نائین به عنوان شهر هزاره‌های تاریخی مقصد جذابی برای موج سوم سفر گردشگران است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین گفت: با توجه به آثار تاریخی و طبیعی بی نظیر، صنایع دستی با شهرت جهانی و جاذبه‌های گردشگری متعدد و متنوع، شهرستان نایین مقصد بسیار خوبی برای سفر در تعطیلات عید سعید فطر است.

محمود مدنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با اشاره به موج سوم سفرها در تعطیلات عید فطر اظهار کرد: تمام ظرفیت‌های شهرستان نائین همانند موج اول و دوم سفرها در نوروز ۱۴۰۳ در موج سوم سفر که در تعطیلات عید سعید فطر قرار دارد، پذیرای حجم بسیار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: در نیمه نخست فروردین ماه، حدود ۸۵ هزار و ۲۶۷ نفر در این شهرستان اسکان یافتند و بیش از ۱۴۱ هزار و ۳۵۱ نفر از آثار تاریخی و بیش از ۷۹ هزار و ۷۵۷ نفر از آثار طبیعی شهرستان نائین بازدید کرده بودند که در مجموع، بیش از ۲۲۱ هزار نفر از آثار تاریخی، طبیعی و دیگر جاذبه‌های گردشگری بازدید کردند.

نائین به عنوان شهر هزاره‌های تاریخی مقصد جذابی برای موج سوم سفر گردشگران است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین تصریح کرد: شهرستان نائین یکی از غنی‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان از لحاظ غنای آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است که حدود هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی متنوع در این شهرستان شناسایی شده که هر اثر تاریخی در کشور، یک نمونه آن در نائین وجود دارد.

مدنیان ادامه داد: قلعه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، یخچال‌ها، کاروانسراها، آب انبارها، چاپارخانه، بازار، حصار شهر، میدانچه‌ها، آسیاب از جمله آثار تاریخی در کشور هستند که یک نمونه آن در نائین وجود دارد.

نائین به عنوان شهر هزاره‌های تاریخی مقصد جذابی برای موج سوم سفر گردشگران است

وی افزود: آثار تاریخی شهرستان نائین از نظر تعدد و تنوع حرف بسیاری برای گفتن دارد که برخی از این آثار تاریخی، جایگاه ویژه‌ای به شهرستان می‌دهد که می‌توان به بافت تاریخی نائین، محمدیه، بافران، نیستانک، انارک و چوپانان اشاره کرد که به عنوان الگوی معماری و شهرسازی ایران نیز محسوب می‌شوند و ۱۰۵ اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شهرسازی ایران و ارزش‌های معماری و شهرسازی ایران را نام ببریم، می‌توانیم الگوهای بافت تاریخی این شهرستان را مثال بزنیم که دارای شاکله‌های اصلی و پژوهشکده معماری، باستان شناسی و هنر است.

نائین به عنوان شهر هزاره‌های تاریخی مقصد جذابی برای موج سوم سفر گردشگران است

مدنیان با اشاره به آب و هوای این منطقه نیمه‌کویری گفت: این شهرستان از نظر جاذبه‌های طبیعی به صورت چهار فصل است و از غرب شهرستان که چشم‌انداز کوهستانی دارد تا شرق شهرستان که جاذبه کویری و دارای کویر ریگ جن است، این جاذبه‌های طبیعی را می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: کویر ریگ جن یکی از اسرار آمیزترین و شگفت‌انگیزترین کویرها و ریگ‌های جهان، بخش انارک به عنوان کلکسیونی از معادن ایران و دارای جاذبه‌های گردشگری معدنی، روستای چوپانان منظم‌ترین روستای خشتی جهان و صنایع دستی فاخر نایینی که شهرت جهانی نیز دارد بخشی از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و دیدنی نائین است که چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین با بیان اینکه حدود ۱۰۵ اثر تاریخی نائین در فهرست آثار ملی ملموس و ناملموس به ثبت رسیده است، تصریح کرد: تنها اثر طبیعی که در فهرست آثار ملی از شهرستان نائین به ثبت رسیده، درخت پسته محمدیه با قدمت هزار ساله است که اولین یا دومین درخت پسته ایران نیز محسوب می‌شود.

نائین به عنوان شهر هزاره‌های تاریخی مقصد جذابی برای موج سوم سفر گردشگران است

مدنیان ادامه داد: کاروانسرای نیستانک نیز که در ایام نوروز پذیرای حجم بسیاری از گردشگران بود، تنها اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی از نائین است و مسجد جامع نائین نیز در شرف ثبت در فهرست آثار جهانی است.

وی با اشاره به ظرفیت اسکان شهرستان نائین گفت: ظرفیت اسکان در شهرستان نائین مطابق آمار در ۴۱ واحد گردشگری و اقامتی رسمی میراث فرهنگی، ستاد مرکزی اسکان آموزش و پرورش و مدارس، مهمانسراهای ادارات، بوستان و پارک‌ها و سالن‌های ورزشی حدود ۱۲ هزار نفر است.

کد خبر 743696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.