بازتاب سخنان سرلشکر باقری در سی‌ان‌ان درباره پاسخ ایران به حمله اسرائیل

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد که یک مقام ارشد نظامی ایران روز شنبه در مراسم تشییع پیکر «محمدرضا زاهدی» اعلام کرد که ایران به حمله به کنسولگری خود در دمشق که منجر به شهادت شخصیت‌های برجسته سپاه پاسداران شد، پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان‌ آمریکا روز شنبه به وقت محلی گزارش داد، تهران اسرائیل را مقصر این حمله دانسته است و سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز شنبه گفت که این حمله از سوی ایران «بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

سی‌ان‌ان‌ نوشت: باقری که عالی‌ترین فرمانده نظامی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: تصمیم‌گیری درباره نحوه و زمان واکنش به حمله به عهده ایران است.

این شبکه همچنین با صدور هشداری به آمریکا گفت: مسئولیت اصلی حمله دمشق بر عهده آمریکا است.

سی‌ان‌ان‌ ادامه داد: سخنان باقری روز شنبه توسط جمعیت زیادی که در غرب اصفهان برای تشییع پیکر زاهدی تجمع کرده بودند شنیده شد. ویدئویی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دولتی نشان می‌دهد که عزاداران در خیابان‌ها ازدحام کرده‌اند تا در مراسم تشییع جنازه این مقام نظامی شرکت کنند. تصاویر حاکی از تزئین گسترده تابوت سرلشکر زاهدی است.

در تصاویر عزاداران زیادی را می‌توان دید که پرچم‌های ایران و فلسطین را به اهتزاز در آورده‌اند.

اسرائیل کارزار نظامی خود را علیه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه از زمان حمله هفتم اکتبر به اسرائیل توسط حماس تشدید کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که واشنگتن در حالت آماده‌باش قرار دارد و فعالانه برای یک حمله «مهم» آماده می‌شود که می‌تواند در یک هفته آینده توسط ایران انجام شود که دارایی‌های اسرائیل یا آمریکا را در تلافی حمله دمشق هدف قرار دهد.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با سوم آوریل ۲۰۲۴ در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید، فکر می‌کنید ایران چگونه به پیام آمریکا در خصوص حمله به تأسیسات خود در دمشق پاسخ داده است، زیرا مقامات ایرانی همچنان تهدید به اقدام تلافی‌جویانه می‌کنند؟ گفت: «من قصد ندارم در مورد نحوه دریافت آن صحبت کنم. ایرانی‌ها می‌توانند خودشان صحبت کنند. من فقط می‌توانم بگویم ما بسیار صریح به ایرانی‌ها اعلام کردیم که هیچ نقشی در این حمله نداشتیم، قبل از وقوع، از آن خبر نداشتیم و هشدار دادیم ایران نباید از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای حمله به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی استفاده کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال اعلام نکرد که دولت جو بایدن پیام خود را از طریق کشور ثالث پیگیری کرده است یا نه، اما تصریح کرد: ما توانایی ارسال پیام مستقیم و غیرمستقیم به ایران را وقتی که بر اساس منافعمان باشد، داریم. میلر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ساختمان مورد حمله واقعاً دیپلماتیک بوده است؟ گفت: ما هنوز در حال جمع‌آوری در مورد نوع دقیق این تأسیسات هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به پاسخ یا تهدیدهای ایران، آیا منافع ایالات متحده آمریکا و نیروهایش در منطقه و سراسر جهان در حالت آماده‌باش قرار گرفته است؟ گفت: ما از هفتم اکتبر (۲۰۲۳) نگران افزایش تنش‌ها بودیم و از آن زمان وضعیت سفارتخانه‌ها را از نظر تهدیدها ارزیابی می‌کنیم.

کد خبر 742409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.