ایرالکو باید اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آندسازی را لحاظ کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: شرکت ایرالکو باید اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آندسازی را در سال جاری در نظر گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی‌اکبر اسدی عصر امروز _دوشنبه بیستم فروردین_ در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی اظهار کرد: برای انتقال آندسازی ایرالکو به خارج از شهر برنامه ۱۵ ماهه جدید تدوین شده است و در صورتی که این شرکت بر اساس برنامه زمان‌بندی شده عمل نکند، جریمه خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای انتقال آندسازی همه تلاش‌ها در حمایت از این شرکت به کار گرفته شده است، افزود: در صورتی که انتقال آندسازی طبق برنامه زمان‌بندی صورت نگیرد، بر اساس ماده ۱۴ قانون هوای پاک ایرالکو باید جریمه‌ای به میزان سه درصد از درآمد ناخالص خود را پرداخت کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: شرکت ایرالکو باید اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آندسازی را در سال جاری در نظر گیرد؛ انتقال آندسازی آلومینیوم نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی است که مصوبه قانونی دارد.

وی ادامه داد: به زودی وضعیت جاده، آب، برق و گاز این منطقه با حضور دستگاه‌های مسئول بررسی می‌شود و دستگاه‌هایی که وظایف خود را در زمینه انتقال آندسازی آلومینیوم اراک انجام ندهند به هیئت تخلفات معرفی خواهند شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: شرکت ایرالکو باید توسعه خود را در منطقه خیرآباد و زمینی که به این شرکت اختصاص یافته، انجام دهد.

اسدی درباره مازوت سوزی نیروگاه شازند هم اظهار کرد: بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۱۴ و کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان باید از ظرفیت ماده‌های ۱۲ و۱۴ قانون هوای پاک استفاده و پیگیری لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: محیط زیست استان مرکزی باید با ارسال نامه‌ای به وزارت نیرو، ورودی مازوت سوزی نیروگاه را پلمپ و در این زمینه دستگاه قضا هم باید این اداره کل را حمایت و یاری کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی برای امسال مازوت نخواهد داشت و وزارت نیرو باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و یا تولید برق را کم کند یا اختصاص گاز را افزایش دهد.

تکلیف مازوت سوزی نیروگاه شازند باید مشخص شود

مجید قنبری معاون دادستان شهرستان اراک هم گفت: تکلیف مازوت سوزی نیروگاه شازند باید تا شهریورماه مشخص شود.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها باید از ابتدای امسال و با جدیت تمام انجام شود، افزود: موضوع قطع مازوت‌سوزی نباید در ماه‌های ابتدای سال فراموش شود و در زمان آغاز مازوت سوزی پیگیری شود.

معاون دادستان شهرستان اراکخاطرنشان کرد: دستگاه قضا با هرگونه کم‌کاری در این زمینه برخورد می‌کند و با هیچ‌کسی تعارف ندارد.

