تالاب کمجان،جان تازه گرفت، آبگیری بیش از ۵۰ درصدی تالاب

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از آبگیری بیش از ۵۰ درصدی تالاب کمجان خبر داد و گفت: تالاب بین المللی کمجان به وسعت ۴ هزار هکتار دارای گونه‌های گیاهی و جانوری آبزی و کنار آبزی است و آبگیری این تالاب نقش به سزایی در اکو سیستم منطقه دارد و سبب پویایی اکوسیستم منطقه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، عطا پور شیرزاد در حاشیه بازدید از این تالاب بین المللی بر لزوم حفاظت از این موهبت الهی تاکید و اظهار کرد: با احیای این تالاب ۱۳۵ گونه پرندگان مهاجر و غیر مهاجر هم تا اواسط تابستان فرصت پرواز بر فراز این تالاب را دارند.

وی افزود: تالاب بین المللی کمجان در شهرستان خرامه جز پنج تالاب بین المللی استان فارس است که سال ۱۹۷۳ میلادی به تأیید کنوانسیون جهانی تالاب‌ها در رامسر رسید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با تقدیر از همه جوامع محلی و دوستداران محیط زیست ادامه داد: دغدغه‌های این عزیزان قابل تحسین است و با مشارکت و همراهی اعضای جوامع محلی تالاب کمجان امسال شرایط مناسبی برای فرود پرندگان مهاجر دارد.

به گزارش ایمنا، تالاب بین‌المللی کمجان با حدود ۴ هزار هکتار مساحت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شیراز در روستای کمجان از توابع بخش کربال شهرستان خرامه واقع شده است.

کمجان از تالاب‌های مهم کشور است که در اولین کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها در رامسر ثبت شد و این تالاب در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار دارد و یک درصد از پرندگان خاورمیانه را در خود جای می‌دهد.

این تالاب در دهه ۶۰ به دلیل ایجاد آبراهه‌های کشاورزی مدتی در خشکی سپری کرد و اما در سال ۸۸ به همت اهالی روستای کمجان با سد کردن چندین قسمت از آبراهه‌های احداثی به طور چشم‌گیری احیا شد.

پروژه خودجوش احیای "تالاب کمجان" توسط سیروس زارع حامی محیط زیست و با مشارکت مردم و فعالان محیط زیست در سال ۱۳۸۸ شروع شده بود و همچنان ادامه دارد و این پروژه که موفقیت بزرگی در عرصه احیای تالاب‌ها محسوب می‌شود، جایزه پروژه برتر محیط زیستی را از مؤسسه انرژی گلوب دریافت کرد.

در انتها از سیروس زارع به عنوان فعال محیط زیست و متولی احیای این تالاب تقدیر شد.

کد خبر 743615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.