حمل‌ونقل همگانی یک مجموعه به‌هم پیوسته است/ حامی راه‌اندازی تراموا هستیم

دکترای حمل‌ونقل گفت: تراموا یک سیستم حمل‌ونقل عمومی سهل، بهتر، راحت‌تر و استفاده از آن برای تمام طبقات آسان است که امکان دارد ارزان‌تر از سایر سیستم‌های حمل‌ونقلی باشد، بنابراین حامی آن هستیم.

علی نادران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مطالعات جامع حمل‌ونقل، در نسبت فایده به هزینه تصمیم‌گیری می‌کنیم که چه خط یا کدام سیستم حمل‌ونقل عمومی احداث شود.

وی با بیان اینکه موضوع حمل‌ونقل همگانی یک مجموعه به‌هم پیوسته است و نمی‌توان هر کدام را به‌صورت مجرد نگاه کرد، تمام سیستم‌های حمل‌ونقلی یکدیگر را تکمیل می‌کند و سیستم حمل‌ونقلی تراموا نیز باید به سیستم‌های حمل‌ونقل دیگری متصل شود، بنابراین باید توجه داشته باشیم که چه سیستمی و چه شرایطی برای این اتصال باید مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: معتقدم هر سیستم حمل‌ونقلی در کنار سایر این سیستم‌ها مفید است و اولویت دارد که این موارد با مطالعه مشخص می‌شود.

دکترای حمل‌ونقل تاکید کرد: اگر بخواهم در مورد ویژگی‌های تراموای تهران نظر بدهم، باید بگویم مسیر خط یک اتوبوس تندرو، تراموا می‌شود، زیرا چندین نسل است که از آن استفاده می‌شود و خط پایداری است.

نادران گفت: اینکه بگوییم تراموا برای شهر تهران خوب نیست، اشتباه می‌کنیم، زیرا کسی این موضوع را مطالعه نکرده است؛ حتی اگر این سیستم در پایتخت خوب نیست نمی‌توان گفت به‌طور مشخص در رشت نیز این سیستم بد است و کارایی مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: اینگونه مطرح می‌شود که احداث یک تراموای گردشگری در شیراز بسیار خوب است، بنابراین باید از گردشگران بپرسیم که آیا در صورت وجود این زیرساخت، شهروندان از آن استفاده خواهند کرد؟

دکترای حمل‌ونقل با بیان اینکه تراموا به دلیل اینکه روی زمین حرکت می‌کند، به‌صورت نسبی ارزان است، اما باید مطالعه انجام شود و پس از احصای منافع و هزینه‌ها، آزادانه قضاوت کرد، زیرا مشاور ممکن است اشتباه کند، خاطرنشان کرد: تراموا یک سیستم حمل‌ونقل عمومی سهل، بهتر، راحت‌تر و استفاده از آن برای تمام طبقات آسان است که ممکن است ارزان‌تر از سایر سیستم‌های حمل‌ونقلی باشد، بنابراین حامی آن هستم.

کار درستی نیست که مدیران شهری بگویند مشکل شهر با احداث تقاطع غیرهمسطح رفع می‌شود

نادران با بیان اینکه با جمله «هرگونه هزینه‌ای در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام شود، کار درستی است» به‌صورت کامل موافق هستم، گفت: در حال حاضر مطرح می‌شود که اولویت با حمل‌ونقل همگانی است، در حالی که شهروند برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس تندرو باید از پل عابرپیاده عبور کند و خودروها از مسیر همسطح عبور می‌کند؛ چرا راه عبور شهروندان را دور می‌کنید تا تردد خودروها تسهیل شود؟

وی افزود: همان‌طور که پیاده‌روی برای اهدافی خوب است و نمی‌تواند جایگزین سایر گونه‌های حمل‌ونقلی همچون خودرو و هواپیما باشد، به‌طور احتمالی می‌توان گفت تراموا نیز برای اهداف مشخصی خوب و مناسب است.

کارشناس حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: معتقدم اتوبوس جذابیت چندانی برای شهروندان ایجاد نکرده است، در حالی که مزایایی که در سیستم حمل‌ونقل ریلی وجود دارد را در خودروی شخصی نیز می‌بینیم.

نادران گفت: کار درستی نیست که مدیران شهری بگویند مشکل شهر با احداث تقاطع غیرهمسطح رفع می‌شود تا مشاور در این زمینه نظر تخصصی ارائه کند، بلکه درست این است که مدیریت شهری به متخصصان بگوید مشکل ترافیک وجود دارد و شما چه راهکارهایی برای آن ارائه می‌کنید؟ تا متخصص پس از انجام مطالعات لازم یا نتیجه‌گیری راهکارها، پاسخی به این سوال ارائه کند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به‌عنوان یک مدافع سیستم حمل‌ونقل ریلی نظر بدهیم، باید بگوییم که نتوانستیم شهروندان را برای استفاده از گونه‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی ترغیب کنیم، اضافه کرد: باید بتوانیم سیستمی وارد حمل‌ونقل عمومی کنیم که از نظر آسایش و راحتی، آرامش، زیبایی و شناختی رقیب خودروهای شخصی باشد.

کد خبر 742364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.