افزایش می‌دهد و فعالیت در فضای باز و تعاملات اجتماعی را تقویت می‌کند.

تریسته بزرگ‌ترین بندر دریایی ایتالیا از نظر حمل‌ونقل است که در قرن نوزدهم مهم‌ترین بندر دریایی امپراتوری اتریش-مجارستان و از دیرباز دارای تنوع قومی و مذهبی بالا بوده است. در حال حاضر تقریباً یک‌دهم جمعیت تریسته در مسکن اجتماعی زندگی می‌کنند. متوسط درآمد سالانه این ساکنان کمتر از ۱۵ هزار یورو است و بسیاری از آن‌ها بالای ۶۵ سال دارند یا والدین مجرد هستند.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

تریسته در حال بازسازی ۱۶ مسکن اجتماعی خالی در هشت بنای چهارطبقه است. ایده‌هایی با هدف اطمینان از دسترسی به مسکن سالم و محیطی دلپذیر برای بهبود محل زندگی ساکنان کم‌درآمد جامعه از ساکنان مناطق اطراف جمع‌آوری شده است تا به ارتقای کل محله کمک کند. این پروژه که در نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و قرار است تا پایان مارس ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد، از ابتکار جدید اروپایی الهام گرفته که هدف آن پایدارتر، سالم‌تر و فراگیرتر زندگی در اروپا است.

تریسته با فقر انرژی مواجه است، تاجایی‌که ساکنان آن مجبور می‌شود مصرف انرژی را تا حدی کاهش دهد که برای سلامتی و رفاه ساکنان مضر باشد. از جمله دلایل موجود برای این امر درآمد کم، هزینه‌های سوخت بالا و ساختمان‌هایی با عایق‌بندی ضعیف عنوان شده است، بنابراین شهر در حال ایجاد مناطق نمونه شهری با ساختمان‌های کارآمد انرژی و شبکه‌های برق هوشمند است.

هدف نهایی ایجاد جوامع انرژی است که در آن ساکنان به‌طور کامل در تصمیم‌گیری در مورد محیطی مشارکت دارند که در آن زندگی می‌کنند، خانه‌ها پایدارتر هستند و مناطق اطراف جذابیت زیبایی‌شناختی بیشتری دارند.

بهبودهای برنامه‌ریزی‌شده شامل پنل‌های خورشیدی روی پشت‌بام، روشنایی کم‌مصرف و درها و پنجره‌های حرارتی می‌شود. در اطراف ساختمان‌ها نیز افزودنی‌های بالقوه شامل باغ‌هایی با مناطقی برای پرورش غذا، پارک‌های اجتماعی و فضاهای تفریحی تعبیه شده است. برای کاهش خطر سیل و بار سیستم‌های زهکشی شهری نیز برنامه‌ریزان مناطق حائل پوشش گیاهی و روسازی‌های ساخته‌شده با مواد نفوذپذیر را در نظر گرفته‌اند.

جمع‌آوری زباله در مادرید با هوش مصنوعی

شرکت نظافت شهرداری مادرید اعلام کرد که استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی را برای شناسایی زباله‌هایی که به نادرست خارج از سطل‌های زباله دفع شده‌اند را آغاز خواهد کرد. هدف این سیستم، تسریع در حذف این گونه زباله‌ها توسط خودروهای خدماتی به منظور اطمینان از بهداشت بهتر خیابان‌ها خواهد بود.

فاز آزمایشی در سه محله جنوب مادرید اجرا خواهد شد و این شهر را به پیشگام اسپانیا در زمینه استفاده از این فناوری نظارتی هوش مصنوعی در زمینه تعمیر و نگهداری شهری تبدیل می‌کند.

این سیستم با داشتن حسگرهای هوشمند متصل به وسایل نقلیه مخصوص نظارت بر بهداشت که در خیابان‌ها در گردش هستند، کار می‌کند. پیش از این، شهروندان باید به صورت دستی گزارش زباله‌های حجیم مانند مبلمان و جعبه‌ها را که خارج از سطل زباله دفع شده بودند، به شهرداری تحویل می‌دادند.

سیستم هوش مصنوعی که مجهز به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی است، آموزش دیده است تا اشیای مختلف بزرگ و کوچک را تشخیص دهد و به‌سرعت نشانی مکان آن‌ها را به مرکز نظارت متمرکز منتقل کند. سپس سیستم محل قرارگیری نزدیک‌ترین وسیله نقلیه دفع زباله را پیدا می‌کند و وظیفه جمع‌آوری عمده زباله‌ها را به آن محول می‌کند.

