چهارمحال و بختیاری و کرمان روی مدار زلزله / زمین‌لرزه ۴.۹ ریشتری در خوزستان ثبت شد

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، از یازدهم تا هفدهم فروردین ۱۴۰۳، ۱۱۳ زمین‌لرزه به ثبت رسیده است و بیشترین تعداد زمین‌لرزه به چهارمحال و بختیاری و کرمان تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اطلاعات ثبت شده در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده در سطح کشور در بازه زمانی یازدهم تا هفدهم فروردین ۱۴۰۳، ۱۱۳ زمین‌لرزه به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۸۷ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی کمتر از ۳ ریشتر، ۲۱ زمین‌لرزه با محدوده بزرگی بین ۳ تا ۴ ریشتر و پنج زمین‌لرزه با محدوده بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر رخ داده است.

در طول هفته مذکور و بر اساس تفکیک بزرگی زمین‌لرزه‌ها، منطقه بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری با رخداد ۱۰ زمین‌لرزه، لرزه‌خیزترین منطقه کشور به‌شمار می‌رود.

در مدت زمان مذکور، چهار زمین‌لرزه در استان در آذربایجان شرقی، یک زمین‌لرزه در اردبیل، هفت زمین‌لرزه در اصفهان، دو زمین‌لرزه در بوشهر، سه زمین‌لرزه در تهران، ۱۳ زمین‌لرزه در چهارمحال و بختیاری، ۱۲ زمین‌لرزه در خراسان رضوی، ۹ زمین‌لرزه در خراسان شمالی، سه زمین‌لرزه در خراسان جنوبی، ۹ زمین‌لرزه در خوزستان و یک زمین‌لرزه در زنجان، به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش، سه زمین‌لرزه در سمنان، یک زمین‌لرزه در سیستان و بلوچستان، ۱۱ زمین‌لرزه در فارس، یک زمین‌لرزه در قم، یک زمین‌لرزه در کردستان، ۱۳ زمین‌لرزه در کرمان، یک زمین‌لرزه در کرمانشاه، هفت زمین‌لرزه در کهگیلویه و بویراحمد، یک زمین‌لرزه در گیلان، یک زمین‌لرزه در لرستان، یک زمین‌لرزه در استان مرکزی، چهار زمین‌لرزه در هرمزگان و دو زمین‌لرزه در یزد طی مدت زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

در این بازه زمانی تحت بررسی، در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، ایلام، قزوین، گلستان، مازندران و همدان هیچ زمین‌لرزه‌ای به ثبت نرسیده است.

از زمین‌لرزه‌های رخ‌داده طی بازه زمانی مذکور، بیشترین تعداد مربوط به چهارمحال و بختیاری و کرمان با ۱۳ زمین‌لرزه و کمترین تعداد مربوط به استان‌های اردبیل، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان و مرکزی با ثبت یک مورد زمین‌لرزه بوده است.

زمین‌لرزه شاخص هفته تحت بررسی، روز جمعه، هفدهم فروردین ساعت ۱۲:۱۵:۵۵ با بزرگی ۴.۹ ریشتر در مشراگه استان خوزستان بوده است.

جزئیات زلزله‌های هفته مذکور به این شرح است:

شنبه ۱۱ فروردین

در اردکان استان فارس زلزله ۲.۷ ریشتری، در نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری، در بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۷ و در دماوند استان تهران زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری لرزید که کانون آن در ۶ کیلومتری لیکک این استان و ۱۸ کیلومتری جایزان و ۲۸ کیلومتری آغاجاری استان خوزستان بوده است.

بافت استان کرمان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۴۹ کیلومتری بافت، ۵۸ کیلومتری بزنجان و ۶۲ کیلومتری ارزوئیه این استان گزارش شد.

بلداجی استان چهارمحال و بختیاری با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۷ کیلومتری بلداجی، ۱۶ کیلومتری گهرو و ۱۸ کیلومتری گندمان این استان به ثبت رسید.

دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و مرکز آن در ۲۳ کیلومتری دوگنبدان استان کهگیلویه وبویر احمد و ۳۲ کیلومتری سردشت و ۳۹ کیلومتری بهبهان استان خوزستان بوده است.

در چناره استان کردستان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳ کیلومتری چناره و ۱۴ کیلومتری مریوان استان کردستان و ۲۹ کیلومتری پنجوین عراق به ثبت رسید.

هجدک استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۰ کیلومتری هجدک، ۴۱ کیلومتری چترود و ۴۸ کیلومتری کاظم آباد این استان بوده است.