روند پیگیری‌های زیست محیطی برای انتقال آند ایرالکو قدمتی بیش از ۱۵ ساله دارد

علیرضا محرابیان رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم اظهار کرد: روند پیگیری‌های زیست محیطی برای انتقال آند شرکت ایرالکو قدمتی بیش از ۱۵ ساله دارد و احکام قضائی متعددی برای تعطیلی خطوط قدیمی به دلیل عدم رعایت زمان بندی‌های مقرر در تعهدات صادر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۸۷ دیگ از ۷۳۰ دیگ موجود، تعطیل شده است، افزود: ۱۵ سال تلاش مستمر و با استفاده از تجارب کشورهای خارجی و متخصصین داخلی و با صرف میلیون‌ها دلار و میلیاردها ریال، هیچ‌یک از طرح‌های کنترل آلودگی در کارگاه احیا این شرکت به نتیجه نرسید.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: مسئولان این شرکت و وزارت صنایع و معادن، تنها راه چاره را جایگزین کردن فناوری جدید اعلام کرده‌اند؛ در وضعیت جدید، فعالیت صنعت دارای توجیه اقتصادی است و با استفاده از درپوش گذاری کلیه دیگ‌های احیا و انتقال سرپوشیده مواد خوراک کننده به کارگاه و اتوماسیون و ایجاد مراکز کنترل آلودگی فعالیت صنعت در حد استانداردهای زیست‌محیطی انجام و مقرر شد تمام خطوط قدیمی تولید در زمان راه‌اندازی طرح جدید برچیده شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: مصوبات متعدد هیئت وزیران در دولت‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم که با برخی تمدیدهای زمانی همراه بود، در نهایت راه‌اندازی طرح جدید را در قبال خروج خطوط قدیمی تولید و با رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی تا پایان سال ۸۷ مصوب کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در هر مقطعی از اجرای احکام قضائی و یا زمان انجام تعهدات با مطرح کردن موضوع رفع آلودگی از واحد که در یک دوره ۱۵ ساله با استفاده از تجارب و امکانات و اعتبارات تحقق نیافته و از انجام تعهدات خود استنکاف کرده‌اند و به دنبال آن هستند که صنعت آلوده فعلی را با بهانه و ابراز فیلتراسیون طرح قدیم و شعار اشتغال و تولید تثبیت کنند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه ماحصل فعالیت این شرکت اضافه شدن ۱۰۰ درصدی ظرفیت کارخانه در سایت فعلی است گفت: شرکت ایرالکو در حال تأسیس نیروگاهی ۲۵ مگاواتی و ۸۰ مگاواتی و ساخت آنها مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ است و در این زمینه هیچ مجوزی از محیط زیست اخذ نشده است.

محرابیان اضافه کرد: سال گذشته در ایستگاه حافظیه اراک تا قبل از استفاده از مازوت در نیروگاه شازند هیچ روزی آلاینده مسئول دی‌اکسید گوگرد رؤیت نشد و پس از مازوت‌سوزی ۲۰ آذرماه تا ۲۷ اسفندماه ۴۰ روز آلاینده مسئول در این ایستگاه دی‌اکسید گوگرد بوده است.

وی ادامه داد: در ایستگاه میرزای شیرازی هم تا قبل از استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند هیچ روزی آلاینده مسئول دی‌اکسید گوگرد رؤیت نشد و پس از مازوت سوزی، ۲۵ روز آلاینده مسئول در این ایستگاه با دی‌اکسید گوگرد ثبت شد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، میزان مصرف مازوت نیروگاه شازند در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۸ روز با ۴۷۵ میلیون و ۶۸۱ هزار لیتر در روز، سال ۱۴۰۱ با ۱۲۶ روز به ۷۰۳ میلیون و ۴۲۱ هزار لیتر در روز و سال گذشته با ۱۰۳ روز مصرف مازوت به ۳۷۳ میلیون و ۸۴۲ هزار لیتر در روز اعلام کرد و گفت: اراک سال گذشته با ۱۳۷ روز ناسالم، دومین شهر آلوده کشور بوده است.

پروژه آندسازی نیاز به حمایت جدی دارد

خسرو غفاری مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر هم گفت: پروژه آندسازی با چند چالش روبروست که رفع آن نیاز به حمایت جدی دارد، مصوبه سال ۸۶ در راستای خروج آندسازی از محدوده شهر اراک دارای سه بند است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از بندهای این مصوبه اختصاص زمین مناسب برای اجرای آندسازی بوده که زمینی نامناسب در منطقه کویری اختصاص یافته است.

غفاری عنوان کرد: اختصاص ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از دیگر بندها است که تاکنون محقق نشده و این در حالی است که هیچ کارگاهی بدون زیرساخت نمی‌تواند حرکتی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر با بیان اینکه ۴۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح برآورد شده است گفت: با بانک‌های مختلف رایزنی شده اما هنوز توفیقی در اعطای تسهیلات حاصل نشده است.

کد خبر 742985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.