شهرداری اعلام کرده است که این روند کل فرایند جمع‌آوری زباله را تا ۵۰ درصد سرعت می‌بخشد. پیش از این، دور گشت‌زنی زباله پنج ساعت طول می‌کشید، اما اکنون می‌توان آن‌ها را تنها در دو ساعت تکمیل کرد و بهترین نکته اکنون این است که بازرسان می‌توانند روی کارهای دیگر تمرکز کنند زیرا سیستم هوش مصنوعی اساساً کارهای پیش پا افتاده‌تری را انجام می‌دهد.

با اجرای مؤثر این روش، مدل هوش مصنوعی به تکامل یافتن خود ادامه خواهد داد زیرا طراحی اولیه و ظرفیت تشخیص آن از طریق آموزش بلادرنگ به‌تدریج ارتقا پیدا می‌کند. علاوه بر این، برای رعایت قوانین حفاظت از داده‌ها، برنامه‌ای گنجانده شده است که به‌طور خودکار تصاویر افراد و وسایل نقلیه‌ای را که دوربین‌ها در طول بازرسی ضبط کرده‌اند، تار می‌کند.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

اسلو پایتخت سبز اروپا

اسلو، پایتخت نروژ، به‌واسطه تلاش‌ها و دستاوردهای فوق‌العاده خود در زمینه پایداری، رتبه بالایی در فهرست شهرهای پایدار جهان دارد و در قلب آن چشم‌اندازی برای تبدیل شدن به شهری هوشمند، سبز و فراگیر است که در تمام جنبه‌های ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی خود شکوفا می‌شود.

این شهر در سال ۲۰۱۹ به‌دلیل استانداردهای بالای زیست‌محیطی، توسعه پایدار شهری و ایجاد مشاغل سبز، عنوان پایتخت سبز اروپا را به خود اختصاص داد. ملاحظات اضافی برای دریافت این عنوان شامل حمل‌ونقل عمومی، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، کیفیت هوا، مدیریت زباله و اجرای اقداماتی برای دستیابی به ردپای کربن پایین در سطح شهر است.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

آینده پایدار در اسلو

اسلو قصد دارد یک رهبر جهانی در استفاده از امکانات عمومی به‌عنوان یک ابزار استراتژیک برای دستیابی به پایداری و تحقق اهداف آب‌وهوایی باشد. این استراتژی بر اساس چهار هدف فرعی شامل سبزتر شدن، فراگیرتر شدن از نظر اجتماعی، ترویج برابری و حرکت به سمت شیوه‌های جدیدتر و نوآورانه نوشته شده است که ارزش‌ها و چشم‌انداز شهرداری اسلو را منعکس و آن را به‌عنوان یک شهر هوشمند معرفی می‌کند، همچنین بر ارائه راهکارها و خدماتی به شهروندان و کسب‌وکارها تأکید دارد که مطابق با نیازهای فعلی و آینده کشور و کره زمین است.

آینده بدون کربن با حمل‌ونقل برقی

اسلو دارای ناوگان حمل‌ونقل عمومی انبوه الکتریکی شامل ترامواها، اتوبوس‌ها و کشتی‌های الکترونیکی در سرتاسر شهر است که با شبکه برق شهری تغذیه می‌شود؛ این شبکه نیروی خود را تقریباً به‌طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گیرد. بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اسلو (اتوبوس‌ها و کشتی‌ها) به‌طور مستقیم با انرژی‌های تجدیدپذیر (سوخت‌های تجدیدپذیر مانند بیوگاز) و سایر ناوگان با برق کار می‌کنند.

اسلو در حال حاضر بیشترین سرانه خودروهای برقی را در بین شهرهای بزرگ دنیا دارد و انبار قدیمی وسایل‌نقلیه با سوخت فسیلی آن در حال حذف شدن است. تعداد خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای سوخت جایگزین نیز در اسلو بالاترین سرانه جهان را دارد.

تولید برق و گرمایش با انرژی‌های تجدیدپذیر

بخش عمده برق تولیدی در نروژ (بیش از ۹۰ درصد) از نیروی آبی، سهم نسبتاً کمی از نیروی باد (بیش از هفت درصد) و مابقی از انرژی حرارتی تأمین می‌شود. پایتخت نروژ از این برق نه‌تنها برای حمل‌ونقل عمومی، بلکه به‌منظور تأمین برق موردنیاز برای تمام بخش‌های اقتصاد شهر استفاده می‌کند.