یکشنبه ۱۲ فروردین

در لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۹ ریشتر و در هجدک کرمان زلزله ۲.۵ ریشتر به ثبت رسید.

برازجان استان بوشهر با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۵ کیلومتری برازجان، ۱۱ کیلومتری سعدآباد و ۱۳ کیلومتری آب‌پخش این استان بوده است.

در انابد استان خراسان رضوی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۵۳ کیلومتری انابد و ۶۶ کیلومتری شهرآباد استان خراسان رضوی و ۵۶ کیلومتری زمان‌آباد استان سمنان گزارش شد.

دوشنبه ۱۳ فروردین

در دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۹ ریشتر، در فیض‌آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ ریشتر، در رویدر استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتر، در لافت استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتر، در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۷ ریشتر و در خنج استان فارس زلزله ۲.۸ ریشتری گزارش شد.

دیهوک استان خراسان جنوبی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۳۰ کیلومتری دیهوک، ۴۴ کیلومتری طبس و ۵۰ کیلومتری ارسک این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۱۴ فروردین

در سردشت استان خوزستان زلزله ۲.۸ ریشتری، در مزایجان استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری و در خرامه استان فارس زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

نطنز استان اصفهان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین را تجربه کرد که کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری نطنز، ۱۷ کیلومتری مهاباد و ۲۳ کیلومتری بادرود این استان بوده است.

برازجان استان بوشهر با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری لرزید و مرکز آن در ۶ کیلومتری برازجان، ۱۰ کیلومتری سعدآباد و ۱۱ کیلومتری آب پخش این استان گزارش شد.

در جناح استان هرمزگان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ به ثبت رسید که عمق آن در ۲۸ کیلومتری زمین و مرکز آن در ۲۶ کیلومتری جناح، ۳۴ کیلومتری بندر چارک و ۴۳ کیلومتری بستک این استان بوده است.

چهارشنبه ۱۵ فروردین

در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتر و در سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

پنج‌شنبه ۱۶ فروردین

در ارد استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری و در قلعه قاضی این هرمزگان زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

بلوک استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری بلوک، ۲۵ کیلومتری فاریاب و ۴۳ کیلومتری کهنوج این استان گزارش شد.

در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۳.۲ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۵ کیلومتری ازگله، ۲۸ کیلومتری سرپل ذهاب و ۲۹ کیلومتری قصر شیرین این استان بوده است.

جمعه ۱۷ فروردین

در مزایجان استان فارس زلزله ۲.۷ ریشتری و در شول‌آباد لرستان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

دیهوک استان خراسان جنوبی با زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید که کانون آن در ۴۲ کیلومتری دیهوک، ۶۳ کیلومتری سه قلعه و ۷۶ کیلومتری ارسک این استان بوده است.

میامی استان سمنان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۸ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و مرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۶ کیلومتری میامی، ۲۹ کیلومتری کلاته خیج و ۵۳ کیلومتری بسطام این استان گزارش شد.

بنارویه استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد که مرکز آن در ۳۰ کیلومتری بنارویه، ۳۳ کیلومتری لار و ۳۴ کیلومتری مزایجان بوده است.

کهک استان قم زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که مرکز آن در ۶ کیلومتری کهک، ۲۱ کیلومتری جمکران و ۲۷ کیلومتری قم بوده است.

مشراگه استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید که کانون آن در ۸ کیلومتری مشراگه، ۱۹ کیلومتری رامشیر و ۳۱ کیلومتری رامهرمز در این استان بوده است.

در مشراگه استان خوزستان زلزله ۴.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست که کانون آن در ۳ کیلومتری مشراگه، ۱۷ کیلومتری رامشیر و ۳۰ کیلومتری رامهرمز در این استان بوده است.

همچنین مجدد در مشراگه استان خوزستان زلزله ۴.۱ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین به ثبت رسید که کانون آن در ۱۰ کیلومتری مشراگه، ۲۳ کیلومتری رامشیر و ۲۴ کیلومتری رامهرمز در این استان بوده است.

در این منطقه زلزله ۴.۵ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد که کانون آن در ۹ کیلومتری مشراگه، ۲۱ کیلومتری رامشیر و ۲۵ کیلومتری رامهرمز در استان خوزستان به ثبت رسید؛ مشراگه خوزستان همچنین بار دیگر با زلزله‌های ۳.۵ و ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید.

کد خبر 743681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا ایزدی خرامه IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    0 0
    نماز آیات یادتون نره...