تجارت ۶۱ میلیارد دلاری ایران با ۵۶ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی

رئیس‌ کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت ایران با ۵۶ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ با ۰.۱۹ درصد افزایش به رقم ۶۱ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان گمرک، محمد رضوانی‌فر اظهار کرد: سال گذشته میزان وزنی تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ۹۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: از مجموع تجارت خارجی کشورمان با اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۹ میلیارد دلار به صادرات و ۳۲ میلیارد دلار به واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی اختصاص داشت.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در این مدت صادرات به کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۱۱ درصد کاهش و واردات از این کشورها ۱۳ درصد افزایش داشته است.

رضوانی‌فر با بیان اینکه سازمان کنفرانس اسلامی با ۵۷ کشور عضو ۲۴ درصد جمعیت و ۲۱ درصد سرزمین قابل سکونت دنیا را در اختیار دارد، گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشورمان بین کشورهای اسلامی شامل امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان، عمان، افغانستان، مالزی و اندونزی است.

به گفته وی، در بین بزرگترین شرکای تجاری ایران در سال ۱۴۰۲، تجارت ایران با کشورهای ترکیه، عراق و اندونزی کاهش و با کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، عمان، افغانستان و مالزی افزایش داشته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: سال گذشته بیشترین میزان صادرات کشورمان در بین اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان، عمان، اندونزی و جمهوری آذربایجان بوده است.

به گفته رضوانی‌فر، در این مدت صادرات به کشورهای کامرون، گامبیا، مصر، برونئی و یمن از بیشترین افزایش و صادرات به کشورهای عربستان سعودی، سودان، اردن، ساحل عاج و تونس از بیشترین کاهش برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا امارات متحده عربی، ترکیه، عمان، پاکستان، مالزی، عراق، ازبکستان و اندونزی بوده است.

کد خبر 743138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.