شهر برای تأمین گرمایش داخلی خود نیز در درجه اول به گرمایش منطقه‌ای حاصل از زباله‌سوزهای شهری (ضایعات به انرژی)، همچنین پمپ‌های حرارتی الکتریکی و نیروگاه‌های تولید زیست‌توده متکی است که گرمای بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌های شهر را تأمین می‌کنند. طراحی ساختمان‌های شهر به شیوه‌های سبز صورت می‌گیرد و به حفظ انرژی درون آن‌ها کمک می‌کند.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

هدف اسلو کاهش ۹۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سطوح سال (۱۹۹۰) است. از سوی دیگر در راستای تحقق هدف نروژ برای تبدیل شدن به کشوری بدون کربن تا سال ۲۰۳۰، طرح‌های توسعه شهری اسلو به‌نحوی برنامه‌ریزی می‌شود که نروژ را به سمت مسیر سبز آینده با انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای هدایت کند. توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گرمایش منطقه‌ای، پمپ‌های حرارتی و سایر شیوه‌های ساختمان‌سازی سبز در کنار ترویج استفاده از وسایل‌نقلیه الکتریکی، اقدامات این شهر برای کربن‌صفر شدن خالص است.

آلمان میزبان نخستین چراغ راهنمایی هوشمند

شهر باواریای آلمان دارای ویژگی جدیدی در خیابان‌ها است که توسط رسانه‌های آلمانی به عنوان «چراغ راهنمایی آینده» توصیف شده است. علائم راهنمایی و رانندگی جدید در نگاه اول مانند یک چراغ معمولی به نظر می‌رسد. با این حال، دارای ویژگی‌های هوشمند با هدف کنترل بیشتر بر ترافیک جاده است تا به جریان روان‌تر آن کمک کند.

این چراغ راهنمایی که در حال حاضر به عنوان یک پروژه آزمایشی توصیف شده است، توسط اداره حمل و نقل باواریا هدایت می‌شود. یافته‌های این پروژه آزمایشی برای تجهیز و ارتقای سیستم‌های چراغ راهنمایی اضافی در بایرن به فناوری هوشمند استفاده خواهد شد.

چه ویژگی چراغ راهنمایی آینده را با انواع معمولی متفاوت می‌کند؟

مقامات باواریا در مورد چراغ‌های راهنمایی جدید هیجان‌زده هستند زیرا ادعا می‌کنند که ایمنی جاده و راه‌حل‌های بیشتری برای مشکلات ترافیکی رایج ارائه می‌دهد که علائم راهنمایی کلاسیک نمی‌توانند انجام دهند.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

به عنوان مثال، چراغ راهنمایی هوشمند می‌تواند به وسایل نقلیه اضطراری مانند آمبولانس‌ها یا کامیون‌های آتش نشانی هنگام تشخیص نزدیک شدن آنها اولویت دهد. این سیستم چراغ‌ها را برای همه وسایل نقلیه دیگر قرمز می‌کند و اجازه عبور بدون مانع وسایل نقلیه اضطراری را می‌دهد.

علاوه بر این، چراغ جدید به دوچرخه‌سواران نشان می‌دهد که چه زمانی و برای چه مدت سبز می‌شود. قرار است یک سیستم هشدار تصادف در این چراغ نیز تعبیه شود.

مرحله آزمایشی این چراغ در یکی از تقاطع‌هایی اجرا شده است که ایستگاه آتش‌نشانی و مسیر دوچرخه‌سواری در کنار یکدیگر قرار دارد. هزینه نصب این چراغ راهنمایی هوشمند حدود ۱۰۰ هزار یورو است.

عزم پایتخت لیتوانی در برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی

ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، عملیات گسترش خدمات حمل‌ونقل عمومی خود را تصویب کرده است که مهم‌ترین آن معرفی ۱۲ مسیر اتوبوس جدید است که فقط با اتوبوس‌های برقی قابل سرویس‌دهی هستند.

مسئولان این شهر قصد دارند با افزایش مسیرها، دسترسی عموم مردم را به مرکز شهر تسهیل کنند و تحول بزرگی را در فراگیری خدمات شهری رقم بزنند. با پوشش بیشتر مسیرها، زمان انتظار به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
در حال حاضر ۱۰۶ مسیر اتوبوس در ویلنیوس وجود دارد که شامل ۶ مسیر سریع‌السیر، ۸۳ مسیر معمولی و ۱۷ ترولی‌باس است.

هدف شهر از طریق تغییرات این است که حتی در مناطق دورافتاده، مسافران مجبور نباشند بیش از ۱۵ دقیقه برای اتوبوس در ساعات اوج منتظر بمانند. نظرسنجی از ساکنان نشان داد که مهم‌ترین نگرانی برای مسافران، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تنظیم مسیرها و افزایش تعداد سفرها است. در حال حاضر اتوبوس‌ها هر ۲۰ تا ۷۵ دقیقه در بعضی از مناطق حاشیه‌ای شهر در ساعات اوج تردد می‌کنند.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

با ورود وسایل حمل‌ونقل جدید به بازار و تغییر در برنامه‌های مسیرها، اتوبوس‌ها هر ۱۵ دقیقه در ساعات اوج _حتی در مناطق دورافتاده و اغلب در مناطقی با تردد مسافران بیشتر_ حرکت خواهند کرد.

