آغاز واکسیناسیون رایگان دام سبک علیه بیماری طاعون در قزوین

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از آغاز واکسیناسیون رایگان دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این استان خبر داد.

مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از آغاز واکسیناسیون رایگان دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این استان خبر داد و اظهار کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات‌وحش را دارد.

وی افزود: به همین خاطر و در راستای ریشه‌کنی بیماری برای چهارمین سال پیاپی، طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در استان قزوین همزمان و به صورت ملی آغاز شده است و تا سی و یکم خرداد سال جاری ادامه خواهد یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، بیش از ۹۵ درصد جمعیت دام سبک (گوسفند و بز) استان در این طرح علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و در دو فاز بهاره (عمده) و پاییزه (لکه‌گیری) به تعداد یک میلیون ۲۰۰ هزار رأس ایمن‌سازی می‌شوند.

جلوخانی اضافه کرد: این طرح واکسیناسیون با اولویت مایه‌کوبی حاشیه مناطق حفاظت‌شده، دام‌های مناطق عشایری، واحدهای بدون سابقه واکسیناسیون مؤثر و کانون‌های بیماری در سالیان گذشته انجام می‌شود و تمام جمعیت دام سبک استان را شامل خواهد شد.

وی با اشاره به احتمال تلفات ۱۰ تا ۹۰ درصدی دام در گله‌های مبتلا، گفت: PPRبا شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می‌کند و دام مبتلا، به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

جلوخانی افزود: واکسیناسیون به موقع و با پوشش کامل، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد بدون ضابطه دام، افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری، مهمترین راه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به شمار می‌روند.

کد خبر 742478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.