روش‌های پرداخت فطریه و کفاره + مبلغ فطریه ۱۴۰۳

زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود و میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم، برنج، ذرت، کشمش، خرما و مانند این‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دفتر مقام معظم رهبری مقدار فطریه برای هر نفر و اینکه چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود را تعیین کرد.

بر این اساس، مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (حدود سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است.

مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۳) به قیمت گندم برای هر نفر، «۶۵ هزار تومان» و به قیمت برنج برای هر نفر «۱۸۰ هزار تومان» اعلام شده است.

نحوه پرداخت فطریه برای حمایت از مددجویان بهزیستی

سید محمد جواد حسینی، رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برگزاری پویش مثبت ماه اظهار کرد: عید سعید فطر، عید پاداش ما مسلمانان است که باید به کمک و یاری نیازمندان و افراد نیازمند بشتابیم و لبخند و شیرینی این روز را با یکدیگر تقسیم کنیم، پرداخت زکات فطره یا فطریه در این روز بر هر مسلمانی واجب است و چه خوب است که این فطریه را به نیازمندان آبرومند و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی هدیه کنیم.

وی افزود: هموطنان و مردم می‌توانند با شرکت در این پویش جهت پرداخت فطریه (عام، سادات) و کفارات از طریق درگاه‌های مشارکت سازمان بهزیستی اقدام کنند.

رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در خصوص شیوه مشارکت مردم در این پویش گفت: مردم می‌توانند در ایام عید سعید فطر با شماره گیری کد دستوری #۱۲۳* و شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۰۷۰۷۰۷۵ به نام هدایای خاص مشارکت‌های مردمی نزد بانک مرکزی و یا ارسال عدد یک به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳ و از طریق درگاه اینترنتی mosharekat.behzisti.ir در این پویش شرکت کنند.

روش‌های پرداخت زکات فطره به کمیته امداد

حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با تشریح روش‌های مختلف برای پرداخت زکات فطره اظهار کرد: شهروندان می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۵*۸۸۷۷* زکات فطره خود را به دست نیازمندان برسانند.

وی افزود: امکان پرداخت زکات فطره از طریق مراجعه به سایت کمیته امداد به آدرس Emdad.ir فراهم است و همانند سال‌های گذشته، امسال نیز پایگاه‌های دارای مجوز از سوی شورای عالی زکات کشور در سطح معابر و مراکز برپایی نماز عید سعید فطر مستقر هستند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد ادامه داد: امسال ۵۰ هزار پایگاه در سطح کشور با مجوز شورای عالی زکات، وظیفه جمع‌آوری زکات فطره شهروندان را برعهده دارند.

آسوده تصریح کرد: امسال ظرفیت دیگری نیز برای پرداخت فطریه پیش‌بینی شده و مردم می‌توانند از طریق نانوایی‌های سراسر کشور و با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان تعبیه شده، فطریه و کفاره خود را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: خانواده‌های هدف برای فطریه از قبل شناسایی شده‌اند و نیات مردم در موضوع فطریه به سرعت به دست خانواده‌های نیازمند خواهد رسید.

روش‌های پرداخت فطریه و کفاره + مبلغ فطریه ۱۴۰۳

-هر شخص چه چیزی و به چه مقدار، باید به عنوان زکات فطره به فقیر بدهد؟

شخص باید برای خودش و کسانی که نان خور او محسوب می‌شوند، برای هر نفر سه کیلو از خوراک مردم (مانند گندم، جو، خرما، کشمش، برنج، ذرت و یا مانند اینها) و یا پول یکی از آنها را به مستحق بدهد و کفایت می‌کند و منحصر به قوت غالب نیست و قیمت آن را می‌توانید از بازار به دست آورید.

-زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟

بعد از اثبات حلول ماه شوّال می‌تواند آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر می‌خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی‌خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.

-آیا می‌شود زکات فطره را روز عید فطر جدا کرد و چند روز بعد از عید فطر به فقرا داد؟

مانعی ندارد لکن در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کند و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می‌دهد مجدداً نیت فطره کند.

-آیا برای ادای زکات فطره می‌توان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟

اشکال ندارد.

-با توجه به امکان پرداخت زکات فطره از طریق درگاه پرداخت اینترنتی وجوهات شرعی پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیا می‌توان قبل از حلول ماه شوّال اقدام به واریز آن نمود؟

چون به صورت امانت دریافت می‌شود و بعد از حلول ماه شوّال صرف در مورد مصرف آن می‌کنند، مانعی ندارد؛ البته پرداخت کننده بعد از حلول ماه شوال نیت کند که آن امانت به عنوان فطره باشد.

-فطریه مهمان برعهده کیست؟

در صورتی که نانخور میزبان محسوب نشود، بر عهده خودش است.

کد خبر 742858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.