در حال حاضر، خدمات حمل‌ونقل عمومی توسط سه سرویس خدماتی توسط شهرداری ارائه می‌شود اما در آینده، این شهر قصد دارد تقریباً نیمی از خدمات جدید را از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی فراهم کند چراکه باور بر این می‌رود این اقدام، حمل‌ونقل عمومی را به سطح کیفی بهتری ارتقا خواهد داد. در عین حال، این امر تأثیر مضر بخش حمل‌ونقل بر محیط زیست را کاهش می‌دهد، زیرا شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی مسافران را با اتوبوس‌های برقی جابه‌جا می‌کنند.

شهردار پایتخت لیتوانی در این رابطه گفت: هدف اقدامات این است که تا ۹۰ درصد جمعیت در هر نقطه از شهر به وسایل حمل‌ونقل عمومی دسترسی داشته باشند.

تصمیمات اخیر ویلنیوس، این شهر را به اولین شهر سبز در کشورهای بالتیک تبدیل کرده است و قصد دارد به عنوان یکی از شهرهای کربن‌صفر اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ معرفی شود.

بروکسلی‌ها خواستار مناطق کم‌انتشار برای کاهش آلودگی هوا

بر اساس تحقیقات مرکز تحقیقات سلامت جهانی (IS Global)، بروکسل از نظر میزان دی‌اکسید نیتروژن که به ریه‌ها آسیب می‌رساند و یکی از محصولات جانبی اصلی موتورهای احتراق داخلی است، در بین بیش از ۸۰۰ شهر اروپایی هشتمین شهر با وضعیت نامطلوب است. این پایتخت اتحادیه اروپا همچنین از نظر PM2.5 یا ذرات ریز که می‌توانند به اعماق دستگاه تنفسی نفوذ کنند، از بین ۸۵۸ شهر در رتبه ۳۰۸ قرار دارد. کیفیت هوای شهر به دلیل ازدحام ترافیک و وجود سطح بالایی از مالکیت خودروهای شخصی در وضعیت بدی قرار دارد.

سالانه بیش از ۹۰۰ نفر از ساکنان بروکسل به دلیل کیفیت هوای نامناسب جان خود را از دست می‌دهند که این امر نشان‌دهنده بیش از دو مرگ در روز و بیش از ۱۰ درصد از مرگ‌ومیر در پایتخت است که در مجموع به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد.

زوریخ هوشمندترین شهر جهان / تحول مسکن‌های اجتماعی ایتالیا برای خانواده‌های کم‌درآمد

بروکسل در معرض سطوح بالایی از ذرات ریز و دی‌اکسیدنیتروژن قرار دارد و ذرات ریز که وارد جریان خون می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، زایمان زودرس، اختلال کمبود توجه را در کودکان و دیابت را افزایش دهند.

کارشناسان حوزه سلامت از مقامات بروکسل درخواست کرده‌اند که راه لندن و پاریس را دنبال کنند و مناطق کم‌انتشار را سریع‌تر از آنچه در حال حاضر برنامه‌ریزی است، معرفی کنند. فعالان محیط زیستی می‌گویند این وظایف بین شهرداری‌های بروکسل و منطقه تقسیم شده است و در این بین شجاعت سیاسی بین مسئولان وجود ندارد.

به عنوان مثال، صادق‌خان در لندن و آن هیدالگو در پاریس، بیش از بسیاری از رهبران بروکسل برای بهبود کیفیت هوا می‌جنگند. آن‌ها اجازه می‌دهند که اقدامات بلندپروازانه انجام، حفظ و تقویت شود، حتی زمانی که اقلیت‌های پر سر و صدا با آن‌ها مخالفت می‌کنند.

پاریس و آمستردام قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ تمام خودروهای با سوخت فسیلی را ممنوع کنند، در حالی که لندن منطقه بسیار کم‌آلایندگی خود را با وجود مخالفت‌های شدید گسترش داده است. در بروکسل، برای رهایی از تمام موتورهای سوخت فسیلی، باید تا سال ۲۰۳۵ منتظر ماند و برخی سیاستمداران خواهان به تعویق انداختن توقف تدریجی موتورهای دیزلی یا حتی لغو آن هستند.

کد خبر 743763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.