عید فطر در کشورهای مختلف جهان چگونه برگزار می‌‎شود؟

عید فطر جشنی است که توسط مسلمانان سراسر جهان در پایان ماه رمضان برگزار می‌شود و هر کشور با آداب و رسوم مخصوص خود به پیشواز این عید بزرگ می‌رود. عید فطر در ایران روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ اعلام شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عید فطر یکی از مهم‌ترین اعیاد مذهبی است که بیانگر پایان ماه رمضان، ماه روزه‌داری اسلامی، است و مسلمانان سراسر جهان آن را جشن می‌گیرند. اگرچه آداب و سنت‌های اساسی عید در سراسر جهان یکسان است، بعضی از آئین‌های فرهنگی منحصر به فرد از جمله تهیه غذاهای سنتی، خرید لباس نو و دیدار با اقوام، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که در ادامه به نحوه برگزاری عید در کشورها و فرهنگ‌های مختلف اشاره می‌شود.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

امارات

عید فطر یکی از مهم‌ترین رویدادها در امارات است و تدارکات آن در چند روز پایانی ماه رمضان آغاز می‌شود. مردم خانه‌های خود را با زیورآلات و چراغ‌ها تزئین می‌کنند، لباس نو می‌خرند و شیرینی‌های سنتی تهیه می‌کنند. صبح روز عید، مسلمانان برای اقامه نماز جمع می‌شوند و بعد از نماز، هدایایی بین هم ردوبدل می‌کنند، وعده‌های غذایی را به اشتراک می‌گذارند و در جشن‌های عمومی مانند آتش بازی، نمایش‌های فرهنگی و شادی‌پیمایی‌ها شرکت می‌کنند.

در امارات خانواده‌ها، دوستان و جوامع در روز عید گرد هم می‌آیند و با ترکیبی منحصربه‌فرد از سنت و مدرنیته آن روز را جشن می‌گیرند. اعمال خیر بخش مهمی از جشن عید فطر در امارات است و مسلمانان تشویق می‌شوند که در ماه رمضان و عید به افراد کم‌بضاعت کمک کنند، همچنین دولت و سازمان‌های خیریه مختلف، غذا، لباس و پول بین فقرا توزیع می‌کنند تا همه مردم بتوانند در جشن‌ها شرکت کنند.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

مراکش

در طول عید فطر، غذاهای رنگارنگ سنتی مراکشی در مرکز توجه قرار می‌گیرد. در حالی که سایر کشورها بر هدیه دادن و جشن‌های خیابانی تمرکز می‌کنند، مراکشی‌ها معمولاً پس از نماز صبح، شروع به تهیه غذاهای خوشمزه مخصوص عید می‌کنند. گوشت بره، بلغور عربی و آلوی خشک برای وعده‌های غذایی طول روز و به دنبال آن کلوچه‌ها و شیرینی‌های سنتی برای دسر تهیه می‌شود. در واقع، سنت‌های عید فطر در مراکش کاملاً مبتنی بر غذا است.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

چین

مانند سایرین در سراسر جهان، ۲۳ میلیون مسلمان چین عید فطر را با دیدار خانواده و دوستان خود جشن می‌گیرند. در چین این جشن‌ها شامل توجه ویژه به عزیزانی است که درگذشته‌اند و مسلمانان چینی در بسیاری از نقاط این کشور از قبور بستگان خود بازدید می‌کنند و در آنجا آیاتی از قرآن را تلاوت می‌کنند و برنج و گاهی گندم را روی سنگ قبر می‌گذارند. سایر سنت‌های جشن عید فطر چین با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ و تکان دادن پرچم‌های رنگی مخصوص عید فطر در خیابان‌ها برگزار می‌شود.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

عربستان سعودی

جشن عید در عربستان سعودی با رؤیت ماه نو آغاز می‌شود. مسلمانان نماز عید را در مساجد یا فضاهای باز بزرگ برگزار می‌کنند و با گفتن «عید مبارک» به یکدیگر سلام می‌کنند. در عربستان نیز روز عید با مهمانی و گذراندن وقت با خانواده، اقوام و دوستان می‌گذرد، مردم این روز را جشن می‌گیرند و به کودکان و سالمندان هدیه می‌دهند. سعودی‌ها مراسم سنتی خاصی در این روز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به شکار شاهین، شترسواری و رقص‌های سنتی اشاره کرد. سایر جشن‌های عید فطر شامل آتش‌بازی، نمایش‌های فرهنگی و فعالیت‌های سرگرمی است.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

ترکیه

مسلمانان در ترکیه عید فطر را عید شکر می‌نامند و دلیل این نام‌گذاری غذاهای شیرینی مانند باقلوا و حلوا است که در این روز تهیه می‌شود و بخش جدانشدنی از جشن برای شکرگزاری فرارسیدن عید فطر است. مردم ترکیه روز عید فطر را با شست‌وشو و پوشیدن لباس‌های نو شروع می‌کنند، سپس به دیدار بزرگان خود می‌روند تا از آنان طلب خیر و مغفرت کنند.

