آسمان زنجان بر مدار نارنجی است / پاک‌ترین هوا سهم رشت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارند، لازم است بدانیم امروز هوای یک شهر ناسالم و ۲۱ شهر سالم و پاک ثبت شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم فروردین_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچیک از شهرها در در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته کلان‌شهر شهرکرد بر مدار ناسالم (قرمز) قرار داشت.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در شهر زنجان با شاخص ۱۰۷، در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهر همدان بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شدند.

قابل توجه است که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در شهرهای تبریز با شاخص ۷۵، ارومیه با شاخص ۵۲، اصفهان با شاخص ۹۰، کرج با شاخص ۹۴، بوشهر با شاخص ۷۲، تهران با شاخص ۷۶، شهرکرد با شاخص ۵۲، بیرجند با شاخص ۵۷، مشهد با شاخص ۷۱، بجنورد با شاخص ۶۸، سمنان با شاخص ۶۲، قم با شاخص ۷۸، زاهدان با شاخص ۹۶، کرمان با شاخص ۶۹، کرمانشاه با شاخص ۵۱، اراک با شاخص ۹۱ و یزد با شاخص ۶۷، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیستم فروردین، کلان‌شهرهای اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، کرمانشاه، یاسوج، اراک و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در شهرهای اهواز با شاخص ۴۵، سنندج با شاخص ۴۳، یاسوج با شاخص ۴۶ و رشت با شاخص ۲۶، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته کلان‌شهرهای تبریز، ارومیه، سنندج، کرمان و رشت، در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

لازم است بدانیم امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای اردبیل، ایلام، شیراز، قزوین، گرگان، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و همدان، ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته شهرهای اردبیل، ایلام، شیراز، گرگان، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ شهر سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و شمار ۹ شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به‌طوری که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۷ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده درج شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 743155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.