جشن عید فطر به نام‌های رمضان بایرامی (جشن رمضان) یا سکر بایرامی (جشن قند) نیز شناخته می‌شود و در طول جشن، جیب بچه‌ها با شیرینی، باقلوا و شیرینی‌های ترکی پر می‌شود. سنتی که در سراسر ترکیه مورد احترام است، تکریم بزرگان است. بوسیدن دست راست بزرگان خانواده یا اقوام سالخورده و گذاشتن آن روی پیشانی حین تبریک عید، نهایت احترام است.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

نیوزلند

عید فطر در نیوزلند با اقامه نماز صبح در مساجد یا فضاهای باز برگزار می‌شود و به دنبال آن گردهمایی‌های اجتماعی و ضیافت‌هایی برگزار می‌شود که در آن مردم هدایایی را بین خود ردوبدل می‌کنند و غذاهای سنتی را به اشتراک می‌گذارند. به‌تازگی جشنواره‌های عید عمومی در شهرهای بزرگی مانند اوکلند، ولینگتون و کرایست‌چرچ محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. در این جشنواره‌ها نمایش‌های فرهنگی، غرفه‌های غذا و بازی‌هایی برای کودکان برگزار می‌شود.

در اوکلند، جشن‌ها با نماز صبح آغاز می‌شود و پس از آن رویدادی مملو از سرگرمی در پارک ادن برگزار می‌شود که شامل فعالیت‌های کارناوالی مانند فوتبال‌دستی و فروشندگان مواد غذایی است که خوراکی‌های محلی را در سراسر منطقه می‌فروشند. این جشن‌ها منعکس‌کننده ترکیبی از سنت‌های فرهنگی مسلمانان و جامعه گسترده نیوزلند است که تنوع و فراگیری این کشور را نشان می‌دهد.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

اندونزی

در اندونزی عید فطر را Hari Raya Idul Fitri می‌نامند. جشن عید فطر با تکبیر و اذان آغاز می‌شود و نماز عید فطر در فضاهای باز بزرگ برگزار می‌شود. پس از نماز، مردم به دیدار اقوام و دوستان خود می‌روند و از یکدیگر طلب آمرزش می‌کنند. در اندونزی، سنت مودیک در این روز برگزار می‌شود که به معنای بازگشت دسته‌جمعی مهاجران به شهر خود برای تعطیلات است. سنت مودیک به‌قدری مهم است که دولت حمل‌ونقل رایگان را برای سهولت سفر مردم فراهم می‌کند. Lapis legit (کیک هزار لایه) یک غذای اصلی برای جمع‌های خانوادگی عید است و نماد لایه‌های شیرین و غنی زندگی است.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

پاکستان و هند

عید فطر در پاکستان با رؤیت ماه نو آغاز می‌شود و مردم در روز عید لباس نو می‌پوشند و در مساجد یا فضاهای باز نماز عید را اقامه می‌کنند. پس از اقامه نماز، مردم به دیدار اقوام و دوستان خود می‌روند و هدایایی را مبادله می‌کنند. مسلمانان پاکستانی نیز غذاهای سنتی مانند بریانی، شیر برنج و شیر خرما را به مناسبت جشن تهیه می‌کنند.

هند با نزدیک به ۱۷۲ میلیون پیرو سومین جمعیت مسلمان جهان را دارد و عید فطر یک تعطیلات مهم در شبه قاره است. این تعطیلات مانند سایر کشورها با اعیاد، نماز و دورهمی‌های خانوادگی برگزار می‌شود و البته به تزئین خانه‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود. کاسبان در طول هفته‌های منتهی به پایان ماه روزه اجناس هیجان‌انگیز نظیر تزئینات ویژه عید فطر را می‌فروشند و مردم خوراکی‌های خاصی مانند meethi seviya (نوعی رشته شیرین) و سایر غذاهای خوشمزه را تهیه می‌کنند.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

ایسلند

اگرچه تعداد مسلمانان در ایسلند هنوز خیلی کم است اما هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود. از آنجایی که روزهای تابستانی ایسلند طولانی‌تر از حد معمول است، مسلمانان تا ۲۲ ساعت در روز را روزه می‌گیرند. با این حال، علمای اسلام افطار را بر اساس زمان طلوع و غروب خورشید نزدیک‌ترین کشورهای همسایه یا عربستان سعودی پیشنهاد کرده‌اند. در پایان ماه رمضان، جشن عید فطر را در یکی از معدود مساجد ریکیاویک برگزار می‌کنند و میهمانان از بوفه بین‌المللی غذاهای مختلف لذت می‌برند. کودکان بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند و هدایایی را به مناسبت عید فطر دریافت می‌کنند.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

مصر

مصری‌ها غذاهای مخصوصی مانند فته و کنافه را در روز عید تهیه می‌کنند و سنت خرید لباس نو و شیرینی برای فرزندان خود را دارند.

کنیا

مسلمانان در مومباسا، ۱۰ روز آخر رمضان (معروف به کومی لا مویشو) را با جشنواره‌های خیابانی و معاشرت جمعی جشن می‌گیرند. بازارچه‌های رمضانی که شب‌ها مشغول فعالیت هستند به مردم این امکان را می‌دهند که برای دوستان و خانواده هدایای مخصوص عید را بخرند.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

آمریکا

در ایالات متحده، مسلمانان با پیشینه‌های فرهنگی مختلف، عید فطر را جشن می‌گیرند. مسلمانان پس از اجرای نماز عید با خانواده و دوستان جشن می‌گیرند. مسلمانان آمریکایی همچنین در پروژه‌های خدمات اجتماعی برای کمک به افراد کم‌بضاعت شرکت می‌کنند. جشن‌های عید در ایالات متحده با آمیختگی سنت‌های فرهنگی مانند پوشیدن لباس‌های سنتی و لذت بردن از غذاهای سنتی مخصوص هر کشور مشخص می‌شود.

عید فطر در کشورها و فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان چگونه برگزار می‎شود؟

کد خبر 743051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.